اثربخشی مشاوره گروهی شناختی بر مسؤولیتپذیری دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی شهرستان گتوند
محورهای موضوعی : تربیتیجلال کرمی 1 , احمد میرجعفری 2 , سعید بختیارپور 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد ارسنجان
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد ارسنجان
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اهواز
کلید واژه: مسؤولیتپذیری, مشاوره گروهی شناختی, دانشجویان دختر,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مشاورۀ گروهی شناختی بر مسؤولیتپذیری دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی شهرستان گتوند در سال تحصیلی 89-1388 است. جامعۀ آماری، دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی شهرستان گتوند بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 60 نفر از آنها انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گروه گواه (30نفر) قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه گواه بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (گاف، 1987) بوده است. مشاوره گروهی شناختی در مدت 8جلسه 90 دقیقهای که هر هفته یک بار تشکیل شد، بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. نتایج بهدست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مشاوره گروهی شناختی بر مسؤولیتپذیری دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی شهرستان گتوند تأثیر داشته است (0001/0P
This study examined the effect of cognitive group counseling on responsibility of pre-university female students in Gotvand city in 2009-10. The population was female students in Pre- University in Gotvand. The sample consisted of 60 students they were randomly assigned to an experimental (n=30) and a control group (n=30). The design of this study was of the pretest-posttest-follow-up (1 month) with control group . California Personality Inventory (Gough, 1987) was used in order to collect the data. Experimental group received cognitive group counseling in 8 sessions, each one-half an hour. The results of analysis of covariance showed that cognitive group counseling was effective in increasing responsibility among pre- university female students in Gotvand city (P
Brewer, M. (2008). Teaching your child responsibility. Pagewise. Inc
Cheek, R. James. (2009). An intervention for helping elementary student reduce test anxiety perspective from the field. http://www.findarticles. Com
Ellis, A. (2001). Feeling better, getting better, staying better, New York: Impact Publishers.
Glasser, W. (2008). Station of the mind: New direction for reality therapy. New York.
Long, H.J. & Chen, G. (2009). The impact of internet usage on adolescent self identity development. American Journal of Psychiatry, 148,517-23.
Natingham & Nymayer. (2009). Cognitive Behavior. New York, Plenum Press, pp.13-16.
Palo Alto, C.A. & Satir, V.M. (2008). Conjoint family therapy: Science and Behavior Books.
Stams, G.J, Brugman, D., Dekocic, M., Van Rosmeln, L., Van derlan, P., Gibbs, Jc. (2008). The moral judgment of, uvenile delineruents: a meta- analysis. Facmlty of Social and Behavioral science, University of Amesterdam, M, Department of Education, P.o. Box 94208, 1090GE, Amsterdam, the Netherlands. G.J.J.M. stams@uVa.nl.j Abnorm children psycho
Wardle, J. (2011). Behavior therapy and benzodiazepines: Allies or antagonists. British Journal of Psychiatry, 156, 163-8.