طراحی الگوی یکپارچه توزیع کالاهای اساسی با هدف مبارزه با دلالی و رانتجویی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
سجاد شمسی گوشکی
1
*
,
محمد سلگی
2
1 - دانش آموخته دکتری گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت مالی اسلامی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
کلید واژه: رانتجویی, الگوی یکپارچه توزیع, نظریه داده بنیاد, دلالی, کالاهای اساسی,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی یکپارچه توزیع کالاهای اساسی با هدف مبارزه با دلالی و رانتجویی است. روش: دادههای مورد نیاز از 9 نفر از خبرگان و صاحبنظران و مدیران مرتبط با حوزه بازاریابی و توزیع (صنعت و دانشگاه) با استفاده از ابزار مصاحبه باز گردآوری و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد تجزیه و تحلیل گردید. ابتدا 213 کد اولیه توسط محقق شناسایی شد، سپس با ترکیب، تدقیق و کنارگذاشتن کدهای تکراری، 194 کد نهایی استخراج شد. با ترکیب و دستهبندی کدهای نهایی، 59 مفهوم و 31 مؤلفه برای چارچوب پژوهش حاصل شد. یافته: یافتهها نشان داد شرایط علی شامل شرایط نامناسب اقتصادی، سیاستهای نامناسب دولتی، شرایط نامناسب زیرساختی، و شرایط نامناسب اخلاق کاری و اجتماعی میشود. یافتهها نشان داد که پدیده اصلی از مؤلفههای شیوههای توزیع سنتی (آفلاین)، شیوههای توزیع آنلاین و شیوه توزیع همه کاناله تشکیل شده است. یافتهها نشان داد شرایط زمینهای شامل لجستیک و نگهداری، تأمین و تولید، تشکل، اصناف، اتحادیهها و سازمانهای مردم نهاد، مشارکت دولت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیازسنجی و فرهنگسازی مشتریان میشود. یافتهها نشان داد شرایط مداخلهگر شامل ویژگیها و سبک زندگی، فرهنگ و الگوی مصرفی، ماهیت بازارها، مشتریان و محصولات، قابلیتهای واسطههای بازاریابی، قوانین بازدارنده، قابلیتهای تولیدکننده و توزیعکننده میشود. یافتهها نشان داد که راهبردها و مکانیزمها به مؤلفههای حوزه حمل و نقل و نگهداری، تأمین و توزیع، قوانین و مقررات، بازاریابی، تشکلها، اصناف و اتحادیهها و سازمانهای مردم نهاد، حوزه دولت و مالیات و سوبسید دستهبندی شده است. یافتهها نشان داد پیامدها شامل عوامل اقتصادی، توزیع، دولت، مصرفکننده، اجتماعی و رقابتی میشود. نتیجهگیری: در این پژوهش شرایط علی؛ زمینهای؛ پدیده اصلی؛ شرایط مداخلهگر؛ راهبردها؛ و پیامدهای توزیع یکپارچه کالاهای اساسی شناسایی شد.
Introduction: The aim of this research is to design an integrated pattern for the distribution of basic goods with the aim of fighting brokering and rent-seeking. Method: The required data was collected from 9 experts and managers related to the field of marketing and distribution (industry and university) using the interview tool and analyzed using the grounded theory. First, 213 primary codes were identified by the researcher, then 194 final codes were extracted by combining, verifying and discarding duplicate codes. By combining and categorizing the final codes, 59 concepts and 31 components were obtained for the research framework. Finding: The findings showed that the causal conditions include inappropriate economic conditions, inappropriate government policies, inappropriate infrastructural conditions, and inappropriate working and social ethics conditions. The findings showed that the main phenomenon consists of the components of traditional (offline) distribution methods, online distribution methods and all-channel distribution methods. The findings showed that the background conditions include logistics and maintenance, supply and production, organizations, unions, unions and non-governmental organizations, government participation, information and communication technology, and needs assessment and customer culture. The findings showed that the intervening conditions include characteristics and lifestyle, culture and consumption pattern, the nature of markets, customers and products, capabilities of marketing intermediaries, restrictive laws, capabilities of producers and distributors. The findings showed that the strategies and mechanisms for the components of transportation and maintenance, supply and distribution, laws and regulations, marketing, organizations, guilds and unions and non-governmental organizations, the field Government, taxes and subsidies are categorized. The findings showed that the consequences include economic, distribution, government, and consumer, social and competitive factors. Conclusion: In this research, causal conditions; contextual; the main phenomenon; Intervening conditions; strategies; and the consequences of integrated distribution of basic goods were identified.