بررسی مؤلفههای محتوایی شعر غنایی در منظومۀ رامایانا بازسرودۀ ملا مسیح پانیپتی
محورهای موضوعی : زبان و ادبیات فارسی
فیروزه ملک پور
1
,
مهدی نوریان
2
*
,
قربانعلی ابراهیمی
3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
کلید واژه: رامایانا, ملامسیح پانیپتی, حماسه, ادبیات غنایی, مؤلفههای محتوایی.,
چکیده مقاله :
منظومۀ حماسی رامایانا سرودۀ ملامسیح سعدالله پانیپتی، شاعر هندی پارسیگوی سدۀ یازدهم هجری است که مضمون اصلی آن، روایت داستان دو دلداده «رام» و «سیتا» به یکدیگر و جنگهای رام است. این منظومه از آثار حماسی در ادبیات هند به شمار میرود که به زبان فارسی سروده شدهاست، اما دو نکتۀ ارزشمند درخصوص این اثر باید مورد توجه قرار گیرد: نخست این کتاب با وجود آنکه به ظاهر اثری حماسی است، میتوان از جهت عاطفه و برخورداری از عناصر شعری آن را در ذیل منظومههای غنایی جای داد. فقدان عناصر سازندۀ حماسه در این اثر و در عوض برخورداری از محتوا و مضامین عاشقانه، آن را به میزان بسیار زیادی از متون حماسی و ویژگیهای یک اثر کاملاً حماسی دور کرده است. با توجه به موضوع این منظومه و بهکار رفتن مضامین عشق و حماسه در آن میتوان این منظومه را به لحاظ نوع ادبی تلفیقی از حماسه و غنا داست. در این مقاله که به روش کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی-تحلیلی نوشته شده، به بررسی محتوا و شاخصههای غنایی منظومۀ رامایانا اثر ملامسیح پانیپتی پرداخته شدهاست. از مجموع 5307 بیت این منظومه بهصورت تصادفی تعداد چهارهزار بیت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان ميدهد که ملامسیح ضمن روایت حماسی داستان رامایانا به موضوعات غنایی چون تغزل، نیایش و مدح و جنبههای توصیفی پرداخته است. ملامسیح از بین مؤلفه های محتوایی ادبیات غنایی، توصیف را گسترده تر و بیشتر مورد توجه قرار داده است.
The epic poem Ramayana is composed by Molla Masih Sa’d Allah Panipati, a Persian-speaking Indian poet of the 17th century, whose main theme is the narration of the story of the two lovers "Ram" and "Sita" and the wars of Ram. This poem is one of the epic works in Indian literature, which is written in Persian language, but two valuable points about this work should be noted: First, despite of this fact that the book appears to be an epic work, it can be considered as a lyrical genre. The lack of epic building elements in this work, instead of having romantic content and themes, has distanced it to a great extent from epic texts and the characteristics of a completely epic work. Considering the theme of this poem and the use of themes of love and epic in it, this poem can be considered a combination of epic and lyrical poetry in terms of literary genre. In this article, which is written in a descriptive-analytical method, the content and lyrical characteristics of the Ramayana poem by Molla Masih Panipati are discussed. From the total of 5307 verses of this work, 4000 verses have been analyzed randomly. The results of this research show that Mollah Masih, while narrating the epic story of Ramayana, dealt with lyrical topics such as singing, prayer and praise, and descriptive aspects. Among the content components of lyrical literature, Mollah Masih has paid more attention to description.