مقایسه سبک های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا در بین دانشآموزان مراکز شبهخانواده و خانواده عادی
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: دانشآموز, سبک های دلبستگی, ایمن, اجتنابی, دوسوگرا, شبهخانواده,
چکیده مقاله :
یکی از مفاهیمی که در زیربنای ارتباطات فرد قرار دارد سبک های دلبستگی است، نوع سبک دلبستگی پیش بینی کننده تعاملات آینده فرد می باشد، پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا در بین دانش آموزان مراکز شبه خانواده و خانواده عادی شهر ارومیه صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه و مراکز شبه خانواده شهر ارومیه می باشند که در سال 1391 در مدارس این شهر مشغول تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 180 دانش آموز مقطع متوسطه و 180 دانش آموز مراکز شبه خانواده، انتخاب و با دانش آموزان مقطع متوسطه عادی همتاسازی گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید (RAAS) گردآوری شد. از روش های آماری .test tمستقل و تحلیل واریانس دوراهه برای تحلیل داده ها استفاده شد، نتایج نشان داد که دانش آموزان شبه خانواده میانگین نمرات سبک دلبستگی ایمن پایین تر و سبک اجتنابی بالاتری داشتند (01/0P<). در سبک اجتنابی بین دانش آموزان شبه خانواده و عادی تفاوت آماری معنا داری وجود نداشت. در مراکز شبه خانواده، دختران دارای سبک دلبستگی اجتنابی و پسران دارای سبک دلبستگی دوسوگرایی بودند (05/0P<).
The concept of attachment styles lies in the individuals' communication infrastructure, and the type of attachment style is a predictor of future interactions. This study compared the secure avoidant and ambivalent attachment styles among the students of normal families and family-like centers in Urmia. This study was a quasi-experimental research. The population consisted of all male and female high school students and family-like centers of Urmia during 2012. Through cluster sampling, 180 students of normal families and 180 high school students of family-like centers were matched. The data were collected through the use of Collins & Raid (RAAS) attachment questionnaire. The statistical t-test and two-way ANOVA were used for data analysis. Results showed that students from family-like center had lower secure attachment scores and higher centers, girls showed avoidant attachment style and boys showed ambivalence attachment style (p<0/05).
- بیات، محبوبه؛ اکبرشریفی،طاهره؛ نظری جیرانی، محبوبه؛ شهریور، زهرا؛ و حقانی، حمید (1385)، مشکلات رفتاری کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانهروزی، فصلنامه پرستاری ایران، 19(46)، 61-53.
- پاکدامن، ش (1380)، بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانان. پایان نامه دکتری روانشناسی دانشگاه تهران.
- تجلی، فاطمه؛ و لطیفیان، مرتضی (1387)، تاثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر سلامت روان باواسطه هوش هیجانی نوجوانان، خانواده پژوهی، 4(16)، 407-422.
- چاوشی فر، جلال؛ رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم (1379)، بررسی مقایسه ای عوامل تنیدگی زا و شیوه های رویارویی در نوجوانان مراکزشبانه روزی و نوجوان دارای والدین، مجله روانشناسی، 4(2)، 184-169.
- خانجانی، زینب (1384)، تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی، تبریز: انتشارات فروزش.
- دادستان، پریرخ (1385)، روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، جلد اول، تهران: انتشارات سمت.
- رازقی، نرگس؛ غباری بناب، باقر؛ و مظاهری، محمدعلی (1384)، مقایسه الگوهای دلبستگی کودکان تحت حمایت مراکز مراقبت شبانه روزی با کودکانتحت حمایت خانواده، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(2)، 182-165.
- رسولی، مریم؛ و یغمایی، فریده(1387)، مروری بر عوامل مرتبط با تطابق معنوی در نوجوانان ساکن مراکز شبانه روزی برپایه تئوری رفتار منطقی،مجله روانپزشکی و روانشاسی بالینی ایران، 18(60)، 57-50.
- سالاری، هادی؛ و سجادی، سیدعلیرضا (1384)، مقایسه میزان اضطراب در نوجوانان ساکن در شبانه روزی با نوجوانان ساکن درخانواده، طبیب شرق، 7(1)، 10-5.
- شولتز، د.، شولتز، س (1386)، روانشناسی شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ویرایش.
- وحید، بهزاد (1389)، مقایسه ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی در زنان بیوه تحت پوشش بهزیستی آذرشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز.
- هیلگارد، ارنست؛ انکینسون، ریچارد (1383)، زمینه روانشناسی، جلد دوم، ترجمه براهنی، تهران: انتشارات رشد.
- Bos K, Zeanah CH, Fox NA, Drury SS, McLaughlin KA, Nelson CA.(2011), Psychiatric outcomes in young children with a history of institutionalization.Harv Rev Psychiatry, 19(1), 15-24.
- Chisholm K. (1998), A three year follow up of attachment and indiscriminatefriendliness in children adopted from Romanian orphanages. Child development, 69(4), 1092-1106.
- Fisher L, Ames EW, Chisholm K, &Savoie L. (1997), Problems reported by parents of Romanian orphans adopted to British Columbia, International Journal of Behavioral Development, 20, 67-82.
- MarcovitchSh, Goldberg s, Washington J. (1997), Determinants ofbehavioural problems in Romanian children adopted in Ontario. InternationalJournal of Behavioral Development, United Kingdom: Psychological Press, 20(1), 17-31.