نقش مسائل دوران نوجوانی، نارضایتی از تصویر بدنی و دلبستگی به والدین و همسالان در پیشبینی اضطراب اجتماعی دختران نوجوان
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانترکان مجیدی افشار 1 , علی شاکر دولق 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2 - استادیار روانشناسی، واحد ارومیه (نویسنده مسئول)، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش بررسی نقش مسائل دوران نوجوانی، نارضایتی از تصویر بدنی و دلبستگی به والدین و همسالان در پیشبینی اضطراب اجتماعی دختران نوجوان می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. 106 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان ارومیه که در نیمسال دوم 1398-1399 مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان، پرسشنامه های نگرانی از تصویر بدنی، مقیاس ارزیابی مسایل دوران نوجوانی و مقیاس اضطراب اجتماعی جرابک را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که مسائل دوران نوجوانی(74/0-65/0r=)،دلبستگی به والدین و همسالان(52/0-/35/0-r=)و نارضایتی از تصویر بدن (75/0-45/0r=) با اضطراب اجتماعی دختران همبستگی مثبت و معنادار داشتند (01/0>p). همچنین یافته های رگرسیون نشان داد که مشکلات مدرسه بیشترین (621/0=Beta)پیش بینی را دارد. مسائل دوستی از زیر مقیاس های مسائل دوران نوجوانی (012/0=Beta) نمی تواند به صورت معنا دار اضطراب اجتماعی را پیش بینی کند. نتیجه گیری: در نتیجه می توان گفت که اضطراب اجتماعی در دختران به طور معنادار متاثر از مسائل دوران نوجوانی، دلبستگی به والدین و همسالان و نارضایتی از تصویر بدنی می باشد.
بساک نژاد، س. و غفاری، م. (1386). رابطه بین ترس از بدریختی بدنی و اختلالات روانشناختی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری. 1، 179-187.
بیرامی، م، و محبی، م. (1395). رابطه دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دختر: نقش میانجی گری راهبرد مقابله ای هیجان مدار. روان شناسی بالینی, 8(1 (پیاپی 29)), 71-82.
بیرامی، م؛ اکبری، ا؛ قاسم پور، ع، عظیمی، ز. (1390)، بررسی حساسیت اضطرابی، فرا نگرانی و مؤلفه های تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار، فصلنامه ی یافته های نو در روان شناسی، 69-47.
راهپیما، س؛ شیخ الاسلامی، ر.(1395). نقش واسطه ای هویت معنوی در رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با تاب آوری. روانشناسی معاصر. 11019. 47-62
محمدی، ن و سجادی نژاد، م (1386 ). ارزیابی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه نگرانی درباره تصویر بدنی و آزمون مدل ارتباطی شاخص توده بدنی، نارضایتی از تصویر بدنی و حرمت خود در دختران نوجوان. فصلنامه مطالعات روان شناختی. 3، 85-101.
نگهبان سلامی، م. (1384 ). بررسی رابطه سبکهای دلبستگی به والدین و همسالان با سبکهای هویت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
هاشمی، ز.، و جوکار، ب. (1392). مدل یابی علی تاب آوری هیجانی: نقش دلبستگی به والدین و همسالان، راهبردهای مقابلهای و تنظیم شناختی هیجانات. مطالعات روان شناختی. 9، 9-37.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th Ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Armesden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory parent and peer attachment: Individual difference and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427- 453.
Basaknejad, S, And Ghaffari, M. (2007). The relationship between fear of physical deformity and psychological disorders in students. Journal of Behavioral Sciences. 1, 179-187. [Text in Persian]
Bayrami, m., & Mohebbi, m. (2016). Relationship between attachment to parents and perception of conflict between parents with social anxiety disorder in female students: the mediating role of emotion-oriented coping strategy. Journal of clinical psychology, 8(1 (29)), 71-82. [Text in Persian]
Besharat MA. (2011). Development and validation of Adult Attachment Inventory. Procedia. Social and Behavioral Sciences.2011; 30:475-9.
Beyrami, M; Akbari, I; Qasempour, A, Azimi, Z. (2011), An Investigation of anxiety sensitivity, Meta worry and components of emotion regulation in students with and without social anxiety. Clinical psychology studies 2012, Volume 2, Number 8; Page(s) 43 to 69. [Text in Persian]
Bijsterbosch, J. M., van den Brink, F., Vollmann, M., Boelen, P. A., & Sternheim, L. C. (2020). Understanding Relations Between Intolerance of Uncertainty, Social Anxiety, and Body Dissatisfaction in Women. The Journal of Nervous and Mental Disease, 208(10), 833-835.
Bowlby J. (1969). Attachment and loss (Vol. 1) New York: Basic Books
Brumariu, L. E., Kerns, K. A. (2010). Parent–child attachment and internalizing symptoms in childhood and adolescence: A review of empirical findings and future directions. Dev Psychopathology, 22 (1): 177–203.
Burstein M, He JP, Kattan G, Albano AM, Avenevoli S, Merikangas KR. (2011). Social phobia and subtypes in the national comorbidity survey-adolescent supplement: prevalence, correlates, and comorbidity. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 50:870–80
Cohen SB. (2006). Media exposure and the subsequent effects on body dissatisfaction, disordered eating, and drive for thinness: A review of the current research. Mind Matter Wesleyan J Psychol 1:57-71.
Derenne JL, Beresin EV. (2006). Body image, media, and eating disorders. Acad Psychiatry.; 30(3):257-61. DOI: 10.1176/appi.ap.30.3.257 PMID: 16728774
Dlagnikova, A., van Niekerk R.L. (2015). The prevalence of body dysmorphic disorder among South African university students. S, Afr, J Psychiatry, 21 (3) pp. 104-106
Doyle, A.B., & Markieweiz, D. (2005). Parenting marital and adjustment from early- to mid- adolescence: Mediated by adolescent attachment style? Journal of Youth and Adolescence, 34(2), 97-110.
Fang, A, & Hofmann, S. G. (2010). Relationship between social anxiety disorder and body dysmorphic disorder. Clinical Psychology Review, 30(8), PP 1040-1048
Fang, A, Sawyer, A. T., Aderka, I. M. Hofmann S.G. (2013). Psychological treatment of social anxiety disorder improves body dysmorphic concerns. Journal of Anxiety Disorders, 27(7), PP 684–691
Feeny,J.A.,& Noller,P.(1990).Attachment style as a prediction of adult romantic relationship. Journal of Personality and Social Psychology, 58,281-291.
Goldberg, D. P., & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological medicine, 9(1), 139–145.
Golombek, Kristin & Lidle, Leonie & Tuschen-Caffier, Brunna & Schmitz, Julian & Vierrath, Verena. (2020). the role of emotion regulation in socially anxious children and adolescents: a systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry. 29. 10.1007/s00787-019-01359-9.
Hashemi, Z., and Jokar, B (2013). A structural equation model of emotional resilience: the role of attachment to parents and peers, coping strategies and cognitive regulation of emotions. Psychological studies. 9, 9-37. [Text in Persian]
Hunter J, Maunder R, eds. (2016) Improving Patient Treatment with Attachment Theory. New York, NY: Springer.
Kazemi H, Vaziri M, Abedi A. (2016). The Effectiveness of Problem-Solving Training on Test
Anxiety and Social Anxiety in Primary School Students. Social Cognition 2016; 5(1): 98-110. [Text in Persian]
Kessler RC, Petukhova M, Sampson NA, Zaslavsky AM, Wittchen HU. (2012). Twelve-month and lifetime prevalence and lifetime morbid risk of anxiety and mood disorders in the United States. Int J Methods Psychiatr Res. 21:169–84.
Kessler, R. C., Angermeyer, M., Anthony, J. C., De Graaf, R. O. N., Demyttenaere, K., Gasquet, I., ... & Uestuen, T. B. (2007). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of mental disorders in the World Health Organization's World Mental Health Survey Initiative. World psychiatry, 6(3), 168.
Koti F, Rajabi G, Sudani M. (2007). The relationship between family emotional climate and social support with general health in first-year high school female students in Ahvaz. Soc Psychol. 2(5):4-18. [In Persian]
Littleton, H. L., Axsom, D. S., & Pury, C. L. (2005). Development of the body image concern inventory. Behavior Research and Therapy, 43, 229-241.
Mohammadi, n., & Sajadnejad, m. (2007). The evaluation of psychometric properties of body image concern inventory and examination of a model about the relationship between body mass index, body image dissatisfaction and self-esteem in adolescent girls. Psychological studies, 3(1), 83-99. [Text in Persian]
Negahban Salami, M (2006). Investigating the relationship between attachment styles to parents and peers with identity styles. Master Thesis, University of Tehran, Tehran. [Text in Persian]
Orgilés, M., Melero, S., Fernández-Martínez, I., Espada, J. P., & Morales, A. (2020). Effectiveness of video-feedback with cognitive preparation in improving social performance and anxiety through super skills for life programme implemented in a school setting. International journal of environmental research and public health, 17(8), 2805.
O'Toole, M. S., Hougaard, E., & Mennin, D. S. (2013). Social anxiety and emotion knowledge: a meta-analysis. Journal of anxiety disorders, 27(1), 98–108.
Öztürk, A. T. (2010). The relationship between attachment style, subjective well-being, happiness and social anxiety among university students. Social and Behavioral Sciences, 9, 1772-1776.
Ratnasari, S. E., Pratiwi, I., & Wildannisa, H. (2021). Relationship between body image and social anxiety in adolescent women. European Journal of Psychological Research, 8(1).
Wilkson, R. B., & Walford, W. A. (2001). Attachment and personality in the psychology health of adolescents. Journal of Personality and Individual Difference, 31, 437-484.
Wittchen, H. U., & Fehm, L. (2003). Epidemiology and natural course of social fears and social phobia. Acta psychiatrica Scandinavica. Supplementum, (417), 4–18.