تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر عملکرد ورزشی کشتی گیران باشگاه پیام
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانجمشید جلالی 1 * , حسین خدمتگزار 2 , سارا حقیقت 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، گرمسار
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. گرمسار
3 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، گرمسار
کلید واژه: اموزش مدیریت هیجان, عملکرد ورزشی, کشتی گیر,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر عملکرد ورزشی کشتی گیران باشگاه پیام انجام شد .
روش: روش پژوهش از نوع کاربردی با طرح نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کشتی گیران باشگاه پیام شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود. حجم نمونه تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس که در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه تقسیم (15 نفر)شدند. ابزار پژوهش روش سنجش مشاهده ای عملکرد ورزشی کشتی گران بود . گروه آزمایش در مدت دو ماه و نیم تحت برنامه آموزش مدیریت هیجان قرار گرفت و گروه گواه در این مدت برنامه ای دریافت نکردند. روش تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار spss نسخه 27 بود.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین عملکرد ورزشی(136.724F=)، اجرای درست فنون(70.647F=)، شادابی و روحیه ورزشی(4.079F=)، سرعت در واکنش به فنون حریف(15.155F=) و آمادگی جسمانی(61.379F=) کشتی گیران باشگاه پیام در گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری در سطح خطای 01/0 وجود دارد .نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش مدیریت هیجان میتواند عملکرد ورزشی کشتی گیران را بهبود بخشد.
Objective: The present study aimed to investigate the effect of emotion management training on the athletic performance of wrestlers at Payam Club.
Method: The research method was an applied type with a quasi-experimental design with experimental and control groups. The statistical population of the study was all wrestlers at Payam Club in Tehran in 2020. The sample size was 30 people using the convenience sampling method, which were divided into two experimental groups (15 people) and control groups (15 people). The research tool was the observational measurement method of wrestlers' athletic performance. The experimental group underwent an emotion management training program for two and a half months, and the control group did not receive any program during this period. The data analysis method was analysis of covariance using SPSS version 27 software.
Findings: The results of the present study showed that there was a significant difference at the 0.01 error level between sports performance (F=136.724), correct execution of techniques (F=70.647), cheerfulness and sports spirit (F=4.079), speed of reaction to opponent techniques (F=15.155), and physical fitness (F=61.379) of Payam Club wrestlers in the experimental and control groups in the post-test phase.
Conclusion: It can be concluded that emotion management training can improve the sports performance of wrestlers.
آزاد؛ حسین. (1397)، آسیب شناسی روانی، انتشارات بعثت، چاپ دوم، تهران.
جعفری، اصغر.، پاکدامن، شهلا.، فتح آبادی، جلیل. (1391). تدوین برنامه آماده سازی روانی برای بازیکنان فوتبال و سنجش اثربخشی آن در ارتقاء عملکردشان. رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
خداپرست، سیاوش.، عبدی، حسن.، اسماعیلی، هاشم.، بخشعلی پور، وحید. (1401). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم هیجان و خودکارآمدی ورزشی کودکان/ نوجوانان ورزشکار. پژوهش در ورزش تربیتی ، 10(26)، 242-221.
رحیمی، محمد.، افروز، غلامعلی.، ارجمند نیا، علی اکبر.، عظیم زاده، الهام. (1395). طراحی برنامه مدیریت هیجانات وارزیابی اثر بخشی آن بر کنترل خشم و ارتقای سلامت روان در بازیکنان فوتبال. نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی. 8(2)، 225-238.
ریاحی فارسانی، لیلا.، فرخی، احمد.، فراهانی، ابوالفضل.، شمسی پور، پروانه. (1392). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار. نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 5(4)، 25-40
سهرابی، مهدي. (1397). روانشناسی ورزشی، انتشارات بخش روانشناسی آکادمی المپیک.
عطارزاده حسينی، رضا.، سهرابی، محمد. (1400). توصيف نگرش مردم شهر مشهد نسبت به فعاليت های حرکتی و ورزشی. نشریه علمی پژوهشی المپيک، (37 ) 1 : 48-37.
غلامشاهی، رضا.، دلاور، علی.، کامکاری، کامبیز. (1394). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت هیجان به شیوه مشاوره گروهی الیس بر بهداشت روان و عملکرد ورزشی بانوان تیم ملی دوچرخهسواری ایران. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی, 4(14), 7-23.
غلامشاهی، نجمه.، دلاور، علی. (1394). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت هیجان به شیوه مشاوره گروهی الیس بر بهداشت روان و عملکرد ورزشی بانوان تیم ملی ایران، فصلنامه مشاوره و روان درمانی، 4(14): 7-23.
ایزانلو، زهرا. حسینی کشتان، میثاق. محمد شاهی، عارف. گرمکی، فاطمه. (1401). مقایسه وضعیت غرقگی در کشتیگیران آماتور و نخبه. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 8(1), 1-18.
فلاح، مژگان. مقدس تبریزی، یوسف. غرایاق زندی، حسن. (1397). اثربخشی تمرینات نوروفیدبک بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال. عصب روانشناسی، 4(13)، 97-108
کامکاري، سعید. (1396)، مقایسه عزت نفس ورزشکاران مؤنث و مذکر رشته هاي مادر در تیم ملی شنا و شیرجه، دومیدانی و ژیمناستیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
محمدزاده، حسن.، هلالی، حسن (1392). تاثیر برنامه ی آموزش هوش هیجانی بر عملکرد ورزشی دانش آموزان ورزشکار، مجله رفتار حركتي و روان شناسي ورزش، 8، 612-608.
مختاري، پونه. (1397). روانشناسی انگیزه در ورزش، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوري اسلامی ایران، تهران.
مظفری زاده، مجید. حیدری، فاطمه (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیستها، فصلنامه طب توانبخشی، 8(1): 95-108.
مظفري، الهام. (1399). توصيف نگرش و گرايش مردم نسبت به فعاليت هاي حركتي و ورزشي در جمهوري اسلامي ايران، طرح تحقيقاتي ملي. فصل نامه المپیک، (49 ) 1 : 81-69.
الوانی، علی.، دانائی فرد، محسن. (1391). بررسی عوامل مؤثر در روحیه و رابطۀ آن با عملکرد کارکنان، انتشارات پارس.
Carson, H. J., Collins, D. (2016). The fourth dimension: a motoric perspective on the anxiety–performance relationship. Int. Rev. Sport Exerc. Psychol. 9, 1–21.
Kopp, A., & Jekauc, D. (2018). The Influence of Emotional Intelligence on Performance in Competitive Sports: A Meta-Analytical Investigation. Sports (Basel, Switzerland), 6(4), 175.
Clore, G. L., Ortony, A. (2018). “Appraisal theories: how cognition shapes affect into emotion,” in Handbook of Emotions, 3rd Edn, eds Lewis M., Haviland-Jones J. M., Barrett L. F. (New York, NY: The Guilford Press; ).
Di Fronso, S., Aquino, A., Bondár, R. Z., Montesano, C., Robazza, C., Bertollo, M. (2020). The influence of core affect on cyclo-ergometer endurance performance: effects on performance outcomes and perceived exertion. J. Sport Health Sci. 9, 578–586.
Jekauc, D., Fritsch, J., & Latinjak, A. T. (2021). Toward a Theory of Emotions in Competitive Sports. Frontiers in psychology, 12, 790232.
Russell, J. A. (2018). “My psychological constructionist perspective, with a focus on conscious affective experience,” in The Psychological Construction of Emotion, eds Feldman Barrett L., Russell J. A. (New York, NY: Guilford Publications; ), 183–208.
Taylor, J & Wilson, G.S, (2018), intensity regulation and sport performance. IN J.L, Van Raalte & B.W, Brewer (eds), Exploring sport and Exercise psychology, 99-130, Washington, DC: APA.
Wagstaff, C. R. (2014). Emotion regulation and sport performance. J. Sport Exerc. Psychol. 36. 401–412.
Williams, J. M & Harris, D. V, (2014), Relaxation and energizing techniques for regulation of arousal, In J. M, Wiliams (ed), Applied sport psychology: Personal Growth to Peak peifonnance (pp. 229-249), Mountain View, CA: Mayfield.