طراحی مدل ساختار تفسیری استقرار یادگیری سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشیما لعل 1 , مژگان عبدالهی 2 * , علیرضا محمدی نژاد گنجی 3 , رمضان جهانیان 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج،ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحدکرج،دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
کلید واژه: استقرار یادگیری سازمانی , مدیریت دانش , یادگیری , ساختار تفسیری,
چکیده مقاله :
در دنیای پیچیده و پویای کسبوکار امروز، سازمانها برای بقاء و موفقیت پایدار، نیازمند یادگیری مداوم و سازگاری با تغییرات هستند. یادگیری سازمانی به عنوان یک رویکرد استراتژیک، به سازمانها امکان میدهد تا دانش و تجربیات خود را به طور مؤثر جمعآوری، پردازش و به اشتراک بگذارند و از این طریق، توانایی نوآوری و حل مسئله را بهبود بخشند. پژوهش حاضر به طراحی مدل استقرار یادگیری سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تحلیل شدند .با توجه به اهداف مورد نظر، از مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی متون براساس استراتژی تحلیل مضمون برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. در نهایت به به 12 مضمون پایه، 6 مضمون سازمانیافته و یک مضمون فراگیر طبقهبندی شدند بدست آمد. نتایج نشان می د هد که سازمان تامین اجتماعی این امکان را میدهد تا فرایند یادگیری را بهطور نظاممند و هدفمند هدایت کنند. این مدل با شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر استقرار موفق، راهنمایی عملی برای طراحی و اجرای استراتژیهای یادگیری سازمانی ارائه میدهد.