• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسنامه دورة هفتم، شمارة 26، پاییز 1397، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
        شناسنامه دورة هفتم، شمارة 26، پاییز 1397، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
        شناسنامه دورة هفتم، شمارة 26، پاییز 1397، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ساختار عاملی (روایی سازه) و همسانی درونی پرسشنامه نقش جنسی بم در جمعیت نوجوان ایرانی
        محمود خلیلیان شلمزاری
        پژوهش حاضر به بررسی ساختار عاملی و تعیین همسانی درونی پرسشنامه نقش جنسی بم (BSRI) فرم 30 ماده‌ای پرداخته است. روش پژوهش بر اساس طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بمنظور تحلیل ماتریس کواریانس است. داده‌ها از جمعیت 402 نفری دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه نظری در سال تحص چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی ساختار عاملی و تعیین همسانی درونی پرسشنامه نقش جنسی بم (BSRI) فرم 30 ماده‌ای پرداخته است. روش پژوهش بر اساس طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بمنظور تحلیل ماتریس کواریانس است. داده‌ها از جمعیت 402 نفری دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه نظری در سال تحصیلی 1397-1396 از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- خوشه‌ای جمع‌آوری شد. جهت تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و اکتشافی (EFA) و جهت تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرنباخ استفاده شد. یافته‌ها نشان داد مدل نظری بم با داده‌های جمع‌آوری شده برازش مناسبی ندارد؛ در مقابل مدل بدست‌آمده از تحلیل عاملی اکتشافی برازش قابل قبولی با دادها نشان داد. ضریب آلفای کرنباخ در کل پرسشنامه، خرده مقیاس مردانگی و خرد مقیاس زنانگی به ترتیب برابر با 70/0،70/0 و 61/0 بدست آمد. نتایج پژوهش، یافته برخی پژوهش‌های پیشین نسبت به وابسته به فرهنگ‌بودن BSRI و استخراج ساختار عاملی متفاوت از منطق نظری را تکرار کرد. با توجه به عدم برازش مدل نظری بم، نامناسب بودن ضرایب الگو در برخی ماده‌ها و همبستگی پایین برخی ماده‌ها با کل مقیاس، در بکارگیری فرم 30 ماده‌ای BSRI برای ارزیابی ویژگی‌های جنسیتی نوجوانان ایرانی تجدید نظر صورت گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس جو یادگیری ادراک شده (LCQ)
        مریم متقیان مالک میرهاشمی حسن پاشا شریفی
        تشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزه‌های فعال و با اهمیت در روان‌شناسی تربیتی است. در ین مطالعه، هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس جو یادگیری ادراک شده (LCQ) مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسش‌نامه شامل 15 سؤال است که برای سنجش جو کلاس و میزان حمایت چکیده کامل
        تشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزه‌های فعال و با اهمیت در روان‌شناسی تربیتی است. در ین مطالعه، هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس جو یادگیری ادراک شده (LCQ) مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسش‌نامه شامل 15 سؤال است که برای سنجش جو کلاس و میزان حمایت ادراک شده ی معلم از خودمختاری مورد استفاده قرار گرفته است. آزمودنی‌های پژوهش تعداد 368 دانش‌آموز دبیرستانی بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی این مقیاس از روش تحلیل عامل تأییدی و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌های تحلیل عاملی نشان داد که سؤالات این مقیاس از بارهای عاملی بالایی برخوردار هستند و تا حد زیادی با پرسش‌نامه و یافته‌های پژوهش‌های دیگر همخوان است. هم‌چنین، پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ در مرحله‌ی آزمون و بازآزمون مورد تأیید می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی ویژگی‌های روان سنجی مقیاس اهداف پیشرفت2×3: ساختار عاملی، پایایی و روایی
        ثنا پناهی پور مهدی عرب زاده پروین کدیور
        پژوهش حاضر با هدف بررسیویژگی هایروان سنجیمقیاس اهداف پیشرفت، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی،به منظورآماده سازی آزمون برایپژوهش های روانشناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ نمونه پژوهش شامل400 دانش آموز (148پسر و 252 دختر) دوره ی متوسطه د چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسیویژگی هایروان سنجیمقیاس اهداف پیشرفت، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی،به منظورآماده سازی آزمون برایپژوهش های روانشناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ نمونه پژوهش شامل400 دانش آموز (148پسر و 252 دختر) دوره ی متوسطه در رشته های ریاضی– فیزیک و تجربی بودکهباروشنمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدندوبامقیاس اهداف پیشرفت الیوت، موریاما و پکران (2011) موردآزمونقرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تأییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد و شاخص های نیکویی برازش، مدل را تأیید می کنند. پایایی مقیاس با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی درمورد گروهنمونه محاسبه و تایید شد. به طور کلی، یافته های تحلیل عاملی، تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این مقیاس در جامعه دانش آموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می‌توان جهت سنجش سطوح اهداف پیشرفت از آن استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ویژگی های روان‌سنجی فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت
        بهناز عبایی نسرین باقری مهرداد ثابت
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت 2013 APA در نمونه ای از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد. روش پژوهش کاربردی حاضر توصیفی و همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن بودند ک چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت 2013 APA در نمونه ای از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد. روش پژوهش کاربردی حاضر توصیفی و همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن بودند که به صورت دردسترس انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از مقیاس 60 سوالی نئو و فرم کوتاه سیاهه ویژگی های شخصیت 2013 APAگرداوری شد و پس از غربالگری ابتدایی 280 پرسشنامه برای تحلیل نهایی باقی ماند. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی حکایت از وجود 5 عامل و 24 سوال مناسب داشت که حاکی از روایی سازه ابزار داشت. همچنین همبستگی های معنادار بین مولفه های نئو و ویژگی های شخصیت نشان از روایی همزمان ابزار داشت. همچنین مقادیر شاخص آلفای کرونباخ و لامبدا2ی گاتمن حکایت از پایایی مناسب ابزار داشت. به این ترتیب می توان گفت فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت 2013 APA دارای ویژگی های روانسنجی مناسبی در پژوهش حاضر بود. نتایج این پژوهش میتواند به کاربست این ابزار در محیط های کلینیکال و سابکلینیکال منجر شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ویژگی‎های روان‌سنجی مقیاس میزوفونیای آمستردام
        احمد به پژوه زهرا کماسی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس میزوفونیای آمستردام در جامعۀ ایرانی انجام شد. روش پژوهش از نوع روان‌سنجی و توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان‌های آموزش و پرورش منطقۀ 8 شهر تهران بود. از این جامعه تعداد 500 دانش‌آموز از سه دبیرس چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس میزوفونیای آمستردام در جامعۀ ایرانی انجام شد. روش پژوهش از نوع روان‌سنجی و توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان‌های آموزش و پرورش منطقۀ 8 شهر تهران بود. از این جامعه تعداد 500 دانش‌آموز از سه دبیرستان به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس میزوفونیای آمستردام بود که توسط شرودر،والینک و دنیس (2013) معرفی شده است. به منظور تحلیل آماری از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی و بررسی ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که کلیه سؤال‌های این مقیاس از همسانی درونی مناسبی برخوردار هستند و روایی و پایایی آن نیز مناسب است. مقیاس مورد نظر، دو عامل دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که نشانگان میزوفونیا در بین دانش‌آموزان با پرسشنامه وسواس-اجباری مادزلی و پرسشنامه حساسیت اضطرابی رابطۀ مثبت و معناداری دارد که نشان‌دهندۀ روایی همگرای این پرسشنامه‌ها می‌باشد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، مقیاس میزوفونیای آمستردام برای سنجش نشانگان میزوفونیا در نوجوانان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - روایی همزمان نسخه نوین هوش‌آزمای تهران- استنفورد- بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی در دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شهرستان آمل
        فروغ منصوری شهره شکرزاده کامبیز کامکاری
        تعیین روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی در دانش آموزان پیش دبستانی شهرستان آمل می باشد. روش پژوهش حاضر با بهره گیری از فناوری روان سنجی در حیطه پژوهش های روش شناختی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموز چکیده کامل
        تعیین روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی در دانش آموزان پیش دبستانی شهرستان آمل می باشد. روش پژوهش حاضر با بهره گیری از فناوری روان سنجی در حیطه پژوهش های روش شناختی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان و کودکان پیش دبستانی شهرستان آمل در سال تحصیلی 94-1393 می باشد که حجم جامعه بر اساس استعلام از اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل، 1059 نفر برآورد شده است. حجم نمونه با توجه طرح پژوهشی، 60 نفر در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی خوشه ای می باشد. برای جمع‌آوری داده‌های این پژوهش از نسخه نوین هوش‌آزمای تهران-استانفورد-بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی استفاده شده است. به ‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت تعیین روایی همزمان از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است که یافته‌ها نشان داد، بین هوشبهر استدلال کمی با استدلال عددی، هوشبهر غیرکلامی با استدلال عددی، هوشبهر غیرکلامی، کل و استدلال سیال با تکرار جمله و عدد، هوشبهر غیرکلامی با آمادگی تحصیلی، هوشبهر دانش و استدلال کمی با آمادگی تحصیلی، نمره تراز استدلال کمی و غیرکلامی با تکرار جمله و عدد، نمره تراز استدلال کمی کلامی با اطلاعات عمومی و تکرار جمله و عدد، استدلال کمی کلامی با آمادگی تحصیلی و حیطه زبانی و در نهایت، نمره تراز استدلال کمی کلامی با استدلال عددی دارای روایی همزمان می باشند. لازم به ذکر است که تمامی ضرایب اعتبار بین نمرات دو ابزار مذکور، بالاتر از 60/0 بوده که نشان دهنده روایی همزمان معنی دار (از لحاظ آماری)، می باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، توانایی شناختی و خود ارزشمندی در نوجوانان تیزهوش و عادی
        سهراب امیری امیر قاسمی نواب یوسف جمالی
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانش آموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت د چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانش آموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در توانایی های شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه می کردند. به نظر می رسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوت های تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی
        کامبیز کامکاری شهره شکرزاده مژگان صادقی
        در این پژوهش به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) دارای روایی تشخیصی است؟ طرح پژوهش از نوع رو چکیده کامل
        در این پژوهش به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) دارای روایی تشخیصی است؟ طرح پژوهش از نوع روان سنجی بوده و در حیطه طرح های روش شناختی جای می گیرد. جامعه آماری را تمامی مردان زندانی تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس هدفمند تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای تحلیلداده‌ها و پاسخ به سؤال‌های پژوهش، از مدل‌ آماری t تک گروهی، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی، به منظور تعیین روایی تشخیصی استفاده شد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) با تأکید بر روش های شیوه تحلیل پراکنش آزمون، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی در مردان زندانی دارای روایی تشخیصی می باشد و می توان از ابزار مذکور به عنوان ابزاری معتبر در زمینه های تشخیصی استفاده نمود. پرونده مقاله