مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، توانایی شناختی و خود ارزشمندی در نوجوانان تیزهوش و عادی
محورهای موضوعی : روان سنجیسهراب امیری 1 , امیر قاسمی نواب 2 , یوسف جمالی 3
1 - دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: تنظیم هیجانی, توانایی شناختی, خود ارزشمندی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانش آموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در توانایی های شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه می کردند. به نظر می رسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوت های تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی دارد.
The comparsion of positive and negative emotional regulation, cognitive ability and Contingencies of self-worth in Gifted and normal adolescents
_||_