بازخوانی شخصیت و رسالت حضرت ابراهیم در قرآن و تلمود: تطبیق مفاهیم و اختلافات الهیاتی
محورهای موضوعی : یهودیت
قاسم باباجانی پور
1
,
مهراب صادق نیا
2
,
علی فارسی مدان
3
1 - دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان (الهیات مسیحی)، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
2 - رئیس گروه ادیان ابراهیمی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم.
3 - استادیار گروه حقوق و فقه مقارن، دانشکدۀ مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
کلید واژه: قرآن, حضرت ابراهیم, تلمود, تطبیق مفاهیم, اختلافات الهیاتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به تحلیل تطبیقی روایات مرتبط با حضرت ابراهیم در قرآن کریم و سنت یهودی میپردازد و بر این نکته تأکید دارد که قرآن، بهعنوان متنی وحیانی و مستقل، در بازنمایی شخصیت حضرت ابراهیم بهطور بنیادین از سنتهای تلمودی و توراتی متمایز است. در حالی که روایت تورات از ابراهیم عمدتاً او را بهعنوان پدر قوم اسرائیل و حامل عهد الهی برای نسل خاصی معرفی میکند، قرآن کریم او را بهعنوان پیشوای یکتاپرستی جهانی مطرح میسازد که رسالتش فراتر از مرزهای قومی است. این تفاوتها تا حدزیادی به سنت تلمودی بازمیگردد که با ارائه تفاسیر و روایات تکمیلی، بنیانگذار اختلافات محوری میان قرآن و تورات در روایت داستان ابراهیم است.تلمودبا تمرکز بر جنبههای قومی و آیینی، روایتی خاص از ابراهیم ارائه میدهد که در تقابل با رویکرد جهانی قرآن قرار دارد. در قرآن، ابراهیم نهتنها بهعنوان پیامبری مطیع، بلکه بهعنوان مصلحی اجتماعی و مبارزی علیه شرک و بتپرستی جلوهگر میشود. این پژوهش نشان میدهد که قرآن با بازتعریف روایت ابراهیم و حفظ استقلال از تفاسیر تلمودی، بر مفاهیم توحیدی و رسالت جهانی او تأکید دارد. از اینرو، منشاء اصلی تفاوت میان قرآن و تورات در بازگویی تاریخ ابراهیم،دررویکردتفسیری تلمودریشه داردکه بیشتر بر جنبههای قومی و تاریخی تمرکز کرده است
This is an applied analysis of narrations related to Hazrat Ibrahim in the Holy Qur’an and the Sunnah of Judaism, and in the context of the confirmation of the meaning of the Qur’an, with a textual, vivid and independent title. The character of Hazrat Ibrahim Bahtur is based on a distinct Talmudic and Biblical tradition. Currently, there are narrations of the Torah based on Abraham, whether he baptized Abraham, or he saw it with the title of the originator of the people of Israel and the bearer of the divine covenant in the opinion of a special Gnostic descendant, the Holy Qur’an, or he saw it with the title, “Pishway Ektaparasti Jahani Mutrah” You will not receive a message from your country. This discrepancy is based on the basic Talmudic Sunnah, which is repeated with his views, complementary interpretations and narrations, structuring the differences between the central meanings of the Qur’an and the Torah in the narrations of Dastan Ibrahim Ast. Talmudba centered on Next to it, my people and my people, my narration is specific to Ibrahim and his opinions are presented in this way, compared to Ruwikard Jahani, Qur’an Dar Dar.
- احمدی، ک. (۱۳۹۵). روایتهای ابراهیمی در قرآن و تورات. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.#
- بلوم، ه. (۲۰۱۲). حضرت ابراهیم در تورات: مطالعهای بر روایات ابراهیمی در کتاب مقدس عبری. آکسفورد: انتشارات دانشگاه آکسفورد.#
- سبحانی، ج. (۱۳۹۰). تفسیر امثال. قم: دانشگاه بینالمللی المصطفی.#
- طباطبایی، س. م. (۱۳۹۰). تفسیر المیزان. تهران: دفتر انتشارات اسلامی.#
- مصباح یزدی، م. ت. (۱۳۹۱). توحید در قرآن. قم: مؤسسه امام علی.#
- مصباح یزدی، م. ت. (۱۳۹۲). تحلیل تطبیقی داستانهای انبیا. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.#
- نصر، س. ح. (۱۳۸۹). اسلام و سنتهای جهانی. (ف. عطاری، مترجم). تهران: نشر هرمس.#
- یوسفی، م. ه. (۱۳۹۳). حضرت ابراهیم در قرآن. تهران: انتشارات معارف.#
- یوسفی، م. ه. (۱۳۹۴). حضرت ابراهیم در قرآن و روایات یهودی. تهران: نشر سمت.#
- یوسفی، م. ه. (۱۳۹۸). نقش ابراهیم در بنای کعبه. تهران: انتشارات سمت.#
- تورات (پیدایش).#
منابع انگلیسی:
# - Bell, R. (1991). The Qur'an: Translated, with a Critical Re-arrangement of the Surahs. Edinburgh: Edinburgh University Press.
# - Bell, R. (2010). *Quran and Torah: Comparative Narratives*. Cambridge: Cambridge University Press.
- Bell, R. (2010). *A Comparative Study of the Abrahamic Narratives in the Qur'an and the Torah*. Oxford: Oxford University Press.
- Blidstein, G. J. (2006). *Abraham in the Talmudic Tradition*. Cambridge: Cambridge University Press.
- Blum, H. (2012). *Abraham in the Torah: A Study of Abrahamic Narratives in the Hebrew Bible*. New York: HarperCollins Publishers.
# - Coggins, K. (2008). *Theological Differences between the Qur'an and the Torah*. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
# - Firestone, R. (1990). *Journeys in Holy Lands: The Evolution of the Abraham-Ishmael Legends in Islamic Exegesis*. Albany: State University of New York Press.
# - Ginzberg, L. (1909). *The Legends of the Jews*. Philadelphia: Jewish Publication Society.
# - Ginzberg, L. (1968). *Legends of the Bible*. Philadelphia: Jewish Publication Society.
# - Haleem, M. A. S. A. (2005). *The Qur'an: A New Translation*. Oxford: Oxford University Press.
# - Katz, S. T. (2009). *Abraham and the Ethics of Hospitality in Rabbinic Judaism*. New York: Routledge.
# - Kakk, K. (2008). *Theological Differences between the Qur'an and Torah*. Oxford: Oxford University Press.
# - Neusner, J. (1991). *Talmudic Stories: Narrative Art, Composition, and Culture*. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
# - Wycliffe, J. (2016). *The History of the Quran and Jewish Traditions*. Cambridge: Cambridge University Press.
# - Yehuda, S. (2015). *Talmud and Jewish Traditions about Abraham*. Tel Aviv: Dar Amucht Publishing.