طراحی مدل ترکیب بهینه شایستگی های عمومی و تخصصی مدیران حوزه فناوری اطلاعات (مورد مطالعه : بانک ملت)
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیمسعود سعیدپناه 1 , سید مهدی الوانی 2 , سید ذبیح اله هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, شایستگی, تحلیل تم, ترکیب بهینه ی شایستگی ها,
چکیده مقاله :
امروزه سازمانها برای انتخاب و انتصاب مدیران حوزه های مختلف کاری خود از بین کاندیداها، با حجم عظیمی از شایستگی های عمومی و تخصصی، مواجه هستند و خلع وجود مدلی از ترکیب بهینه این شایستگی ها در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مشهود می باشد. هدف این تحقیق طراحی مدل ترکیب بهینه شایستگی های مدیران حوزه فناوری اطلاعات جهت تحقق شایسته سالاری، شایسته گزینی و عدالت محوری در بانک ملت به عنوان یکی از مهمترین قطب های اقتصادی و زیرساخت های حیاتی کشور است.این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد. از لحاظ نوع شناسی، تحقیق در زمره تحقیق های آمیخته (کیفی و کمی) است. در رویکرد کیفی، با استفاده از تحلیل تمِ نتایج حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با جامعه مدیران ارشد فناوری اطلاعات بانک، مهمترین شایستگی ها استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسید. در بخش کمی تحقیق، پس از وزن دهی و فازی سازی داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه، با استفاده از یک مدل ریاضی، ترکیب بهینه و رتبه بندی شده ایی از مهمترین شایستگی های تخصصی و عمومی برای استفاده در فرآیند های انتخاب، انتصاب، جانشین پروری و توسعه مدیران حوزه فناوری اطلاعات در چهار سظح مدیریتی فناوری اطلاعات بانک ( معاون مدیر عامل بانک درحوزه فناوری اطلاعات، مدیر امور حوزه فناوری اطلاعات، رئیس اداره کل فناوری اطلاعات و معاون اداره کل فناوری اطلاعات) ارائه شده است.
Today, organizations are faced with a huge volume of general and specialized competencies for selecting and appointing managers of their various fields of work from existing candidates, and the elimination of a model from the optimal combination of these competencies is evident in the process of selecting and appointing managers. The purpose of this study is to design a model of optimal combination of competencies of IT managers to achieve meritocracy, meritocracy and justice in Bank Mellat as one of the most important economic poles and vital infrastructure of the country This research is descriptive and applied one and from a typological point of view is among the mixed studies (qualitative and quantitative). In the qualitative approach, using the theme analysis of the results of semi-structured interviews with the community of senior IT managers of the bank, the most important competencies were extracted, categorized and approved by experts. In the quantitative part of the research, after weighting and classification of collecting data by the questionnaire, using a mathematical model, an optimal and ranked combination of the most important specialized and general competencies for use in the selection, appointment, the succession of IT managers in four areas of information technology management (Deputy CEO of the Bank in the field of Information Technology, Director of Information Technology, Head of the General Directorate of Information Technology and Deputy Director General of Information Technology) is presented.
اسلامیان، موسی، قلی پور، همتیان، (1397). «طراحی و تبیین مدل شایستگی مدیران ارشد بانکهای دولتی با تاکید بر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی»، پژوهشنامه ی مدیریت اجرایی، سال دهم ، شماره 19.
حجازیان، مریم سادات(1394). طراحی چارچوب سنجش خبرگی (شایستگی) سیستم منابع انسانی گروه مپنا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
درودی، هما، منصوری، آقاجانلو، (1394 ) . «طراحی الگوی سنجش شایستگی برای مدیران بانک صادرات استان زنجان»، همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری.
روشندل اربطانی، طاهر، شیروانی ناغانی، (1393( . «شناسایی الگویی راهبردی برای آینده کوتاه مدت منابع انسانی (شرکت های ثبت شده در بورس اوراق بهادار تهران) »، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیستم،شماره 55 ،85
- سعیدپناه، مسعود(1392) . بررسی رابطه کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت با وفاداری مشتریان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
–عاشقی، حسن، قهرمانی، قورچیان، (1396).«شناسایی وتبیین ابعاد،مولفه هاو شاخص های توسعه شایستگی مدیران صنعت بانکداری»، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره .76-57 ،14 .
- محمودی مفید، محمد، منجم زاده، (1393) .« بررسی تاثیر و رتبه بندی ابعاد شخصیت روی کارآفرینی»، پژوهش های مدیریت راهبردی،سال بیستم،شماره 140،56 .
- هوشیار، وجیهه، رحیم نیا، (1392).« ارایه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی»، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. شماره 13 .55- 68. 44
- Alferaih, Adel (2017)." Conceptual model for measuring Saudi banking managers’ job performance based on their emotional intelligence (EI) ", International Journal of Organizational Analysis. Vol. 25, 1-24
- Bergstrom, Eric John (2012). A comparison of the leadership competencies leaders in manufacturing, hospitals, and community banking industries in the state of Pennsylvania. (PhD Thesis). The Pennsylvania State University
- Brits, D.W & Veldsman, T.H (2014). A global central banker competency model. SA Journal of Human Resource Management,1-14
- Herrera, Beth G. Chung. Cathy A. Enz & Melenie J. Lankau (2003). Grooming Future Hospitality Leader: A Competencies Model. Cornell Hotel and restaurant administration quarterly, 17-18.
- Kulkarni, shraddha manohar (2016). Competency mapping: An essential tool for HR managers in banking industry to strategic partner (An Indian perspective). International Journal of Human Resource Management and Research (IJHRMR). Vol. 6, Issue 4, 57-66
- Muriithi, Samuel M., Sarah E. Radloff & Lynette Louw (2018). The relationship between strategic thinking and leadership effectiveness in Kenyan indigenous banks. South African Journal of Economic and Management Sciences: 21.1-11
- Selmer, Jan & Randy Chiu (2004). Required human resources competencies in the future: a framework for developing HR executives in Hong Kong. Journal of World Business 39, 325-326.
- Ting Lee, Yu (2010). Exploring high-performers’ required competencies. Expert Systems with Applications 37, 434.
_||_