مدل ساختاری عوامل مؤثر بر استفاده از شبکه¬هاي اجتماعی مجازی: نقش میانجی نگرش به شبکه¬هاي اجتماعی مجازی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
صغری استوار
1
*
,
حسین افلاکی فرد
2
,
رقیه قربانی
3
,
محبوبه فولادچنگ
4
1 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران
2 - گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
کلید واژه: شبکه¬های اجتماعی مجازی, تنوع و گستردگی, اطلاع¬رسانی و ارتباط آسان, اعتماد داشتن به شبکه¬های اجتماعی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: در سالهاى اخير در بين رسانه هاى ارتباطي، شبكه هاى اجتماعي مجازى گسترش زيادى يافتهاند. در اين راستا، در این پژوهش به آزمون مدل علی عوامل مؤثر بر استفاده از شبکه هاي اجتماعی مجازی با میانجی گری نگرش به شبکه هاي اجتماعی مجازی پرداخته شده است.
روش: این پژوهش از نظر روش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته فرهنگیان شهر شیراز در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. از بین آن ها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 211 دانشجو (137 دانشجوی دختر و 74 دانشجوی پسر) انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه میزان و نگرش به استفاده از شبکه هاي اجتماعی و پرسشنامه عوامل مؤثر بر استفاده از شبكه های اجتماعی مجازی بود.
یافته ها: تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با دادهها مورد حمایت قرار دادند. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بر نگرش به شبکه های اجتماعی اثر مثبت و معنیدار و نگرش به شبکه های اجتماعی بر میزان استفاده از آنها اثر مثبت و معنیدار دارد. همچنین، نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر استفاده از شبکه های مجازی با واسطه گری نگرش به شبکه ها به صورت مثبت و غیرمستقیم بر میزان استفاده از شبکه های مجازی اثرگذار است.
نتیجه گیری: در این مطالعه تلاش شد تا بر اساس مدل پذیرش فناوری، چارچوب مناسبی برای درک و تبیین عوامل تأثیرگذار بر رفتار دانشجویان در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تدوین و آزمون شود. با توجه به تأیید تمامی روابط پیش بینیشده در مدل از یک سو و میزان واریانس مناسب تبیینشده در مدل از سوی دیگر میتوان نتیجه گرفت که مدل پذیرش فناوری از اثربخشی و کارایی قابلقبولی در زمینه پیشبینی و تبیین رفتار و نگرش دانشجویان مورد مطالعه در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی برخوردار بود.
Background and purpose: In recent years, virtual social networks have become increasingly popular among communication media. In this regard, the present study examines the causal model of factors affecting the use of virtual social networks through the mediation of attitudes toward virtual social networks.
Methods: This research was correlational in terms of method, using structural equation modeling. The statistical population of the research included all full-time undergraduate students of Farhangian University in Shiraz in the academic year 1402-1403. Among them using random cluster sampling method 221 students (137 female students and 74 students) were selected. The measurement tools were the Extent and Attitude Towards the Use of Social Networks Questionnaire and the Factors Affecting the Use of Virtual Social Networks Questionnaire.
Findings: Structural equation modeling analyzes supported the fit of the proposed model with the data. The results showed that the effective factors have a positive and significant effect on the amount of use of social networks and on the attitude towards social networks. And the attitude towards networks has a positive and significant effect on the amount of use of social networks. Also, the factors influencing the use of virtual networks positively and indirectly predict the amount of use of virtual networks through the mediation of attitudes towards networks.
Conclusion: In this study, an attempt was made to develop and test a suitable framework for understanding and explaining the factors influencing students' behavior in using virtual social networks, based on the technology acceptance model. Considering the confirmation of all predicted relationships in the model on the one hand and the appropriate amount of variance explained in the model on the other hand, it can be concluded that the technology acceptance model had acceptable effectiveness and efficiency in predicting and explaining the behavior and attitude of the studied students in using virtual social networks.