تجزیه و تحلیل نقش بازیهای رایانهای در ارتقای قدرت نرم آمریکا
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللی
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، ایران
2 - استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: تروریسم, قدرت نرم, سرگرمی, نبردهای آینده, واژههای کلیدی: بازیهای رایانهای,
چکیده مقاله :
چکیده دنیای بازی های رایانه ای، جهانی بسیار زیبا و جذاب است که میلیون ها انسان را در سرتاسر جهان مجذوب خود کرده، هرروز نیز بر مخاطبان آن افزوده می شود. با وجود این، یک پرسش اساسی در ذهن برخی کاربران این بازی ها وجود داشته که هدف اصلی ساخت این بازی ها چیست؟ آیا تنها برای سرگرم کردن انسان ها تولید می شوند یا اهداف دیگری در پس آن وجود دارد؟ موقعیت مکانی، داستان و شخصیت پردازی برخی از بازی ها باعث شده که برخی از مخاطبان درباره هدف ساخت این بازی ها دچار تردید شوند. این مقاله برای پاسخ به همین سؤال نوشته شده و در دو بخش به بررسی این بازی ها می پردازد: بخش اول، نبرد در کشورهای اسلامی که مربوط به بازی هایی است که داستان آن در کشورهای اسلامی اتفاق می افتد. بخش دوم به نبردهای آینده می پردازد؛ یعنی بازی هایی که داستان آن درباره جنگ هایی است که در آینده نزدیک اتفاق می افتد. در این مقاله، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و مهم ترین نتیجه آن، این است که این بازی ها به ارتقای قدرت نرم آمریکا کمک کرده و توانسته اند مخاطبان را تحت تأثیر قرار داده و باورهای آنان را تغییر دهند. همچنین، این بازی ها برای سیاست های غرب و به خصوص آمریکا زمینه سازی می کنند و آنها را مشروع جلوه می دهند.
Abstract: The world of video games is very interesting and attractive which could fascinate millions of people throughout the world and their audiences are increasing daily. Nevertheless there is a fundamental question that "what is the main objective behind producing these games?" Whether the production of these games is only for entertainment or there are other goals behind them. The background location, story and characterization of some of these games are such that some sharp-sighted players feel doubtful whether the goal of producer of these games is just entertainment. The present article wants to answer the above question and it examines these games in two parts. First part is about battles in Islamic countries, the games which their story happens in Islamic countries. The second part is about future games, the games that are related to wars which happen in the near future. The methodology used in the paper is descriptive-analytical. The finding of the paper shows that these games help improve the soft power of the United States and could influence the audiences and change their way of thinking. Moreover, these games prepare the ground for implementation of the Western countries policies especially the United States one and try to legitimize those policies.
_||_