تاثیر عناصر آمیخته رسانه بر ارزش ویژه برند خدمات (مطالعه موردی بانک سینا)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیراضیه عابدینی 1 , علی اکبر فرهنگی 2
1 - مدیر مسئول کانون تبلیغاتی نقش نگار آفتاب
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات
کلید واژه: ارزش ویژه برند, مشتریان اولینبار, آمیخته رسانه, مشتریان تکراری,
چکیده مقاله :
امروزه ارزش ویژه برند از عوامل حیاتی ایجاد مزیت رقابتی و کسب موفقیت برای سازمانها میباشد. از جمله عناصر مهم سازنده ارزش ویژه برند، تبلیغات است. لذا برای مدیران برند بسیار حائز اهمیت است که بدانند فراوانی تبلیغات در رسانههای مختلف چطور ارزش ویژه برند گروههای متفاوت مشتریان را تحت تأثیر قرار میدهند. بر این اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر رسانههای تبلیغاتی منتخب بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری و ابعاد آن در دو گروه مشتریان اولینبار و تکراری میباشد. ﻧﻮﻉ ﺗﺤﻘﻴﻖ حاضر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻭ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﻱ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﺭﻭﺍﻳﻲ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﺁﻥ ﺳﻨﺠﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺗﺤﻘﻴﻖ مشتریان بانک سینا در سطح شهر تهران میباشند. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻧﻴﺰ 420 ﻧﻔﺮ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. به ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ نمونه ﺍﺯ ﺷﻴﻮﻩ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮﻱ خوشهای ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. همچنین ما از روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) و نرم افزارهای SPSS وAmos 19.0 برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده نمودهایم. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که فراوانی تبلیغات در تمامی رسانههای منتخب تأثیر مثبتی بر ارزش ویژه برند هر دو گروه مشتریان بانک سینا داشتهاند. همچنین تلویزیون بهعنوان تأثیرگذارترین رسانه بر ارزش ویژه برند مشتریان تکراری و اسپانسرینگ بهعنوان تأثیرگذارترین رسانه بر ارزش ویژه برند مشتریان اولینبار شناسایی گردیدند. پژوهش ما توسط تعدادی عوامل محدود شدهاست که میتوان در تحقیقات آینده به آنها پرداخت، با این وجود این مطالعه باید بهعنوان یک راهنما برای مدیران برند که باید بر عناصر آمیخته رسانه جهت تقویت ابعاد ارزش ویژه برند با در نظرگرفتن گروههای مختلف مشتریان تمرکز داشته باشند؛ مورد استفاده قرارگیرد. واژههای کلیدی : ارزش ویژه برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند، تداعی-همخوانی برند، کیفیت ادراک شده از برند، آمیخته رسانه، مشتریان اولینبار، مشتریان تکراری
Nowadays Brand equity is one of the key factors to create competitive advantage and success for banks. One of the major contributors towards building brand equity is advertising. Advertising influences brand equity in a number of ways. It thus become extremely important for the practicing manager to know how advertising frequency across different media mix elements influences brand equity for different groups of consumers. The purpose of this research is to explore the effects of media mix elements on customer-based brand equity and its dimensions for two separate groups of consumers- first time customers as against repeat customers. Studying method was descriptive and correlation and also data gathering device was questionnaire which its reliability and validity after designing were assessed. Sina bank customers in Tehran city were studying statistical population. Sample quantity was 420 people. In order to select samples, cluster sampling was used. We used the structural equation model (SEM) and SPSS and Amos Graphics 19.0 softwares for our analysis. The Results indicate that advertising frequency in all selected media has been positive effect on brand equity in every two groups of consumers. In addition results show that television is the best medium to influence repeat time customers and event sponsorship is the best medium to influence first time customers. Our research is limited by several factors that can be addressed in future research. Although this study should serve as a guide to brand managers, on the media mix elements that should be focused on to strengthen the dimensions of brand equity while positioning the brand to specific consumer group. Keywords: Brand equity, brand loyalty, brand awareness, brand association, perceived quality, media mix, first time customers, repeat time customers
_||_