طراحي الگوي ارتقاي منزلت اجتماعی معلمان با رويكرد بهبود جايگاه حرفهاي
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیرضا بهشتی باویل 1 , کرم اله دانش فرد 2 * , سراج الدین محبی 3
1 - دانشجوي دكتراي مديريت دولتي (مديريت منابع انساني)،مركز بينالمللي واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامي
2 - استاد مديريت دولتي، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي،تهران، ایران
3 - دانشیار مديريت دولتي (گرایش رفتارسازمانی)، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامي، فارس، ایران
کلید واژه: ارائه الگو, ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان, جایگاه حرفهای معلمان, آموزشو پرورش,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، طراحي الگوی ارتقاي منزلت معلمان با رويكرد بهبود جايگاه حرفهای در آموزشوپرورش است. روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی از تکنیک تحلیل مضمون با رویکرد نظریه برخاسته از داده ها استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل دستاندرکاران سندتحول بنیادین و صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی بود که مصاحبه با 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. نتایج با تکنیک تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه معلمان متوسطه اول مدارس دولتی شهر تهران، مجموعاً نفر 69434 نفر در سال تحصیلی 1398- 1397 بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 280 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. براساس نتایج بهدستآمده از تحلیل مصاحبهها، در بخش اول 13 مؤلفه اصلی تضمین کیفیت شناسایی شدند که عبارتند از: توجه به جايگاه نيرويانساني (نيازهاي اجتماعي، نيازهاي رواني، احساس رضايتمندي، اعتماد)، طبقه اجتماعي (عوامل: سياسي، اجتماعي، فرهنگي، خانوادگي، مذهبي، اقتصادي)، توسعه مشاركت در حرفه معلمي (مشاركت ستادي، مشاركت جامعه، مشاركت معلمان و مديران). به منظور اعتباربخشی به الگوی تضمین کیفیت، از دو روش کمی (پرسشنامه) و کیفی (تشکیل گروه کانونی) بهره گرفته شد و الگو به صورت مفروض ارائه شد. باتوجه به مؤلفه ها و زیرمؤلفه ها، پرسشنامهای مشتمل بر 80 گویه تدوین شد که پایایی آن با اجرای مقدماتی و به روش آلفای کرونباخ 88/. به دست آمد. تحلیل عاملی مرتبه دوم حاکی از آن بود که زیرمؤلفههای هر یک از مؤلفه ها به طور معناداری مؤلفه ها را پیش بینی می کنند و الگوی ارائه شده از اعتبار لازم برای هدف پژوهش برخوردار است.