تأثیر آموزش بهزیستی روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
محورهای موضوعی : تربیتیرویا فلاحیان 1 , اصغر آقایی 2 , سیدحمید آتش پور 3 , آذر کاظمی 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
2 - عضو هیأت عملی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
3 - عضو هیأت عملی دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
4 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
کلید واژه: تأثیر آموزش بهزیستی روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان),
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بهزیستی روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) در پاییز 1391 تشکیل دادند که از میان آنها 40 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روانی SCL-90-R (دراگوتیس و همکاران، 1973) بود. گروه آزمایش، طی 10 جلسه آموزش گروهی بهزیستی روانشناختی، (هر جلسه به مدت 90 دقیقه در طی 5 هفته و هر هفته 2 جلسه) قرار گرفتند که شامل آموزش بهزیستی روانشناختی مبتنی بر مدل ریف بود و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل چندگانه کواریانس نشان داد که آموزش بهزیستی روانشناختی در همه ابعاد سلامت روان (شکایت جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی، روانپریشی، ضریب کلی علایم مرضی، ضریب ناراحتی و جمع علایم مرضی) به استثنای افسردگی مؤثر واقع میشود و میانگینهای نمرات دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل بهطور معناداری بیشتر بود (01/0P < ). در نهایت چنین نتیجهگیری میشودکه آموزش بهزیستی روانشناختی میتواند در بهبود سلامت روان دانشجویان تأثیر داشته باشد
The purpose of this study was to determine the effect of subjective well-being group training on mental health of students of Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch. The method of this study was quasi-experimental with pre- and post-test, including one experimental and one control group. The statistical population of this study was students of the University in Fall of 2012 (1391s.c.), from among them in which 40 subjects were selected by available sampling method and assigned randomly to the two groups-control and experimental- each one including 20 subjects. The Symptom Check List (SCL-90-R Derogatis et al., 1973) was used to gather the data. The experimental group received subjective well-being training in 10 sessions (in 5 weeks, 2 sessions per week, each session 90 minutes). The results of multivariable analysis of covariance showed that, except depression, there were significant differences in all other sub-scales of SCL-90-R (Somatization, Obsessive-Compulsive, Interpersonal Sensitivity, Anxiety, Hostility, Phobic Anxiety, Paranoid Ideation, Psychoticism, Global Severity Index ,Positive Symptom Distress Index, Positive Symptom Total ) between the two groups. means of the training group were higher than those of the control group (P < 0.01). These results suggest that training of subjective well-being can be beneficial for students' mental health.
Cho, J., Martin, P., Margrett, J., MacDonald, M. and Poon, L.W. (2011). The Relationship between Physical Health and Psychological Well-Being among Oldest-Old Adults, Journal of Aging Research, 2011, Article ID 605041, 8pages.
Derogatis, L.R., Lipman, R.S., Covi, L. (1973). SCL-90: an outpatient psychiatric rating scale-preliminary report. Psychopharmacology Bulleti, 9, 13–28.
Derogatis, L.R., Rickels, K., Roch, A.F. (1976). The SCL-90 and the MMPI: a step in the validation of a new self-report scale. British Journal of Psychiatry, 129, 280-289.
Esmaili, M., Kalantari, M., Askari, K., Moulavi, H., Mahdavi, S. (2012). The comparison of the efficacy of social skills group training, stress inoculation training on psychological well-being of post traumatic stress disorder (PTSD) veteran\'s son, Tebe-e-Janbaz, 3(10), 1-11.
Garcia, D., Archer, T., Moradi, S., Andersson, A. (2012). Exercise Frequency, High Activation Positive Affect, and Psychological Well-Being: Beyond Age, Gender, and Occupation, Göteborgs Universitet, Psychology, 3(4), 328-336.
Glass, G.V. & Stanley, J.C. (1970). Statistical Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
Hamdan-Mansour, A.M., Marmash, L.R. (2007). Psychological well-being and general health of Jordanian University students, Journal of Psychosocial Nursing Mental Health Service, 45(10),31-9.
Hauser, R.M., Springer, K.W., Pudrovska, T. (2005). Temporal structures of psychological well-being continuing change. Presented at the 2005, Meetings of the Gerontological Society of America Orlando, Florida.
Healy, L.M., Link, R.J. (2012). Hand book of international social work, Human Rights, Development and The Global Profession, Oxford University Press, Inc.
Keyes, C.L. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43, 207-222.
Lindfors, P., Berntsson, B, & Lundberg, U. (2006). Factor structure of Ryff\'s Psychological Well Being Scales in Swedish female and male whitecollar workers. Personality and Individual Differences, 40, 121-122.
Mukolo, A., Wallston, K. (2012). The Relationship Between Positive Psychological Attributes and Psychological Well-Being in Persons with HIV/AIDS. AIDS and Behavior, 16(8), 2374-2381.
Peterson, C. (2000). The future of optimitsin. American Psychologist, 55(1), 44-55.
Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychology well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081.
Ryff, C.D., Singer, B. (1998).The contours of positive human health. Psychological Inquiry, 19, 1-28.
Ryff, C.D., Singer, B.H. (2008). know they self and become what you are :A Eudaimonic Approach to Psychological well-being .Journal of Happiness Studies, 9, 13-39.
Segerstrom, S., & Miller, G. (2004). Psychological stress and the human immune system: A metaanalytic study of 30 years of inquiry, Psychological Bulletin, 130, 610-630.
Shahsavari, M. (2012). Investigate the Relationship between Self-Esteem and Mental Health with Psychological Well-Being in Parents’ Normal and Borderline Students 12-7 Years Old, Nationalpark-Forschung In Der Schweiz (Switzerland Research Park Journal), 101(10).
Valiente, C., Prados, J.M., Gómez, D., & Fuentenebro, F. (2012). Metacognitive beliefs and psychological well-being in paranoia and depression, Cognitive Neuropsychiatry, 17(6), 527-543.
Wells, I.E. (2010). Psychological well-being, Psychology Of Emotions, Motivations And Actions, Inc. New York: Nova Science Publishers.
Wilson, W. (1967). Correlates of a vowed happiness. Psychological Bulletin, 67, 294-306.
World Health Organization. (2001). The World Health Report, Mental Health, New Understanding, New Hope, Geneva, WHO.