ارزیابی مدل علی تحول روانی-معنوی جامعه دانشجویی با تأکید بر بحرانهای انسان معاصر
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندزهرا دلجو 1 , شهناز نوحی 2 , مسعود جان بزرگی 3
1 - کارشناس ارشد رشته مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، زنجان، ایران.
2 - استادیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استاد گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، قم، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارزیابی مدل علی تحول روانی- معنوی جامعه دانشجویی باتوجه به بحران های انسان معاصر است. روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای قم در سال تحصیلی 1395-1396 بود. جامعه آماری 13353 نفـر و حجـم نمونه با استفاده از جـدول کرجسی و مورگـان تعـداد 320 نفـر برآورد شد. روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و تمامی شرکتکنندگان با سه آزمون تحول روانی – معنوی جان یزرگی (1391)، اضطراب وجودی لـورنس و کاترینـا گـود ( 1974) و بحران وجودی احمدی و دستغیب (1373) مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین تحول روانی - معنوی و اضطراب وجودی رابطه معکوس (47/0-r=) ، بین اضطراب وجودی و بحران وجودی همبستگی مثبت معنادار در حد متوسط (64/0-r=) وجود دارد. علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که اضطراب وجودی از طریق سطح تحول روانی- معنوی می تواند تأثیر غیرمستقیم بر بحران وجودی داشته باشد. بنابراین، می توان افزایش سطح تحول روانی – معنوی یک عامل کلیدی در کاهش اضطراب وجودی و بحران وجودی و درنتیجه ارتقای سلامت روان به حساب آورد.