• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اخلاق حرفه‌ای و رابطه آن با فرهنگ سازمانی در بین کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی
        روشن سلیمان‌زاده فیروز راد
        اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی یکی ازمسائل اساسی همه جوامع بشری و از مهم ترین عوامل درموفقیت یک سازمان است. مفهوم اخلاق حرفه ای و رابطه آن با فرهنگ سازمانی، درسازمان ها از جمله محورهای کلیدی است که امروزه مورد بحث و بررسی اندیشمندان در رشته های مختلف از جمله در جامعه شنا چکیده کامل
        اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی یکی ازمسائل اساسی همه جوامع بشری و از مهم ترین عوامل درموفقیت یک سازمان است. مفهوم اخلاق حرفه ای و رابطه آن با فرهنگ سازمانی، درسازمان ها از جمله محورهای کلیدی است که امروزه مورد بحث و بررسی اندیشمندان در رشته های مختلف از جمله در جامعه شناسی سازمان ها قرار گرفته است، این پژوهش با هدف تعیین رابطه میزان پای بندی به اخلاق حرفه ای با سطح فرهنگ سازمانی در بین کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غـربی در سال (1393-94) با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و توصیفی– همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی (135 نفر) می باشد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای مدل کادوزیر(2002) و فرهنگ سازمانی مدل استیفن رابینز(1997) با طیف لیکرت استفاده شد ، هر دو پرسشنامه از اعتبار و پایایی لازم برخوردار بودند و پایایی آن ها به ترتیب 84 /0 و 89/0 بود. پس از جمع آوری اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS و آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از سه تکنیک آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t-test و تحلیل واریانس انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه مثبتی بین دو متغیر اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی وجود دارد، به این معنا که با افزایش میزان پای بندی به اخلاق حرفه ای کارکنان در سازمان، ‌سطح فرهنگ سازمانی آن ها نیز افزایش می‌یابد، به طور کلی می توان نتیجه گرفت اخلاق حرفه‌ای کارکنان با میانگین نمره کل 05/65 از میانگین مورد انتظار 48، در حد بالایی بوده است، هم چنین فرهنگ سازمانی کارکنان با میانگین نمره کل 18/118 از میانگین مورد انتظار 111، در حد متوسط بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه بین دین‌داری و سبک زندگی در بین شهروندان شهر شاهین‌دژ
        ماریا جعفرزاده محمود علمی
        این مطالعه باهدف مطالعه رابطه بین دین داری و سبک زندگی دربین شهروندان شهر شاهین دژ پرداخته است. جامعه آماری تحقیق جمعیت شهروندان شهر شاهین دژ (شهروندان بالای 15 سال) به تعداد 29000 نفر می باشد. طبق فرمول کوکران نمونه آماری تحقیق 379 نفر محاسبه شدکه با روش تصادفی چند مرح چکیده کامل
        این مطالعه باهدف مطالعه رابطه بین دین داری و سبک زندگی دربین شهروندان شهر شاهین دژ پرداخته است. جامعه آماری تحقیق جمعیت شهروندان شهر شاهین دژ (شهروندان بالای 15 سال) به تعداد 29000 نفر می باشد. طبق فرمول کوکران نمونه آماری تحقیق 379 نفر محاسبه شدکه با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد مطالعه در این تحقیق پرسشنامه بود که ابتدا پس از تامین اعتبار و پایایی آن به شهروندان شهر شاهین دژ داده شد تا به آن ها پاسخ دهند. پایایی پرسشنامه ضریب بالایی (828/0) را جهت ادامه مطالعه نشان داد، پس از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها و آزمون فرضیات که به دو روش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد نتایج زیر حاصل گردید: بین متغیرهای مدیریت بدن، روابط بین شخصی، هنجارهای مصرف، سطح تحصیلات و سن، و میزان دین داری شهروندان شهر شاهین دژ رابطه معناداری وجود داشت و اما بین متغیر تاهل شهروندان و میزان دین داری آن ها تفاوت معنادار وجود داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل رابطه استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک‌ با هویت جنسیتی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز
        پویان احیایی مرتضی مبارک بخشایش
        انقلاب ارتباطات و جهانی شدن درعصر حاضر تاثیرات شگرفی را در ابعاد گوناگون زندگی انسان ها گذاشته است که از مهم ترین آن ها می توان به تاثیرات اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ها اشاره کرد. رسانه های نوین و در رأس آن ها شبکه جهانی اینترنت با دگرگونی در مفاهیم زمان و چکیده کامل
        انقلاب ارتباطات و جهانی شدن درعصر حاضر تاثیرات شگرفی را در ابعاد گوناگون زندگی انسان ها گذاشته است که از مهم ترین آن ها می توان به تاثیرات اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ها اشاره کرد. رسانه های نوین و در رأس آن ها شبکه جهانی اینترنت با دگرگونی در مفاهیم زمان و مکان، تغییر در اشکال نوین ارتباطی و ایجاد مراجع نوین هویت، موجب پیدایش ذهنیت های ناپایدار و هویت های تازه شده است. بدین جهت در پژوهش حاضر درصددیم تا به بررسی تاثیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر هویت جنسیتی جوانان بپردازیم. مقاله حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه اینترنتی محقق ساخته در بین دانشجویان کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک دانشگاه تبریز درسال ‌تحصیلی 1392-93 صورت گرفته است. یافته های پژوهش، حاکی ازآن است که هویت جنسیتی کاربران، تحت تاثیر عضویت در فیس‌بوک قرار دارد. استفاده زیاد و مداوم از فیس‌بوک می تواند جریان هویت یابی جنسیتی را با اختلال رو به رو کند، از دیگر یافته های پژوهش این است که بین جنس و استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک رابطه ای معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی جامعه‌شناختی عوامل مرتبط با ازدواج دیررس جوانان ازدواج ‌کرده بالای 30 سال شهر بناب
        سیروس فخرایی مهناز پورتقی
        پژوهش حاضر به بررسی جامعه شناختی عوامل مرتبط با ازدواج دیررس در بین جوانان ازدواج کرده بالای 30 سال شهربناب می پردازد. برای چارچوب نظری تحقیق ازمدل کارکردگرایی- ساختاری پارسونز، تئوری رابرت کی مرتن، تئوری ویلیام گود، شلسکی، گرانسهایم، تامپسون، گیدنز و تئوری ماکس هورکها چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی جامعه شناختی عوامل مرتبط با ازدواج دیررس در بین جوانان ازدواج کرده بالای 30 سال شهربناب می پردازد. برای چارچوب نظری تحقیق ازمدل کارکردگرایی- ساختاری پارسونز، تئوری رابرت کی مرتن، تئوری ویلیام گود، شلسکی، گرانسهایم، تامپسون، گیدنز و تئوری ماکس هورکهایمر استفاده شده است. روش پژوهش از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق، جوانان ازدواج کرده بالای 30 سال (بین 30 تا 39 سال ) شهر بناب است که تعدادشان (966) نفر می باشد، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به دست آمده از جامعه آماری (197) نفر می باشد و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بوده است. نتایج به دست آمده از تحقیق حاکی از آن است که بین میزان تمایل به ادامه تحصیل، میزان مشکل پسندی جوانان، میزان تمایل به اشتغال جوانان دختر، میزان احساس مشکل اشتغال جوانان پسر و میزان تمایل به داشتن زندگی مجردی با دیررسی ازدواج جوانان رابطه معناداری وجود داشته است. رابطه متغیرهای پایگاه اقتصادی-اجتماعی، میزان اعتماد جوانان مجرد نسبت به یکدیگر و سخت گیری در ازدواج جوانان از سوی خانواده با دیررسی ازدواج جوانان معنادار نبوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
        ندا تاج روشن مجید ظروفی
        هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده اس چکیده کامل
        هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می‌باشدکه در سال تحصیلی 94-1393 برابر 25947 تعداد است، آن نبه منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد. جهت تعیین نمونه‌ها و مراجعه به آن ها، از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی استفاده شد. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیه‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. پرسشنامه شامل 45 گویه است که بر پایه مقیاس شش رتبه‌ای لیکرت تنظیم شده است. جهت بررسی پایایی پرسشنامه‌ها، از آلفای کرونباخ استفاده شد، پس از تعیین روایی و اعتبار ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه‌ها در بین نمونه تحقیق توزیع و جمع آوری شد. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میزان مدرک‌گرایی با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد و هم چنین بین میزان تشویق دیگران و سرمایه فرهنگی با معیار علاقه شخصی، پرستیژ اجتماعی، درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مطالعه جهت‌گیری و نحوه پوشش اخبار بحران داعش در سایت‌های ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکا
        حمیدرضا یارمحمدی حاجی محمد احمدی
        این پژوهش با عنوان مطالعه جهت گیری و نحوه پوشش اخبار در سایت های ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکا در رابطه با بحران داعشبه بررسی تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط در ایران در تارنمای های ایران، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکای فارسی، می پردازد. این پژوهش به روش چکیده کامل
        این پژوهش با عنوان مطالعه جهت گیری و نحوه پوشش اخبار در سایت های ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکا در رابطه با بحران داعشبه بررسی تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط در ایران در تارنمای های ایران، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکای فارسی، می پردازد. این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی و به شیوه تحلیل محتوا، صورت گرفته و داده های آن به شیوه کتابخانه ای و مطالعه و بررسی اسناد و مدارک موجود هم چنین بررسی و تحلیل محتوای سایت های خبرگزاری های مورد مطالعه بوده که نوع ساختار و نحوه پوشش اخبار در سه تارنمای ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای فارسی آمریکا با هم تفاوت دارند. هر سه تارنما عنصر "که"و ارزش خبری"شهرت" را با برجستگی خاصی مورد تاکید قرار داده اند که این موضوع، نشان دهنده شخص گرا بودن و جهت گیری گفتمانی آن هاست. نهایتاً چنین نتیجه گرفته شد که بیشتر اخبار انتشار یافته در این سه تارنما "غیرتولیدی" است که از این منظر، سهم ایرنا از دو تارنمای دیگر بیشتر است. از نظر موضوعی، موضوع مقاومت گروه داعش و به کاربردن گروه های جهادی و سعی در اسلامی جلوه دادن و معرفی فلسفه حکومتی داعش به عنوان فلسفه حکومت اسلامی و عدم اشاره به ماهیت تروریستی این گروه، کانون توجه اصلی سه تارنمای مورد مطالعه بوده است. تاکید تارنمای ایرنا و صدای آمریکا بیشتر بر "سخت خبر"و بی. بی. سی بیشتر به "نرم خبر" یا انعکاس رویداد همراه با اطلاعات تکمیلی بوده است. ازمیان امکانات تعاملی و چند رسانه ای مورد استفاده در تارنماهای خبری، بیشترین استفاده از "عکس" بوده است. اما برخلاف ایرنا، بی. بی. سی و صدای آمریکا از ایمیل و پیوند با موضوعات و سایت های مرتبط نیز استفاده زیادی کرده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مطالعه رابطه بین نوع و میزان تماشای سریال‌های ترکی زبان اصلی و سبک زندگی دانشجویان دختر مجرد 20 الی 25 سال دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
        وحیده ترزمی‌نژاد راضیه سفیدگر
        هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین نوع (ژانر) و میزان تماشای سریال های ترکی زبان اصلی ماهواره و سبک زندگی می باشد. روش پژوهش، پیمایشی ازنوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در نیمسال اول تحصیلی 95- 1394 می باشد که حجم نمونه چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین نوع (ژانر) و میزان تماشای سریال های ترکی زبان اصلی ماهواره و سبک زندگی می باشد. روش پژوهش، پیمایشی ازنوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در نیمسال اول تحصیلی 95- 1394 می باشد که حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 362 نفر تعیین شده، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بر اساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده است. داده ها از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده اند. چارچوب نظری تحقیق برمبنای نظریات "تاثیر پذیری مخاطب از رسانه" هم چون نظریه کاشت، نظریه وابستگی مخاطب، نظریه انتظارات اجتماعی و نظریات سبک زندگی بوردیو و گیدنز استوار است. یافته های پژوهش نشان داد، به طور کل اکثریت دختران پاسخگو (4/56 درصد) ادعا داشته‌اند، میزان تاثیرگذاری سریال های ترکی زبان بر سبک زندگی شان درحد کم می باشد. هم چنین مهم ترین نتایج حاکی ازآن است که بین میزان تماشای سریال های ترکی زبان اصلی و سبک زندگی آن ها رابطه معناداری وجود دارد و بین نوع سریال های ترکی زبان اصلی و سبک زندگی، سبک گذراندن اوقات فراغت، نحوه پوشش (مدگرایی)، روابط میان فردی و گرایش های مذهبی دانشجویان رابطه وجود دارد و بین نوع سریال های ترکی زبان اصلی و میزان مصرف - گرایی دانشجویان دختر مجرد رابطه معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - اولویت‌بندی استفاده از رسانه‌ها در آگاهی از برندهای صنعت بیمه در میان مصرف‌کنندگان
        مهسا ویسی ندا سلیمانی
        هدف این مطالعه تعیین عوامل اولویت بندی استفاده از رسانه‌ها جهت آگاهی از برندهای صنعت بیمه است. این تحقیق ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی است که در به صورت پیمایشی انجام شده است. درمرحله نخست که برای شناسایی شاخص‌ها صورت گرفته است جامعه آماری تحقیق متشکل از بیمه گذاران شرکت چکیده کامل
        هدف این مطالعه تعیین عوامل اولویت بندی استفاده از رسانه‌ها جهت آگاهی از برندهای صنعت بیمه است. این تحقیق ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی است که در به صورت پیمایشی انجام شده است. درمرحله نخست که برای شناسایی شاخص‌ها صورت گرفته است جامعه آماری تحقیق متشکل از بیمه گذاران شرکت - ‌های بیمه شهر تهران بوده و درگام دوم که برای تعیین اولویت عناصر صورت گرفته ازدیدگاه خبرگان استفاده شده است. تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان می‌دهد مقیاس سنجش طراحی شده برای آگاهی از برندهای صنعت بیمه از اعتبار لازم برخوردار است. معیار میزان مصرف رسانه با وزن نرمال 164/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. معیار به ‌روز بودن رسانه با وزن نرمال 140/0 در اولویت دوم قرار دارد. معیار میزان جلب اطمینان با وزن نرمال 121/0 در اولویت سوم قرار دارد. توانایی انتقال مطلب با وزن 119/0 در اولویت بعدی قرار دارد. محتوای پیام و متمایز بودن رسانه در اولویت‌های بعدی قرار دارند. از این اوزان برای تعیین بهترین رسانه با تکنیک ارزیابی مجموع نسبت‌ها استفاده شده است. هفت رسانه شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیو، بیلبوردهای سطح شهر، روزنامه و مجلات، اینترنت، دوستان و آشنایان بر اساس 28 شاخص فوق ارزیابی شده است. در نهایت مشخص شده است دوستان و آشنایان (شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دهان ‌به‌ دهان) با وزن 998/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. تبلیغات تلویزیونی در جایگاه دوم قرار دارد و فضای مجازی و اینترنت در اولویت سوم است پرونده مقاله