تحلیل رابطه استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک با هویت جنسیتی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز
محورهای موضوعی : جامعه شناسیپویان احیایی 1 , مرتضی مبارک بخشایش 2
1 - دانشجوی کارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه تبریز- ایران.
کلید واژه: شبکههای اجتماعی مجازی, فیسبوک, هویت و هویت جنسیتی,
چکیده مقاله :
انقلاب ارتباطات و جهانی شدن درعصر حاضر تاثیرات شگرفی را در ابعاد گوناگون زندگی انسان ها گذاشته است که از مهم ترین آن ها می توان به تاثیرات اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ها اشاره کرد. رسانه های نوین و در رأس آن ها شبکه جهانی اینترنت با دگرگونی در مفاهیم زمان و مکان، تغییر در اشکال نوین ارتباطی و ایجاد مراجع نوین هویت، موجب پیدایش ذهنیت های ناپایدار و هویت های تازه شده است. بدین جهت در پژوهش حاضر درصددیم تا به بررسی تاثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت جنسیتی جوانان بپردازیم. مقاله حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه اینترنتی محقق ساخته در بین دانشجویان کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک دانشگاه تبریز درسال تحصیلی 1392-93 صورت گرفته است. یافته های پژوهش، حاکی ازآن است که هویت جنسیتی کاربران، تحت تاثیر عضویت در فیسبوک قرار دارد. استفاده زیاد و مداوم از فیسبوک می تواند جریان هویت یابی جنسیتی را با اختلال رو به رو کند، از دیگر یافته های پژوهش این است که بین جنس و استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک رابطه ای معنادار وجود دارد.
The communications revolution and globalization in present era have had a big impact on different aspects of human life of which the impact of internet and social networks on identities is the most important. New media especially internet with the change in the concepts of time and space, change in the new forms of communication and introducing new identity references cause to the emergence of new identities and unstable mentalities. In this paper the between the impact of Facebook on youngers’ identity has been considered. It is a survey and the data gathered using a researcher-made questionnaire among Facebook users in Tabriz University in 92-93 educational years. The results show that, the users’ gender identity is affected by the membership in the Facebook. High and persistent use of Facebook can cause to gender identification disorder. Also, there is a meaningful relationship between gender and the use of Facebook.
آبوت، پ؛ و دیگری. (1380). جامعهشناسی زنان. ترجمه: م، نجمعراقی. تهران: نشر نی.
احمدی، ح؛ و همکاران. (1389). بررسی رابطه وسایل ارتباطی نوین با هویت جنسیتی جوانان شهر شیراز. فصلنامه زن و جامعه. شماره 4.
احیایی، پ. (1394). فضای مجازی و تحولات هویتی در ایران. تهران: انتشارات پارسینه.
استرنیانی، د. (1384). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه. ترجمه: ث، پاکنظر. تهران: نشر گام نو.
السون، د. (1377). رسانهها و نمادها: صورتهای بیان و ارتباط و آموزش. ترجمه: م، مهاجر. تهران: انتشارات سروش.
پاستر، م. (1377). عصر دوم رسانهها. ترجمه: غ، صالحیار. تهران: موسسه ایران.
پیشگامی فرد، ز؛ و همکاران. (1389). تعامل در فضای سایبر و تاثیر آن بر هویت زنان در ایران، (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه تهران). فصلنامه زن در توسعه و سیاست. شماره 2.
تامپسون، ج. (1380). رسانهها و مدرنیته. ترجمه: م، اوحدی. تهران: انتشارات سروش.
جنکینز، ر. (1381). هویت اجتماعی. تهران: نشر شیرازه.
حاتمی، م، ر؛ و دیگری. (1390). رسانه و نگرش زنان به هویت خود. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 2.
دوران، ب. (1387). هویتاجتماعی: رویکردهاونظریهها. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
سلطانیفر، م. (1389). دیپلماسی عمومی نوین و روابط عمومی الکترونیک. تهران: انتشارات سیمای شرق.
شوماخر، ر؛ و دیگری. (1388). مدلسازی معادله ساختاری با کاربرد برنامههای Amos،LISREL و EQS. ترجمه: و، قاسمی. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
عاملی، س، ر. (1382). دو جهانی شدنها و جامعه جهانی اضطراب. نامه علوم اجتماعی. شماره 21.
عریضی، ف؛ و همکاران. (1385). ماهواره و هویت جنسیتی دختران جوان. مجله جامعهشناسی ایران. شماره 2.
فرهمند، م. (1387). دختران و کاربرد اینترنت. فصلنامه مطالعات راهبردی زنان. شماره 41.
قرهباغی، ع، ا. (1380). تبارشناسی پست مدرنیسم. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
گیبینز، ج و د. (1388). سیاست پست مدرنیته. ترجمه: م، انصاری. تهران: نشر گام نو.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی.
مهدیزاده، س، م. (1381). انقلاب ارتباطات، جامعه شبکهای و ذهنیت و هویت ناپایدار. سمینار ایران و جامعه اطلاعاتی در سال 1400. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. 13(1), P.p: 210-230.
Castells, M. (1997). The Power of Identity. Oxford: Blackwell.
Hekman, S. (1999). Identity Crises, In S. Hekman(ed), Feminism, Identity and Differnece, Frank Cass.
Irving, C. J. & English, L. M. (2010). Community in Cyberspace: Gender, Social Movement Learning, and the internet. Adult Education Quarterly. Vol:2, No:1. P.p:1-17.
Lorber, J. (2000). Social Construction of Gender, in Edgar F. Borgatta and Rhonda g.v. Montgomery, Encyclopedia of Sociology. New York: McMillan Reference.
Lull, J. (2001). Culture in Communication Age.London: Routledge Publication.
Siara, B. (2007). Cyber Space and Identity issues at The British. Sociological Association Annual Conference University of East London. Saturday 14th April 2007.
Thompson, J. (1998). Community Identity and world Citizenship, In Archibugi, Held and Kohler(eds), Culture and global Change. London: Routledge.
Tiffany A. & etal. (2009). College Students' Social Networking Experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology. No. 30, P.p: 227–238.