بازشناسی مولفه های هویت ایرانشهری در اندیشه سیاسی متفکران متاخر ایرانی
محورهای موضوعی : اندیشه سیاسیشهسوار پیری 1 , حسن شمسینی غیاثوند 2 * , راحله بطلانی اصفهانی 3
1 - گروه علوم سیاسی. واحد خوراسگان. دانشگاه ازاد اسلامی. اصفهان. ایران
2 - گروه علوم سیاسی- واحد تاکستان. دانشگاه ازاد اسلامی. تاکستان. ایران
3 - گروه معارف اسلامی. واحد خوراسگان. دانشگاه ازاد اسلامی. اصفهان. ایران
کلید واژه: ایران, هویت , ایرانشهری , دین , سنت, متفکران,
چکیده مقاله :
ههویت موضوعی است که در طول زمان تغییر می کند و انواع مختلفی از هویت ها وجود دارد. چالشی بین جهانی شدن فرهنگی و هویت های محلی وجود دارد. سه سیاست اصلی برای جهانی شدن وجود دارد: انتخاب، انطباق و طرد. هر جامعه ای تصمیم می گیرد که کدام خط مشی یا ترکیب خاصی از این سیاست ها در آن اعمال شود. یکی از ابعاد مهم تأثیر پدیده جهانی شدن، بعد فرهنگی است. با توجه به اینکه ایران دارای فرهنگ بسیار قدیمی است و همچنین وجود باورهای مذهبی در ایران توانسته است. سوال و هدف محوری این پژوهش تاثیرات جهانی شدن بر هویت ایرانشهری ایرانیان از دیدگاه متفکران ایرانی است. با اتخاذ روش تحلیلی می توان گفت که مختصات هویت ایرانشهری ایرانیان در عصر جهانی شدن با توجه به نگرش متفکران متاخر را می توان در ابعاد مختلف همچون هویت ژلاتینی، هویت مقاومتی، هویت اقتدارگرایانه و هویت چند سطحی در نظر گرفت. در این راستا می توان به مولفه هایی همچون سنت گرایی فر هنگی، هویت مغشوش گرایانانه، انسان سنتی مدرن، هویت تضادگونه، تقابل با جهانی شدن و ناسیونالیسم دینی اشاره نمود.
Identity is a subject that changes over time and there are different types of identities. There is a challenge between cultural globalization and local identities. There are three main policies for globalization: selection, adaptation and exclusion. Each society decides which policy or specific combination of these policies to apply in it. One of the important dimensions of the impact of the globalization phenomenon is the cultural dimension. Considering that Iran has a very old culture and also the existence of religious beliefs in Iran, it has been able to. The central question and goal of this research is the effects of globalization on the identity of Iranian urban Iranians from the perspective of Iranian thinkers. By adopting an analytical method, it can be said that the characteristics of the identity of Iranian urban Iranians in the era of globalization, according to the attitude of recent thinkers, can be considered in different dimensions such as gelatinous identity, resistance identity, authoritarian identity and multi-level identity. In this regard, components such as cultural traditionalism, confusionist identity, modern traditional man, conflictual identity, confrontation with globalization and religious nationalism can be mentioned.
کتابنامه
کتب فارسی
-ابن خلدون ، 1336. مقدمه ، ترجمه محمد پروین گنابادی ، بنگاه نشرکتاب ، تهران
-روزنتال ، اروین آیزاک یاکوب ، 1387 ، اندیشه سیاسی اسلام در سده های میانه ، طرحی مقدماتی ، ترجمه علی اردستانی ، تهران ؛ قومس
-سهروردی ، شهاب الدین (1380) مجموعه معنوفات جلد (1،2،3،4) ، به کوشش سیدحسین نصر ، تهران ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
-طباطبایی ، جواد (1371 )، توسعه و فرآیند تجدد ، فرهنگ و توسعه ، شماره 3
-طباطبایی ، جواد ، (1389) ، زوال سیاسی اندیشه در ایران تهران ، کویر
-طباطبایی ، جواد ، (1391) ، ابن خلدون و علوم اجتماعی ، تهران ، نشرثالث
-طباطبایی ، جواد ،1385. درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی .
-طباطبایی ، جواد (1359) تاریخ اندیشه سیاسی در ایران ، تهران ، فرد.
-طباطبایی ، جواد (1390) ، جدال قدیم و جدید از نوزایش تا انقلاب فرانسه ، تهران ، نشرثالث
-طباطبایی ، جواد (1389) ،دیباچه ای بر نظریه انحطاط ایران ، تهران : نشر نگاه معاصر
-طباطبایی ، جواد (1389) ، زوال اندیشه سیاسی در ایران ، تهران : کویر
-طباطبایی ، جواد (1380) ، ولایت مطلقه ، تهران به طرح نو
- جواد، طباطبایی 1394 ، تاریخ اندیشه سیاسی در ایران ملاحظاتی در مبانی نظری ، تهران ، مینوی خرد
-عالم ، عبدالرحمن، 1396. بنیاد های علم سیاست ، تهران : نشر نی
-عنایت ، حمید ، 1362.بنیاد فلسفه سیاسی در غرب ، از هراکلیت تا هابز ، تهران ، فرهمند،
-عنایت حمید ، 1380.اندیشه سیاسی در اسلام معاصر ، بهاء الدین خرمشاهی ، تهران : خوارزمی
-فیرحی ، داوود (1378) ، قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ، تهران ، نشر نی
-فیرحی ، داوود (1382) ، نظام سیاسی و دولت در اسلام ، تهران ، سمت
-قادری ، حاتم ، 1375. اندیشه های سیاسی در اسلام و ایران ، تهران : سمت
-کربن ، هانری ، 1385. تاریخ فلسفه اسلامی ، ترجمه جواد طباطبایی ، طوس ، تهران
-مارتین لیپیست سمیور، 1383. دایره المعارف دموکراسی، ترجمه فانی و مرادی، تهران : وزارت امورخارجه
- مرادی قاضی حسن. 1398.تأملات ابزاری»؛ تهران؛ اختران
-موحد ، صمد ، سرچشمه های حکمت اشراق ، فراروان،تهران1374
-نوروزی ، محمد جواد ، فلسفه سیاست ، چاپ چهارم ، قم ، آموزش و پژوهش امام خمینی ، 1380
مقالات
- درخشه جلال. بهار 1382.ساختارشناسي فکر ديني در ايران معاصر. علوم سياسي. شماره بيستم.
- رنجبر، مقصود (1382)؛ هویت ملی و مشروعیت سیاسی در ایران معاصر، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال ششم، شماره سوم، شماره مسلسل 21.
--طباطبایی ، جواد ، (1377) ، سنت و مدرینسم. راه نو ، شماره 8
-طباطبايي سيد جواد. گستر اقتدار دين در حيات اجتماعي ايرانيان. سايت www.Talash.com
- طباطبایی سید جواد . اذر 1384.ساط کهنه و طرح نو. ويژه نامه سياست نامه شرق (دولت مدرن). آذر 1384.
Bosworth, C. E. “The Heritage of Rulership in Early Islamic Iran and the Search for Dynastic Connections with the Past,” Iranian Studies, vol. XI, 1978, pp. 7-34.
Persia: The Rise and Fall of an Empire, 2009, IB Tauris, London.
Hua, T. “The Muslim Qarakhanids and Their Invented Ethnic Identity,” Islamisation de l’Asie Centrale: Processus locaux d’acculturation du VIIe au XIe siècle, ed. Étienne de la Vaissière, Studia Iranica Cahier 39, Paris, 2008, pp. 339-350.
Huyse, Ph. Die dreisprachige Inscrift Saburhs I. an der Kaba-i Zardust (SKZ), Corpus Inscriptionum Iranicarum, Pt. III), 2 vols. London: School of Oriental and African Studies, 1999.
Shahbazi, A. Shapur. “On the Xwadā-Nāmag,” Iranica Varia: Papers in Honor of Professor Ehsan Yarshater, E.J. Brill, 1990, pp. 208-225.