• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تاثیر مدیریت استعداد بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی چابکی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان تهران)
        علی اصغر دورودیان محمدرضا غفارزاده
        هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت استعداد بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی چابکی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان تهران) بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری و به صور چکیده کامل
        هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت استعداد بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی چابکی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان تهران) بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری و به صورت تمام شمار،به تعداد 250 نفرانتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه فراموشی سازمانی محمودوند (1390)، مدیریت استعداد معالی تفتی (1390) و چابکی سازمانی اسپایتزر (2007) استفاده شد. از شاخص‌های آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری این تحقیق از نسخه 20 نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت استعداد با ضریب رگرسیونی 47/0 و سطح معناداری کوچکتر از 05/0 بر فراموشی سازمانی هدفمند در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران تاثیر مثبت معناداری دارد. هم‌چنین، مدیریت استعداد با ضریب رگرسیونی 53/0 و سطح معناداری کوچکتر از 05/0 بر چابکی سازمانی در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران تاثیر مثبت معناداری دارد. در نهایت، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدیریت استعداد ضمن تأثیر مستقیم روی فراموشی سازمانی (057/0-) از طریق متغیر میانجی چابکی سازمانی به میزان 526/0 نیز بر روی فراموشی سازمانی تاثیر دارد و باعث افزایش فراموشی سازمانی می‌شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود مدیریت استعداد به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمانی در اولویت‌های برنامه‌های اجرایی ادراۀ کل ورزش و جوانان استان تهران قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاه‌ها بر عملکرد باشگاه‌های بدنسازی شهر تهران
        مهدی عبدالله پور زهرا نوبخت رمضانی
        هدف از این تحقیق بررسی تأثیر نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاه‌ها بر عملکرد باشگاه‌های بدنسازی شهر تهران بود. روش تحقیق همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران باشگاه‌های ورزشی خصوصی بدنسازی شهر تهران در سال 94-93 بود که طبق داده‌های رسمی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران چکیده کامل
        هدف از این تحقیق بررسی تأثیر نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاه‌ها بر عملکرد باشگاه‌های بدنسازی شهر تهران بود. روش تحقیق همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران باشگاه‌های ورزشی خصوصی بدنسازی شهر تهران در سال 94-93 بود که طبق داده‌های رسمی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و بر حسب جدول مورگان تعداد 100 نفر از این افراد به عنوان نمونه تحقیق مشخص شد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد رابرت مورگان (2007) و پرسشنامه استاندارد تات که(2007) استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه ها در حد بالا و مورد تایید خبرگان مدیریت ورزشی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار توصیفی(شاخص‌های آماری فراوانی، درصد فراوانی، و رسم نمودار و جداول) و آمار استنباطی(آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی مؤلفه های نگرش کارآفرینانه(نوآوری، ریسک پذیری و پیش گامی) بر عملکرد مالی و غیر مالی باشگاه های بدنسازی شهر تهران تاثیر گذار می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر رهبری معنوی و احساس امنیت اجتماعی بر توانمندسازی مدیران زن مجموعه های ورزشی شهرداری تهران
        الهه عبدالمجید فریده شریفی فر
        هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر رهبری معنوی با احساس امنیت اجتماعی بر توانمندسازی مدیران زن در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و درزمره پژوهش‌های توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تجقیق مدیران زن مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران می با چکیده کامل
        هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر رهبری معنوی با احساس امنیت اجتماعی بر توانمندسازی مدیران زن در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و درزمره پژوهش‌های توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تجقیق مدیران زن مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران می باشند که 101 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه های رهبری-معنوی فرای (2005)، توانمندسازی اسپریتزر (1995) و احساس امنیت اجتماعی ملکی (1390) برای جمع آوری داده‌ها استفاده گردید. برای آزمون صحت مدل نظری تحقیق و محاسبه ضرایب تأثیر از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، رهبری معنوی تآثیر معناداری بر توانمندسازی (3.54=t، 001/0=p) دارد. همچنین احساس امنیت اجتماعی بر توانمندسازی مدیران زن تأثیر منفی معناداری (12/3-= t، 001/0=p) دارد. مدیران باید با فراگیری و اجرای مولفه‌های رهبری‌معنوی در محیط‌کارشان توانمندی، معنویت و امنیت اجتماعی را در کارکنان خود تقویت کنند و با ترسیم اهداف و چشم انداز برای کارکنان به ایجاد تصویر مثبت از آینده و احساس شایستگی و مؤثر بودن تلاش هایشان در رسیدن به اهداف بپردازند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی الگوی کارآفرینی‌ گردشگری ورزشی‌- تفریحی با رویکرد ساختاری تفسیری
        محمد مهدی گرزین پرویز سعیدی سید محمد رضا حسینی زین العابدین فلاح
        هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی کارآفرینی‌ گردشگری ورزشی‌- تفریحی با رویکرد ساختاری- تفسیری در شمال کشور بوده است. روش شناسی: از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده الگوی ‌توسعه‌ کارآف چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی کارآفرینی‌ گردشگری ورزشی‌- تفریحی با رویکرد ساختاری- تفسیری در شمال کشور بوده است. روش شناسی: از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده الگوی ‌توسعه‌ کارآفرینی‌ گردشگری ورزشی‌- تفریحی از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 88 عامل فرعی در قالب 7 عامل اصلی با روش دلفی بود. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین عوامل و ارائه مدل ساختاری شان از روش مدل سازی ساختاری تفسیری با نرم افزار اکسل بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر آن است که عوامل( فرهنگی، اجتماعی و بازاریابی) در سطح یک و عوامل( اقتصادی، ساختار ورزش، مدیریتی و اجرایی ، فرصتهای کارآفرینانه) در سطح دو قرار دارند. نتیجه گیری: در نهایت می توان گفت زیربنای الگوی کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی، عوامل( اقتصادی، ساختار ورزش، مدیریتی و اجرایی ، فرصتهای کارآفرینانه) می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر ادراک مطلوبیت فضای ورزشی پارکی بر فرهنگ شهروندی با نقش میانجی سر زندگی
        مهشید محمدی محمدرضا اسمعیلی علی زارعی
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرادراک مطلوبیت فضای ورزشی پارکی بر فرهنگ شهروندی با نقش میانجی سر زندگی و ارائه مدل بود. تحقیق به روش توصیفی – تحلیلی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری کلیه افراد 18 سال به بالا که حداقل هفته ای دوبار از فضاهای ورزشی در شهر تهران استفا چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرادراک مطلوبیت فضای ورزشی پارکی بر فرهنگ شهروندی با نقش میانجی سر زندگی و ارائه مدل بود. تحقیق به روش توصیفی – تحلیلی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری کلیه افراد 18 سال به بالا که حداقل هفته ای دوبار از فضاهای ورزشی در شهر تهران استفاده می کنند جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند. براساس جدول کوکران برای جامعه نامحدود 384 نفر در نظر گرفته می شود که با احتساب 5% احتمال ریزش 400 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. یرای اندازه گیری متعیرهای تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته ادراک مطلوبیت فضای ورزشی پارکی، فرهنگ شهروندی توسلی (1388)، سر زندگی شهری رخشانی نسب و رشیدیان (1396) استفاده شد. در این پژوهش برای اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)، برای تعیین پایایی مدل از پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ و از شاخص‌های روایی واگرا و همگرا (Ave) و مدل سازی معادلات ‌ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. شاخص برازش مدل 72/0 GOF= گزارش شد. نتایج نشان داد که ادراک مطلوبیت فضای ورزشی پارکی بر فرهنگ شهروندی با نقش میانجی سر زندگی تاثیر دارد. بنابراین اگر اماکن ورزشی فضایی پارکی امن و مطلوب را فـراهم سـازیم و فعالیت هـا و تفریحات سالم به گونه ای سازمان یافته و مطابق با ارزش های جامعه میسر گردد، حـضور فعال مردم و بـه تبـع آن سرزندگی و زیست پذیری افراد جامعه افزایش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسة وضعیت موجود و مطلوب شاخص‌های توسعه‌یافتگی و خط و مشی گذاری مطلوب آموزش ورزش در مدارس ایران
        معصومه محمدبیگی شهاب بهرامی حسین عیدی کورش ویسی
        هدف از پژوهش حاضر مقایسه وضعیت موجود و مطلوب شاخص‌های توسعه‌یافتگی و خط و مشی گذاری مطلوب آموزش ورزش در مدارس ایران بود. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش. اجرا توصیفی بود. گردآوری اطلاعات به شیوۀ پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق ساخته شاخص‌های توسعه‌یاف چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر مقایسه وضعیت موجود و مطلوب شاخص‌های توسعه‌یافتگی و خط و مشی گذاری مطلوب آموزش ورزش در مدارس ایران بود. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش. اجرا توصیفی بود. گردآوری اطلاعات به شیوۀ پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق ساخته شاخص‌های توسعه‌یافتگی آموزش ورزش در مدارس ایران استخراج گردید. جامعه‌ آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان ورزش مقطع متوسطه اول سه شهر (از سه استان) تهران، کرمانشاه و بندرعباس بود. از روش نمونه-گیری طبقه‌ای تصادفی استفاده شد. تعداد کل جامعه آماری برابر 353 معلم، تعداد نمونه 272 نفر و تعداد پرسشنامه عودت داده‌شده برابر با 232 پرسشنامه بود. با توجه به نتایج آزمون آنوا در وضعیت موجود و مطلوب در سه استان (جداول 3 و 4) مشاهده می‌شود که هر پنج مؤلفه‌ی توسعه‌یافتگی آموزش ورزش در مدارس ایران در استان‌های منتخب دارای تفاوت معنی‌داری می‌باشند. برای آگاهی از تفاوت نگرش بین استان‌ها در وضعیت موجود، از آزمون‌های تعقیبی (LSD) استفاده شد. نتایج این آزمون نشان داد که بین استان تهران با هر دو استان کرمانشاه و هرمزگان (بندرعباس) تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بین کرمانشاه و هرمزگان نیز این تفاوت معنی‌دار بود (05/0 ≥ P). همچنین میانگین وضعیت موجود 34/2=M و میانگین در مورد وضع مطلوب 19/3= M است که نشان می‌دهد که این دو میانگین به لحاظ آماری در سطح 01/0 P تفاوت معنی‌داری دارند، یعنی معلمان نسبت به وضع موجود ابراز نگرانی بالاتری دارند. در ادامه خط و مشی‌هایی برای برون‌رفت از وضعیت موجود ارائه‌شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - پیامدهای تبلیغات دهان‌به‌دهان از دیدگاه مشتریان باشگاه‌های تناسب اندام شهر گنبدکاووس
        وحید وظیفه‌خواه ده‌جبار ناصر بای
        هدف اصلی این پژوهش مطالعه پیامدهای تبلیغات دهان‌به‌دهان از دیدگاه مشتریان باشگاه‌های تناسب اندام شهر گنبدکاووس بود. تحقیق حاضر، توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان باشگاه‌های تناسب اندام شهر گنبدکاووس بود که 384 مشتری به‌شکل انتخاب دردسترس چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش مطالعه پیامدهای تبلیغات دهان‌به‌دهان از دیدگاه مشتریان باشگاه‌های تناسب اندام شهر گنبدکاووس بود. تحقیق حاضر، توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان باشگاه‌های تناسب اندام شهر گنبدکاووس بود که 384 مشتری به‌شکل انتخاب دردسترس به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، از پرسش‌‌نامه‌های تبلیغات دهان‌به‌دهان کاواکامی و همکاران (2013) و پیامدهای نگرشی و رفتاری مشتریان چو و یوجونگ (2011) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات دهان‌به‌دهان اثر مثبت و معنی‌داری بر افزایش آگاهی مشتریان دارد. اثر تبلیغات دهان‌به‌دهان بر تغییر نگرش مشتریان مثبت و معنی‌دار بود. بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد تبلیغات دهان‌به‌دهان اثری مثبت و معنی‌دار بر توصیه باشگاه به‌دیگران دارد. در نهایت اثر مثبت و معنی‌دار تبلیغات دهان‌به‌دهان بر تمایل به‌بازگشت مجدد مشتریان تأیید گردید. با توجه به‌نتایج، توجه به نیازهای و خواسته‌های مشتریان باشگاه‌های تناسب اندام و تعامل مناسب با مشتریان پیشنهاد می‌گردد. پرونده مقاله