مدل خلق ارزش استراتژیک از طریق تعاملات اجتماعی در سازمان های پروژه محور
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیرامیار میرزایی 1 , امیر اسعد نصری زر 2 , عادل صلواتی 3
1 - دانشجوی دکترای مهندسی عمران(مدیریت ساخت)، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیارگروه مهندسی عمران، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
کلید واژه: مدیریت پروژه, تعاملات اجتماعی, خلق ارزش, گراندد تئوری,
چکیده مقاله :
سازمان ها امروزه بهطور فزاینده ای سعی در انجام فعالیت های خود به صورت پروژه محور دارند. از طرفی خلق، ارائه و حفظ ارزش، سه مولفه کلیدی مدیریت ارزش در اثر بخشی سازمان ها به ویژه سازمان های پروژه محور می باشد. هر دو رویکرد مدیریت ارزش سخت (ساختارها، استراتژی ها و سیستم ها) و مدیریت ارزش نرم (کارکنان، مهارتها، سبک ها) در پارادایم مدیریتی می توانند منبع خلق ارزش باشند و این به نوع دیدگاه مدیریتی بستگی دارد که از چه منبعی استفاده نماید، در این پژوهش تعاملات میان کارکنان و مدیران، منبع خلق ارزش است. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای خلق ارزش از تعاملات اجتماعی مدیر با کارکنان است. انجام پژوهش در قالب گراندد تئوری بوده و با انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با سوالات باز است. روش نمونهگیری گلوله برفی با انتخاب 23 نفر از مدیران دارای سابقه بیش از 10 سال در سازمان های پروژه محور انجام شد. نتایج پژوهش بیان می دارد، مدیر در هنگام تعامل می تواند20 مقوله اصلی را به عنوان راهبرد برای ایجاد ارزش در ذهن کارکنان به کارگیرد، البته با درنظرگرفتن مقولات مربوط به عوامل زمینه ای و مداخله گر که در اثر بخشی راهبرد ها موثر هستند. همچنین مدیر با ادغام و یا ترکیبی از هر دو رویکرد سخت و نرم در مدیریت پروژه می تواند ارزش را در ذهن کارکنان ایجاد نماید
Organizations today are increasingly trying to carry out their activities as project-based. Also, creating, presenting and maintaining value are the three key components of value management in the effectiveness of organizations, especially project-based organizations. Both approaches; hard value management (Structures, Strategies, Systems) and soft value management (employees, skills, styles) in the management paradigm can be a source of value creation and it depends on the type of management perspective that which source is to be used, here, the interaction between employees and managers is as the source of value creation. The purpose of this study is to provide a model for creating value from the manager social interactions with employees. The snowball sampling method was carried out by selecting 23 managers with more than 10 years of experience in project-oriented organizations. The results show that the manager can use 20 main categories of strategy to create value in the minds of employees when interacting. However, the categories related to contextual and intervening factors that are effective in using strategies have been taken to consideration. Also, the manager can create value in the minds of employees by integrating or combining both hard and soft approaches in project management.
آزاد، محمد (1396)، تحقیقات کیفی در مالی. حسابداری و منافع اجتماعی، 7(3)، 97-130. doi: 10.22051/ijar.2017.10918.1168
اسدپناه، د (1400)، اثر اتحاد استراتژیک در انعطافپذیری سازمانهای پروژه محور، نخبگان علوم و مهندسی، 6(2 )، 185-192.
بیگدلی، سحر، تقی زاده، هوشنگ، بافنده زنده، علیرضا (1396)، تدوین نقشه استراتژیک پویا در راستای ارزشآفرینی پروژههای نیروگاهی (مطالعهی موردی شرکت مپنا)، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 9(18)، 169-190. doi: 10.22080/jem.2018.13626.2550
بنی اسد، علی، صالحی، کیوان (1398)، مقدمهای بر اصول و فرایند ساخت و رواسازی پروتکل مصاحبه. نامه آموزش عالی، 12(46)، 177-203.
سلمانپور سهی، عباس، اعرابی، سید محمد، پور عزت، علیاصغر، آقایی، محمد (1400)، مفهومپردازی ماهیت اجرای استراتژیک برای تحقق استراتژیهای سازمان، مدیریت بازرگانی، 13(3)، 655-689. doi: 10.22059/jibm.2021.317487.4037
خورشیدی، ماشاالله، حسین پور، محمد، مهرعلیزاده، یدالله، برکت، غلامحسین (1398)، شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، (36)، 35-53.
خلقتی، م.، وکبریا، ح.ف (1397)، ساختار سازمانی پروژه محور؛ عوامل بحرانی و نکات کلیدی موفقیت در سازمانهای پروژه محور، ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز، پیاپی 157، 36-40.
فراتی، ح.، و ناظمی، م (1395)، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مهندسی ارزش در پروژههای عمرانی دولتی، مدیریت سازمانهای دولتی، 5(1)، 121-135.
فرحی، سید مهدی، اکبری، محمدعلی، رسولی، سید مهرداد، قاسمی، بهزاد (1401)، تأثیر معماری منابع انسانی بر خلق ارزش مشتری: یک مطالعه تجربی در یکی از سازمانهای دفاعی، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 6(21)، 247-278.
لاجوردی، مسعود، دانایی، ابوالفضل، زرگر، سید محمد، حیدریه، سید عبدالله (1398)، چهارچوب فرا ابتکاری فرایند خلق ارزش، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(37)، 83-123.
مدیریت ارزش (1392)، استاندارد ملی ایران، 16445، چاپ اول تیر، ICS03.100.40
منجم، سارا، رضایی، فرزین، عالم تبریز، اکبر (1401)، ارائه مدل ارزشآفرینی شرکتهای کوچک و متوسط پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران مبتنی بر نظریه داده بنیاد، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 28(84).
نیکویه، مهدی، شیرویه پور، شهریار، قاسمی، حاکم، ایجابی، ابراهیم (1400)، آیندهنگاری
راهبردی و خلق ارزش در سیاستگذاری (مطالعه موردی: سازمانهای دفاعی)، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 5(18)، 109-138.
Atkinson, R.,(1999). Project management: cost, time and quality, two best guesses and a phenomenon, it’s time to accept other success criteria. International Journal of Project Management, 17(1):337–342.
Asiedu, Richard & Faisal Iddris. (2022). value co-creation approach to construction project management. Journal of Construction in Developing Countries, 27(1):1-23.
Bredin, K., & Söderlund, J. (2011). Human resource management in project-based organizations: The HR quadriad framework. Springer, 978-0-230-23190-0.
Bourgenon,L.(2006).“Organizational Knowledge and the Project-Based Organization”. Australian School of Business Ashfield NSW 2131Sydney 2052 NSW.
Cheng, M., Dainty, A., & Moore, D, (2007). Implementing a new performance management system within a project‐based organization: A casestudy.International Journal of Productivity and Performance Management, 56(1):60-75.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Estampe, D.,Bertin,M (2014), supply chain performance and evalouation models,Wileypublishing Supply chain Excellence(ISLI) in KEDGE BS.
Farzana Asad Mir, Ashly H. Pinnington,(2014). Exploring the value of project management: Linking Project Management Performance and Project Success, International Journal of Project Management, 32(2):202–217.
Fortune, J., White, D., Jugdev, K., Walker, D.,(2011). Looking again at current practice in project management. International Journal of Project Management,4 (4):553–572.
Fuentes, M., Smyth, H., & Davies, A. (2019). Co-creation of value outcomes: A client perspective on service provision in projects. International Journal of Project Management, 37(5):696–715.
Glaser, B., (1992). Emergence v Forcing Basics of Grounded Theory Analysis. Sociology Press, Mill Valley, CA.
Jacob, S. A., & Furgerson, S. P. (2012). Writing Interview Protocol and Conducting Interviews: Tips for Students New to the Field of Qualitative Research.The Qualitative Report, 17 (42):1-10.
Jere Lehtinen, Antti Peltokorpi, Karlos Artto,(2019).Megaprojects as organizational platforms and technology platforms for value creation, International Journal of Project Management, 37(1):43-58.
Ioana Stefan, Pia Hurmelinna-Laukkanen, wim vanhaverbeke, (2021). Trajectories towards balancing value creation and capture: Resolution paths and tension loops in open innovation projects, International Journal of Project Management, 39 (2): 139-153.
karimi moonaghi, H. (2005). "Qualitative Research Parallel to Quantitative Research." Journal of Health Administration, 7(18): 60-67.
kianian F, shams N.(2013).Factors on job satisfaction project-driven organizations. Case Study NRI. Ieijqp, 2 (1) :58-64.
Knight, E., & Cuganesan, S. (2020). Enabling organizational ambidexterity: Valuation practices and the senior-leadership team. Human Relations, 73(2):190-214.
Laursen, M., Svejvig, P. (2016). Taking stock of project value creation: a structured literature review with future directions for research and practice. Int. J. Project Management, 34 (4):736–747.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
Lindgreen, A., & Wynstra, F. (2005). Value in business market: What do we know? Where are we going? Industrial Marketing Management, 34(7):732-748.
Lipovetsky, S., Tishler, A., Dvir, D., Shenhar, A.,)1997(. The relative importance of projects success dimensions. Research and Design Management, 27 (2):97–106.
Lehtinen, J., Peltokorpi, A., & Artto, K. (2019). Megaprojects as organizational platforms and technology platforms for value creation. International Journal of Project Management, 37(1): 43-58.
Maria Angela Ramalho-Almeida,Gracia Maria,balos Medina,Carmen-Gutirez et al,.(2019). Effects of an ergonomic program on the quality of life and work performance of university staff with physical disabilities, Disability and Health Journal,12(1):58-64.
Martinsuo,M., (2020).The management of values in project business: Adjusting beliefs to transform project practices and outcomes, Project Management Journal, 51(4):389-399.
Mustafa Selçuk Çıdık, Vasiliki Bowler,)2022(. Project value as practice: Interactive valuation practices in architectural design projects,International Journal of Project Management,40(4):362-371.
Pelle Willumsen, Josef Oehmen, Verena Stingl, Joana Geraldi, (2019). Value creation through project risk management, International Journal of Project Management, 37(5):731-749.
Sandberg, J., & Tsoukas, H. (2011). Grasping the logic of practice: Theorizing through practical rationality. Academy of Management Review, 36(2), 338–360.
Sandow, D., Allen, A.M., (2005). The nature of social collaboration: how work really gets done. Reflect. SoL J. 6 (2e3):13-31.
Sergi, V., Crevani, L., & Aubry, M. (2020). Process studies of project organizing. Project Management Journal, 51(1):3–10.
Shenhar,A.J.,Dvir,D., Levy,O.,Maltz,A.C)2001(. Project success: a multidimensional strategic concept. Long Range Planning, 34, 699–725.
Straus, A.; Corbin, J. (2008). basics of Qualitative Research: Techniques and procedores for Developing Grounded Theory, Tthird edition. Sage publications, 12(3):614-617.
Stuart D. Green, Natalya Sergeeva,(2019).Value creation in projects: Towards a narrative perspective, International Journal of Project Management, 37(5): 636-651.
Stummer M., Gareis, R., (2005),Development of Project-Oriented Organizations, in Happy Projects!, R. Gareis, Ed. 3rd ed. Vienna: Manz, pp. 538-550.
Tremblay, M., & Chênevert, D. (2008). Influence of compensation strategies in Canadian technology-intensive firms on organizational and human resources performance. Group & Organization Management, 33(3):269–302.
Traci Sitzmann, Stefanie K. Johnson(2012),When is ignorance bliss? The effects of inaccurate self-assessments of knowledge on learning and attrition,Organizational Behavior and Human Decision Processes, 117(1): 192-207.
Turner, Rodney & Keegan, Anne. (1999). The Versatile Project-Based Organisation: Governance and Operational Control. European Management Journal,17(3):296-309.
Veeneman, W., Dicke, W., & De Bruijne, M. (2009). From clouds to hailstorms: A policy and administrative science perspective on safeguarding public values in networked infrastructures. International Journal of Public Policy, 4(5):414–434.
Winter, M., & Szczepanek, T. (2008). Projects and programmes as value creation processes: A new perspective and some practical implications. International Journal of Project Management, 26(1):95–103.
_||_