ریشههای آنیکونیسم در سنت و فرهنگ یهودی و بازتاب آن در دوران مدرن
محورهای موضوعی :
یهودیت
فرزانه قیاسی نوعی
1
,
منصور معتمدی
2
,
مهدی حسن اده
3
1 - گروه ادیان تطبیقی دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3 - دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
تاریخ دریافت : 1402/05/07
تاریخ پذیرش : 1402/09/19
تاریخ انتشار : 1402/06/01
کلید واژه:
هنر انتزاعی,
هنر بصری یهودی,
فرمان دوم,
شمایلپرهیزی/ آنیکونیسم,
چکیده مقاله :
شمایل پرهیزی اصطلاحی نسبتاً جدید و برساخته در دورهی مدرن است که ابتدا برای توصیف هنر یونان باستان ابداع شد ولی بعدا با هدفِ تضییع و تحقیر هنر یهودی متداول گشت. همزمان با توسعهی جنبشهای ناسیونالیستی در اروپای پس از روشنگری، مورخان هنر با استناد به ممنوعیت تصاویر در فرمان دوم، به انتقاد از فقدان هنر بصری و شمایلی در فرهنگ یهود پرداختند. پژوهشهای بعدی و شواهد باستانشناسی، عدهای از اندیشمندان یهود را متقاعد کرد که فرض شمایلپرهیزی یهودی، صرفا منشأ قرن نوزدهمی دارد. بنابراین نوعی دوگانگی در اینباره بهوجود آمد و درحالیکه عدهای آن را مورد نکوهش قرار میدادند، عدهای دیگر به آن همچون فضیلتی اخلاقی و انحصاری در یهودیت مینگریستند که در نهایت از طرفی در خدمت اهداف جدلی و سیاستهای هویتی- ناسیونالیستیِ معاصر قرار گرفت و از سوی دیگر به زمینهای برای هنر انتزاعی قرن بیستم تبدیل شد. با اینحال نمیتوان انکار کرد که یهودیان در برخی ادوار، به شمایلپرهیزی سخت پایبند بودهاند.این مقاله با بررسی مهمترین زمینههای شکلگیری فرهنگ شمایلپرهیزی در یهودیت، نشان میدهد که این فرهنگ، در دوران پیشامدرن نیز- همچنانکه در دوران مدرن و پساهولوکاست- بیشتر امری متأثر از شرایط اجتماعی- سیاسی بوده است تا یک منع الهیاتی.
چکیده انگلیسی:
Aniconism is a relatively new term in the modern era, which was first coined to describe ancient Greek art, but later became popular with the aim of denigrating Jewish art.Simultaneously with the development of nationalist movements in post-Enlightenment Europe, art historians criticized the lack of visual and iconographic art in Jewish culture, citing the prohibition of images in the Second Commandment. Subsequent research and archeological evidence convinced some Jewish thinkers that the assumption of Jewish Aniconism originated in the 19th century. Therefore, a kind of duality arose, and while some people criticized it, others saw it as a moral and exclusive virtue in Judaism, which ultimately served controversial goals and contemporary identity-nationalist policies on the one hand, and on the other hand, It became a ground for abstract art of the 20th century. However, it cannot be denied that the Jews in some eras adhered to strict idolatry.By examining the most important aspects of the formation of iconoclastic culture in Judaism, this article shows that this culture, in the pre-modern era as well as in the modern and post-Holocaust era, was more influenced by socio-political conditions than a theological prohibition.
منابع و مأخذ:
*کتاب مقدس
Adler,Amy, (2013),‘The First Amendment and the Second Commandment’, 57 Y.L. Sch. L. Rev. 41, pp.42-58
Aktor, Mikael, (2020),‘Aniconicity and Aniconism’, in: Koch, Anne & Wilkens, Katharina, The Bloomsbury handbook of The Cultural and Cognitive Aesthetics of Religion, London, NewYork, Bloomsbury Publishing Plc
Balbi, Camilla, (2020),‘Iconoclasm uninterred. The Jewish roots of American abstract Expressionism’, Rivista di diritto delle arti e dello spettacolo, 2020, issue 1, 39-56
Berlejung, Angelika (2009),‘Aniconism’,Encyclopedia of the Bible and Its Reception 1, Berlin/New York
Bland, Kalman P., (2000), The Artless Jew: Medieval and Modern Affirmations and Denials of the Visual, Princeton University press
Braiterman, Zachary J, (2012), ‘The Emergence of Modern Religion: Moses Mendelssohn, Neoclassicism, & Ceremonial Aesthetics’, in: Wise, Christian & Urban, Martina, German-Jewish Thought Between Religion & Politics, Vol.60, De Gruyter
Cohen, Richard I., (2001), ‘Representation of the Jewish body in modern times’, in: Assmann, Jan & Baumgarten, Albert I., Representation in Religion, Cambridge, pp.237-277
Epstein, marc michael, (2018),‘Jews, Judaism and the visual Arts’, in: Johnuathan Karp, the Cambridge history of Judaism, vol.7, pp.706- 71
Fine, Steven, (2014), ‘Lernen to see: “Modernity”, Torah, and the study of Jewish “Art” ’, Milin Havivin, N.7, pp. 24-35
Gaifman, Milette (2017), ‘Aniconism: definitions, examples and comparative Perspectives’, Religion, Vol. 47, N. 3, pp.335–352
Gutmann, Joseph, (1961), ‘“Second Commendment” and The Image in Judaism’, Hebrew Union College Annual, Vol.32, pp.161-174
Hendel, Ronald S., (1997), ‘Aniconism and Anthropomorphism in Ancient Israel’, in: Karel van Der Toorn ,the Image and the Book, Iconic Cults, Aniconism & the Rise of Book Religion in Israel & the Ancient Near East,
Peeters, Leuven,205-228
Jospe, Eva, (2013), Encounters in Modern Jewish Thought, vol.1: Martin Buber, Academic Studies Press
Judge, Thomas, Anthony, (2016), The Relationship Between the Worship of Other Gods and the Worship of Idols within the Old Testament, Submitted as a thesis for the Degree of Doctor of Philosophy, Department of Theology, University of Durham
Kang, I., (2018),‘in Search of the Origins of Israelite Aniconism, Acta Theological, 38(1):84-98
Kant,Emmanuel, (2001), Critique of the Power of Judgment, translated by Paul Guyer and Eric Matthews, Cambridge, University Press.
Halbertal, Moshe & Margalit, Avishai, (1992), Idolatry, Translated from Hebrew by Naomi Goldblum, Harvard University Press
Meyer, Brigit, Stordalen, Terje, (2019), "Introduction”: Figurations and Sensations of the Unseen in Judaism, Christianity and Islam, London, Bloomsbury Academic
Mattic, Paul, (2003), Art & its Time, London, Routledge
Mitchell, J.Thomas, (1986), Iconology: Image, Text, Ideology, University of Chicago
Nagelsmit, Eelco & Carile, Maria Cristina, (2015), “Iconioraphy, Iconology” in: Encyclopedia of the Bible and Its Reception, Berlin: De Gruyter. pp. 777-783
Neis, Rachel, (2015), ‘Religious Lives of Image-Things, Avodah Zarah, and Rabbis in Late Antique Palestine’, Archiv für Religionsgeschichte, 2015, pp. 91-121
Pelli, Moshe (2010), Haskalah and beyond, the Reception of the Hebrew Enlightenment and the Emergence of Haskalah Judaism, University Press of America
Raphael, Melissa, (2009), Judaism and the Visual Art, Continuum International Publishing Group, London
Rosner, Brian S., (1999), the concept of Idolatry, Themelios, 24.3, pp.21-30
Sax, Benjamin E., (2014), ‘Aesthetics, Jewish Philosophy, and Post-Holocaust Theology’, Journal of Jewish Thought & Philosophy, 22, pp. 80-99
Schwarzschild, Steven, (1975) The Legal Foundation of Jewish Aesthetics, The Journal of Aesthetic Education , Vol. 9, No. 1
Solomon, Solomon J., (1901), ‘Art and Judaism’, The Jewish Quarterly Review,13, No.4, pp. 553- 566
Solomon, Norman, (2015), ‘Attenuation of God in Modern Jewish Thought’, Melila/ Journal of Jewish studies, No. 12, pp. 97- 109
Stein, David E.S, (2008), ‘On Beyond Gender: Representation of God in the Torah and in Three Resent Renditions into English’, Nashim, 15, pp.108-137
Sutcliffe, Adam, (2006), Judaism and the Politics of Enlightenment, American Behavioral Scientist, 49 ,N.5, pp. 702-71
Uehlinger, Christoph, (2019), ‘Beyond Image Ban and Aniconism’, in: Meyer, Brigit, Stordalen, Terje, figuration and sensation of the unseen in Judaism, Christianity and Islam, Bloomsbury Academic, London, pp. 99-123
Uehlinger, Christoph, (2022), ‘Visual culture and Religion in Ancient Israel and Judah’, in: Keimer, Kyle H, The Anceint Israelite World, Routledge, pp. 434- 464
Webster, Merriam, (2009), Elementary dictionary, Boston Public Library
_||_