Comparison of Secure, Avoidant and Ambivalent Attachment Styles among the Students of Family-like Centers and Normal Families
Subject Areas : Woman and family
Keywords: attachment styles, Students, Avoidant, secure, Ambivalent, Family-like,
Abstract :
The concept of attachment styles lies in the individuals' communication infrastructure, and the type of attachment style is a predictor of future interactions. This study compared the secure avoidant and ambivalent attachment styles among the students of normal families and family-like centers in Urmia. This study was a quasi-experimental research. The population consisted of all male and female high school students and family-like centers of Urmia during 2012. Through cluster sampling, 180 students of normal families and 180 high school students of family-like centers were matched. The data were collected through the use of Collins & Raid (RAAS) attachment questionnaire. The statistical t-test and two-way ANOVA were used for data analysis. Results showed that students from family-like center had lower secure attachment scores and higher centers, girls showed avoidant attachment style and boys showed ambivalence attachment style (p<0/05).
- بیات، محبوبه؛ اکبرشریفی،طاهره؛ نظری جیرانی، محبوبه؛ شهریور، زهرا؛ و حقانی، حمید (1385)، مشکلات رفتاری کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانهروزی، فصلنامه پرستاری ایران، 19(46)، 61-53.
- پاکدامن، ش (1380)، بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانان. پایان نامه دکتری روانشناسی دانشگاه تهران.
- تجلی، فاطمه؛ و لطیفیان، مرتضی (1387)، تاثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر سلامت روان باواسطه هوش هیجانی نوجوانان، خانواده پژوهی، 4(16)، 407-422.
- چاوشی فر، جلال؛ رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم (1379)، بررسی مقایسه ای عوامل تنیدگی زا و شیوه های رویارویی در نوجوانان مراکزشبانه روزی و نوجوان دارای والدین، مجله روانشناسی، 4(2)، 184-169.
- خانجانی، زینب (1384)، تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی، تبریز: انتشارات فروزش.
- دادستان، پریرخ (1385)، روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، جلد اول، تهران: انتشارات سمت.
- رازقی، نرگس؛ غباری بناب، باقر؛ و مظاهری، محمدعلی (1384)، مقایسه الگوهای دلبستگی کودکان تحت حمایت مراکز مراقبت شبانه روزی با کودکانتحت حمایت خانواده، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(2)، 182-165.
- رسولی، مریم؛ و یغمایی، فریده(1387)، مروری بر عوامل مرتبط با تطابق معنوی در نوجوانان ساکن مراکز شبانه روزی برپایه تئوری رفتار منطقی،مجله روانپزشکی و روانشاسی بالینی ایران، 18(60)، 57-50.
- سالاری، هادی؛ و سجادی، سیدعلیرضا (1384)، مقایسه میزان اضطراب در نوجوانان ساکن در شبانه روزی با نوجوانان ساکن درخانواده، طبیب شرق، 7(1)، 10-5.
- شولتز، د.، شولتز، س (1386)، روانشناسی شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ویرایش.
- وحید، بهزاد (1389)، مقایسه ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی در زنان بیوه تحت پوشش بهزیستی آذرشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز.
- هیلگارد، ارنست؛ انکینسون، ریچارد (1383)، زمینه روانشناسی، جلد دوم، ترجمه براهنی، تهران: انتشارات رشد.
- Bos K, Zeanah CH, Fox NA, Drury SS, McLaughlin KA, Nelson CA.(2011), Psychiatric outcomes in young children with a history of institutionalization.Harv Rev Psychiatry, 19(1), 15-24.
- Chisholm K. (1998), A three year follow up of attachment and indiscriminatefriendliness in children adopted from Romanian orphanages. Child development, 69(4), 1092-1106.
- Fisher L, Ames EW, Chisholm K, &Savoie L. (1997), Problems reported by parents of Romanian orphans adopted to British Columbia, International Journal of Behavioral Development, 20, 67-82.
- MarcovitchSh, Goldberg s, Washington J. (1997), Determinants ofbehavioural problems in Romanian children adopted in Ontario. InternationalJournal of Behavioral Development, United Kingdom: Psychological Press, 20(1), 17-31.