روایابی مقیاس آشفتگی روانی تحصیلی (APDS) و رابطه آن با باور به شایستهسالاری علمی در جامعه
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
بهمن اسماعیلی انامق
1
,
سجاد بشرپور
2
*
,
ماریا فرانچسکا فردا
3
,
کریستیانو اسکندورا
4
1 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران .
2 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیل
3 - گروه مطالعات انسانی، دانشگاه ناپل فدریکو دوم، ناپل، ایتالیا.
4 - گروه مطالعات انسانی، دانشگاه ناپل فدریکو دوم، ناپل، ایتالیا.
کلید واژه: آشفتگی روانی تحصیلی, اعتبارسنجی, شایستهسالاری علمی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف رواسازی مقیاس آشفتگی روانی تحصیلی (APDS) و بررسی رابطه آن با باور به شایستهسالاری علمی جامعه در میان دانشجویان انجام شد.
روش: پژوهش از نوع توصیفی و روانسنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال تحصیلی 1403–1404 بود که از طریق فراخوان اینترنتی در رسانههای اجتماعی شرکت کردند. نمونهای شامل 714 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. دادهها با استفاده از مقیاس آشفتگی روانی تحصیلی (APDS ؛ اسکندورا و همکاران، ۲۰۲۵)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-12؛ گلدبرگ و ویلیامز، ۱۹۷۸) و مقیاس محققساخته باور به شایستهسالاری علمی گردآوری شد و با نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 تحلیل شد.
یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی ۲۴ گویه را در ۶ عامل شامل اضطراب تحصیلی، پاسخهای جسمانی استرس تحصیلی، تنهایی تحصیلی، خودارزشمندی منفی، خستگی و بیانگیزگی تحصیلی شناسایی کرد که 63/73 ٪ واریانس کل را تبیین نمود. تحلیل عاملی تأییدی برازش مطلوب مدل را تأیید کرد. پایایی داخلی، پایایی ترکیبی و پایایی بازآزمون زیرمقیاسها و کل مقیاس بالاتر از 70/0 برآورد شد. روایی همگرا با همبستگی مثبت با پرسشنامه سلامت عمومی )61/0 (R= و روایی واگرا با همبستگی منفی با باور به شایستهسالاری علمی )64/0- (R= تأیید شد.
نتیجهگیری: مقیاس آشفتگی روانی تحصیلی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و میتواند بهعنوان ابزاری معتبر برای پژوهش و ارزیابی بالینی آشفتگی روانی در دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. افزون براین کاهش سطح باور به شایستهسالاری علمی در جامعه با افزایش میزان آشفتگی روانی تحصیلی در دانشجویان همراه است.
Background and purpose: The present study aimed to validate the Academic Psychological Distress Scale (APDS) and examine its relationship with the belief in scientific meritocracy in society among university students.
Methods: This study was descriptive and conducted as a psychometric investigation. The population included all students in the 2024–2025 academic year who participated via an online call on social media. A sample of 714 participants was selected using a convenience sampling method. Data were collected using the Academic Psychological Distress Scale (APDS; Scandurra et al., 2025), the General Health Questionnaire (GHQ-12; Goldberg & Williams, 1978), and a researcher-developed scale measuring belief in academic meritocracy. The data were analyzed using SPSS-24 and AMOS-24 statistical software.
Findings: Exploratory factor analysis identified 24 items across six factors—academic anxiety, somatic responses to stress, academic loneliness, negative academic self-worth, academic fatigue, and academic demotivation—which together explained 73.63% of the total variance. Confirmatory factor analysis demonstrated satisfactory model fit indices. Internal consistency, composite reliability, and test-retest reliability for the subscales and the overall scale all exceeded 0.70. Positive correlations with the GHQ-12 supported convergent validity (R=0.61), while negative correlations with belief in scientific meritocracy confirmed divergent validity (R=-0.64).
Conclusion: The Academic Psychological Distress Scale demonstrated acceptable validity and reliability, and it can be considered a reliable instrument for research and clinical assessment of psychological distress among students. Furthermore, a decrease in belief in scientific meritocracy in society was associated with an increase in academic psychological distress among students.
Aarts, B., Chalker, S., Weiner, E. S. C., & Weiner, E. S. C. (2014). The Oxford dictionary of English grammar (2. ed., [fully rev. and updated]). Oxford Univ. Press.
Brun, L., Pansu, P., & Dompnier, B. (2021). The role of causal attributions in determining behavioral consequences: A meta-analysis from an intrapersonal attributional perspective in achievement contexts. Psychological Bulletin, 147(7), 701–718. https://doi.org/10.1037/ bul0000331
Darnon, C., Sicard, A., Normand, A., & Martinot, D. (2024). Academic failure and psychological disengagement: Can belief in school meritocracy make a difference? Educational Psychology, 44(6-7), 765–783. https://doi.org/10.1080/01443410.2024.2394691
Franzen, J., Jermann, F., Ghisletta, P., Rudaz, S., Bondolfi, G., & Tran, N. T. (2021). Psychological distress and well-being among students of health disciplines: The importance of academic satisfaction. International journal of environmental research and public health, 18(4), 2151.
Garrison, Y., Rice, A., & Liu, W. (2021). The American meritocracy myth stress: Scale development and initial validation. The Counselling Psychologist. 49(1), 80-105. https:doi-org.libproxy.mta.ca/10.117 7/00110000020962072
Graham, S. (2020). An attributional theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, Article 101861. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101861
Granieri, A., Franzoi, I. G., & Chung, M. C. (2021). Psychological distress among university students. Frontiers in Psychology, 12, 647940.
Granieri, A., Franzoi, I. G., & Chung, M. C. (2021). Psychological distress among university students. Frontiers in Psychology, 12, 647940.
Henri, G. (2022). Meritocracy beliefs and psychological wellbeing of university students (Honours thesis, Department of Psychology). Mount Allison University.
Henriksson, I. (2024). Belief in meritocratic values and burnout: A quantitative study of Finnish young adults in working life (Master's thesis, University of Helsinki, Faculty of Social Sciences, Social Psychology). University of Helsinki.
Jung, F. U., Löbner, M., Rodriguez, F. S., Engel, C., Kirsten, T., Reyes, N., ... & Riedel-Heller, S. G. (2024). Associations between person-environment fit and mental health-results from the population-based LIFE-Adult-Study. BMC public health, 24(1), 2083.
Kim, C.-H., & Choi, Y.-B. (2017). How Meritocracy is Defined Today?: Contemporary Aspects of Meritocracy. Economics & Sociology, 10(1), 112–121. https://doi.org/10.14254/2071789X.2017/10-1/8
Kreiner, C. T., & Olufsen, I. S. (2022). Is inequality in subjective well-being meritocratic? Danish evidence from linked survey and administrative data. Journal of Economic Behavior & Organization, 203, 336–367. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2022.09.004
Locke, B. D., Buzolitz, J. S., Lei, P. W., Boswell, J. F., McAleavey, A. A., Sevig, T. D., & Hayes, J. A. (2011). Development of the Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms-62 (CCAPS-62). Journal of Counseling Psychology, 58(1), 97–109. https://doi.org/10.1037/a0021282
Madeira, A. F., Costa-Lopes, R., Dovidio, J. F., Freitas, G., & Mascarenhas, M. F. (2019). Primes and consequences: A systematic review of meritocracy in intergroup relations. Frontiers in Psychology, 10, 2007. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02007
McIntyre, J. C., Worsley, J., Corcoran, R., Harrison Woods, P., & Bentall, R. P. (2018). Academic and non-academic predictors of student psychological distress: The role of social identity and loneliness. Journal of Mental Health, 27(3), 230-239.
Pizzo, R., Esposito, G., Passeggia, R., & Freda, M. F. (2024). Psychological counselling for students in higher education: a systematic review of its effectiveness on mental health and academic functioning. Counselling Psychology Quarterly, 1–21. https://doi.org/10.1080/09515070.2024.2434533
Samlan, H., Hawley McWhirter, E., & Clark, B. A. (2021). The Counseling Center Assessment of Psychological Symptoms-62 (CCAPS-62) and college academic outcomes. The Counseling Psychologist, 49(6), 882–06. https://doi.org/10.1177/ 00110000211010301
Scandurra, C., Pizzo, R., & Freda, M. F. (2024). A concept analysis on academic psychological distress: implications for clinical practice. 43(42):32931-32960. DOI:10.1007/s12144-024-06802-y
Scandurra, C., Pizzo, R., Esposito, G., & Freda, M. F. (2025). Academic Psychological Distress Scale: Development and Psychometric Validation of a Multidimensional Measure for University Students. Emerging Adulthood, 21676968251357346.
Sheldon, E., Simmonds-Buckley, M., Bone, C., Mascarenhas, T., Chan, N., Wincott, M., Barkham, M., Sow, K., & Hind, D. (2021). Prevalence and risk factors for mental health problems in university undergraduate students: A systematic review with meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 287, 282–292. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.03.054u`
Vargas-Salfate, S., Paez, D., Khan, S. S., Liu, J. H., & Gil de Zúñiga, H. (2018). System justification enhances well-being: A longitudinal analysis of the palliative function of system justification in 18 countries. British Journal of Social Psychology, 57(3), 567–590. https://doi.org/10.1111/bjso.12254
Vasquez-Salgado, Y., Greenfield, P. M., & Guan, S. S. A. (2021). Home-school cultural value mismatch: Antecedents and consequences in a multi-ethnic sample transitioning to college. Frontiers in Psychology, 12, 618479. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2021.618479
Zakeri, M., De La Cruz, A., Wallace, D., & Sansgiry, S. S. (2021). General anxiety, academic distress, and family distress among doctor of pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 85(10), 8522. https://doi.org/10. 5688/ajpe8522
Zeira, A. (2021). Mental health challenges related to neoliberal capitalism in the United States. Community Mental Health Journal. 58(2), 205-212. https://doi.org/10.1007/s10597-021-00840-7
Zhao, X. (2019). Does the belief in meritocracy predict well-being of low status college students when perceiving discrimination? Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences. 81(11), 1-98.