تبیین سناریوهای فراروی اعتبار برند صنعت بانکداری با رویکرد آینده پژوهی
محورهای موضوعی : مدیریتحسین ذوالفقار دهنوی 1 , مهدی محمود زاده واشان 2 , حسین حکیم پور 3 , حمید رضائی فر 4
1 - دانشگاه آزاد واحد بیرجند، دانشجوی گروه مدیریت بازرگانی
2 - استادیار 'گروه مدیریت دانشگاه آزاد بیرجند
3 - استادیار 'گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحد بیرجند
4 - استادیار دانشگاه بیرجند
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با رقابتی شدن شرایط بازار در بخش صنعت بانکداری، مشتری وفادار به عنوان سرمایه اصلی محسوب میشود. اعتبار برند و تخصصی بودنش در ایجاد وفادارای در مشتریان نقش بسزایی دارد. در این راستا، پژوهش پیشرو با هدف شناسایی و تبیین سناریوهای فراروی اعتبار برند در صنعت بانکداری با رویکرد ترکیبی کمی- کیفی انجام شد. روش شناسی حاکم بر پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. درونداده های مورد نیاز با روش کتابخانه ای و میدانی گرد آوری و با بهره گیری از نرمافزار های میک مک، سناریو ویزارد و ونسیم و مدل آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که از هجده وضعیت احتمالی مربوط به پنج سناریو با سازگاری قوی، وضعیت هایی که سناریوهای فراروی اعتبار برند صنعت بانکداری را در آستانه بحران بیان می کنند، بیشترین وضعیت های احتمالی ممکن را در بر می گیرند. بر این پایه، راهکار ارائه تسهیلات مالی متناسب با نیازهای مشتری با بهره گیری از فن آوریهای به روز و شناخت عمیقتر مشتری، مناسبترین راهکار از دیدگاه خبرگان شناخته شد.
As the market conditions become more competitive in the banking industry, loyal customers are considered as the main capital. The reputation of the brand and its specialization play a significant role in creating customer loyalty. In this regard, the future research was conducted with the aim of identifying and explaining the future scenarios of brand credibility in the banking industry with a quantitative-qualitative combined approach. The methodology governing the research is descriptive-analytical. The required inputs have been collected by library and field methods and have been analyzed using Mic Mac, Scenario Wizard, Vensim and Shannon's entropy model. The results of the research showed that out of the eighteen possible situations related to five scenarios with strong compatibility, the situations that express the future scenarios of the brand credibility of the banking industry on the verge of the crisis include the most possible possible situations. Based on this, the solution of providing financial facilities according to the customer's needs by using up-to-date technologies and deeper knowledge of the customer was recognized as the most appropriate solution from the experts' point of view.
_||_