رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی در دانشآموزان دختران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمریم قلی زاده 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران(نویسنده مسئول)
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی, انگیزش تحصیلی, کیفیت تجارب یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه کیفیت تجارب یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی بود. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر شیروان بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری برابر 235 نفر برآورد گردید. درنهایت 220 پرسشنامه عودت داده شد. روشهای جمعآوری اطلاعات شامل دو روش مطالعه کتابخانهای و میدانی است. ابزار گردآوری اطلاعات عبارت از سه پرسشنامه بوده است: 1- پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز (۱۹۹۹)،2- پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) و 3- پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981). ابزار تحقیق بنا بر نظر متخصصان دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 78/0 و 77/0 محاسبه گردید. دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج آمار توصیفی نشان داد که مؤلفهای خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در سطح بسیار خوب و کیفیت تجارب یادگیری در سطح متوسط قرار دارند. تحلیل استنباطی نیز نشان داد بین کیفیت تجارب یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر شیروان رابطه وجود دارد.
The aim of this study was to explain the relationship between quality of learning experiences and academic self-efficacy with the mediating role of academic motivation. The study is applied in terms of purpose and the nature of the research is a descriptive correlation. The statistical population included all female high school students in Shirvan. Using Cochran's formula, the statistical sample size was estimated to be 235 people. 220 questionnaires were returned. Data collection methods include two methods of library and field study. The data collection tools were questionnaires: Morgan-Jenks (1999) Academic Self-Efficacy Questionnaire, Newman (1990) Quality of Learning Experiences Questionnaire, Harter Academic Motivation Questionnaire (1981). The research instrument had face and content validity and reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.88, 0.74 and 0.77, respectively. Research data were analyzed using SPSS and PLS software. The results of descriptive statistics showed that the authors of academic self-efficacy and academic motivation are at a very good level and the quality of learning experiences is at an average level. Inferential analysis also showed that there is a relationship between the quality of learning experiences and academic self-efficacy with the mediating role of academic motivation in female high school students in Shirvan.
_||_