بازخوانی شخصیت و رسالت حضرت ابراهیم در قرآن و تلمود: تطبیق مفاهیم و اختلافات الهیاتی
محورهای موضوعی : یهودیت
قاسم باباجانی پور
1
,
مهراب صادق نیا
2
,
علی فارسی مدان
3
1 - دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان (الهیات مسیحی)، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
2 - رئیس گروه ادیان ابراهیمی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم.
3 - استادیار گروه حقوق و فقه مقارن، دانشکدۀ مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش به تحلیل تطبیقی روایات مرتبط با حضرت ابراهیم در قرآن کریم و سنت یهودی میپردازد و بر این نکته تأکید دارد که قرآن، بهعنوان متنی وحیانی و مستقل، در بازنمایی شخصیت حضرت ابراهیم بهطور بنیادین از سنتهای تلمودی و توراتی متمایز است. در حالی که روایت تورات از ابراهیم عمدتاً او را بهعنوان پدر قوم اسرائیل و حامل عهد الهی برای نسل خاصی معرفی میکند، قرآن کریم او را بهعنوان پیشوای یکتاپرستی جهانی مطرح میسازد که رسالتش فراتر از مرزهای قومی است. این تفاوتها تا حدزیادی به سنت تلمودی بازمیگردد که با ارائه تفاسیر و روایات تکمیلی، بنیانگذار اختلافات محوری میان قرآن و تورات در روایت داستان ابراهیم است.تلمودبا تمرکز بر جنبههای قومی و آیینی، روایتی خاص از ابراهیم ارائه میدهد که در تقابل با رویکرد جهانی قرآن قرار دارد. در قرآن، ابراهیم نهتنها بهعنوان پیامبری مطیع، بلکه بهعنوان مصلحی اجتماعی و مبارزی علیه شرک و بتپرستی جلوهگر میشود. این پژوهش نشان میدهد که قرآن با بازتعریف روایت ابراهیم و حفظ استقلال از تفاسیر تلمودی، بر مفاهیم توحیدی و رسالت جهانی او تأکید دارد. از اینرو، منشاء اصلی تفاوت میان قرآن و تورات در بازگویی تاریخ ابراهیم،دررویکردتفسیری تلمودریشه داردکه بیشتر بر جنبههای قومی و تاریخی تمرکز کرده است
This is an applied analysis of narrations related to Hazrat Ibrahim in the Holy Qur’an and the Sunnah of Judaism, and in the context of the confirmation of the meaning of the Qur’an, with a textual, vivid and independent title. The character of Hazrat Ibrahim Bahtur is based on a distinct Talmudic and Biblical tradition. Currently, there are narrations of the Torah based on Abraham, whether he baptized Abraham, or he saw it with the title of the originator of the people of Israel and the bearer of the divine covenant in the opinion of a special Gnostic descendant, the Holy Qur’an, or he saw it with the title, “Pishway Ektaparasti Jahani Mutrah” You will not receive a message from your country. This discrepancy is based on the basic Talmudic Sunnah, which is repeated with his views, complementary interpretations and narrations, structuring the differences between the central meanings of the Qur’an and the Torah in the narrations of Dastan Ibrahim Ast. Talmudba centered on Next to it, my people and my people, my narration is specific to Ibrahim and his opinions are presented in this way, compared to Ruwikard Jahani, Qur’an Dar Dar.