• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارزیابی کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی به منظور ارتقاءکیفیت یادگیری دانشگاهی
        عبدالرحیم نوه ابراهیم یزدان منصوریان سکینه رحیمی
        زمینه: پایان نامه های دانشگاهی از دو بعد، قابل توجه و بررسی هستند: محتوا و ساختار. پژوهش‌ها باید به روش علمی انجام شده، و نتایج حاصله، با رعایت اصول نگارش علمی گزارش شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم چکیده کامل
        زمینه: پایان نامه های دانشگاهی از دو بعد، قابل توجه و بررسی هستند: محتوا و ساختار. پژوهش‌ها باید به روش علمی انجام شده، و نتایج حاصله، با رعایت اصول نگارش علمی گزارش شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم در سال های 89-80 صورت گرفت. روش: پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. تعداد 57 پایان نامه به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه ای که حاوی 96 سؤال در هفده شاخص و هفت بخش شامل مدخل، کلیات، ادبیات، روش، یافته ها، نتیجه گیری و منابع گردآوری شد. ابزار گردآوری داده‌ها، مشاهده و به صورت اسنادی انجام گرفت و بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت درجه بندی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی از قبیل فراوانی، درصد، درصد تراکمی، میانگین و انحراف استاندارد، صورت گرفت. یافته ها: یافته‌ها نشان داد میانگین کل بخش های هفت گانه در پایان نامه های مورد بررسی، بر اساس پیوستار پنج درجه ای مطلوبیت در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفت. بخش‌های مدخل ، یافته ها و منابع در وضعیت مطلوب و بخش های کلیات، ادبیات، روش، و نتیجه گیری در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد پایان نامه ها در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارند. برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق، ارائه دروسی مبنی بر اصول نگارش علمی و پایان نامه نویسی، ارزیابی مرتب پایان نامه‌ها و تدوین دستورالعملی که بخش های مختلف پایان نامه را تشریح نماید، می‌تواند در ارتقاء کیفیت پایان نامه‌ها تأثیرگذار باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه عزت نفس و افسردگی با رضایت از تن انگاره در دانش آموزان نوجوان دختر
        رقیه اسدی گندمانی لطیفه تیمورزاده
        طی دودهه گذشته تحقیقات گسترده ای برروی تصویر بدن نوجوانان صورت گرفته است. انگیزه توجه به این موضوع تاثیراتی است که تصویر بدن بر کنش ها ورفتارهای انان می گذارد. در همین راستا هدف این پژوهش بررسی رابطه بین افسردگی و عزت نفس با رضایت از تن انگاره دانش آموزان دخترمقطع متوسط چکیده کامل
        طی دودهه گذشته تحقیقات گسترده ای برروی تصویر بدن نوجوانان صورت گرفته است. انگیزه توجه به این موضوع تاثیراتی است که تصویر بدن بر کنش ها ورفتارهای انان می گذارد. در همین راستا هدف این پژوهش بررسی رابطه بین افسردگی و عزت نفس با رضایت از تن انگاره دانش آموزان دخترمقطع متوسطه شهرستان بجنورد در سال تحصیلی 94-93 بوده است. پژوهش از نوع روش همبستگی بود نمونهموردنظربا استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. تعداداعضای نمونه، 300 نفربود. آزمودنی‌ها بااستفاده ازسه پرسشنامه مقیاس رضایت از تن انگاره، عزت نفس روزنبرگ و افسردگی بک فرم کوتاه آن مورد سنجش قرار گرفتند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار و با روش آماری رگرسیون چند متغیره و روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که بین عزت نفس و افسردگی با رضایت از تن انگاره رابطه وجود دارد. در مجموع یافته ها نشان دهنده آن است که در جنس دختر نگرش مثبت درباره ی تصویر بدن به ایجاد احساس ارزشمندی می انجامد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - حکمرانی دانشگاه‌های تراز جهانی؛ ضرورت یا نیاز
        نادر قلی قورچیان حسین احمدی رضایی
        دانشگاه تراز جهانی از موضاعاتی است که تعاریف و ویژگی‌های متعددی برای آن ارائه شده است. اگرچه تعدادی از کشورها در پی ایجاد و یا تأسیس این نوع دانشگاه‌ها هستند، ولیکن بسیاری از صاحب‌نظران برداشت‌های مختلفی از این نوع دانشگاه دارند. آلباخ (2003) معتقد است که دانشگاه تراز ج چکیده کامل
        دانشگاه تراز جهانی از موضاعاتی است که تعاریف و ویژگی‌های متعددی برای آن ارائه شده است. اگرچه تعدادی از کشورها در پی ایجاد و یا تأسیس این نوع دانشگاه‌ها هستند، ولیکن بسیاری از صاحب‌نظران برداشت‌های مختلفی از این نوع دانشگاه دارند. آلباخ (2003) معتقد است که دانشگاه تراز جهانی به آن دسته از دانشگاه‌ها اطلاق می‌شود که در رتبه‌بندی جهانی از استانداردهای ممتازی برخوردار باشد و پیوستن به این دانشگاه از طریق خود اظهاری انجام نمی‌پذیرد، بلکه شرایط ممتازی در دنیای بیرون و بر اساس شناخت بین‌المللی حاصل می‌شود و عده‌ای هم معتقدند آنچه باعث شده برخی از دانشگاه‌ها تراز جهانی شوند، اعتبار و شهرت آن‌ها است و چندان بین عملکرد این دانشگاه‌ها با نام شان وجود ندارد. برخی دیگر هم معتقدند داشتن حداقل یک دانشگاه تراز جهانی برای رشد و توسعه کشورها بسیار مفید است؛ این در حالی است که عده‌ای دیگر نیز معیارهای پیوستن به دانشگاه‌های تراز جهانی را زیر سؤال می‌برند. در این مقاله که به صورت توصیفی کتابخانه‌ای و با استفاده از مقالات، گزارش های دولتی و گزارش‌های بانک جهانی و وب‌سایت‌های دانشگاه‌های تراز جهانی مطالعه شده است به ویژگی‌های این دانشگاه‌ها؛ تمرکز بر روی استعدادها، منابع فراوان و حکمرانی خوب پرداخته میشود. همچنین ضمن بررسی ویژگی‌های دانشگاه‌های تراز جهانی، پژوهشگر راه‌های پیوستن به این دانشگاه‌ها را از طریق ارتقاء دانشگاه‌های فعلی، ادغام چند دانشگاه با یکدیگر و تأسیس دانشگاه تراز جهانی جدید و همچنین با ایجاد دانشگاه‌های پژوهشی بررسی می نماید. در خاتمه نویسنده به کاربست‌ها و فواید آن در نظام آموزش عالی ایران می‌پردازد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه قدرت مدل های شبکه عصبی مصنوعی و شبکه عصبی پویا در پیش بینی نرخ ارز: کاربردی از تبدیل موجک
        محمدعلی خطیب سمنانی منیژه هادی نژاد رکسانا خشوعی
        این مطالعه تلاشی است در جهت به کارگیری ترکیب مدل شبکه ی عصبی پویا و تجزیه ی موجک جهت میسر نمودن امکان انتخاب یک الگوی بهینه جهت پیش بینی متغیر مذکور می باشد. جهت تحقق این مهم، از داده های سری زمانی ماهانه ی نرخ ارز طی بازه ی زمانی فروردین 1377 الی آذر 1391، که مشتمل بر چکیده کامل
        این مطالعه تلاشی است در جهت به کارگیری ترکیب مدل شبکه ی عصبی پویا و تجزیه ی موجک جهت میسر نمودن امکان انتخاب یک الگوی بهینه جهت پیش بینی متغیر مذکور می باشد. جهت تحقق این مهم، از داده های سری زمانی ماهانه ی نرخ ارز طی بازه ی زمانی فروردین 1377 الی آذر 1391، که مشتمل بر 177 مشاهده بوده که از این بین، تعداد 150 مشاهده جهت مدل سازی ها استفاده شده و تعداد 27 مشاهده نیز جهت شبیه سازی و یا به بیان دیگر به منظور ارائه ی پیش بینی های خارج از نمونه به کار گرفته شده است.یافته های این مطالعه حاکی از آن بوده است که اولاً، مدل های شبکه ی عصبی پویا در مقایسه با مدل های شبکه ی عصبی چند لایه ی پیشخور، از عملکرد بهتری در پیش بینی خارج از نمونه ی نرخ ارز،بر مبنای هر دو معیار محاسبه ی خطای پیش بینی MSEو RMSE داشته است و ثانیاً، به کارگیری تکنیک تجزیه ی موجک سبب بهبود نتایج پیش بینی های مدل های مذکور بر مبنای هر دو معیار مذکور گشته است. ثالثاً، در میان مدل های مذکور، بهترین نتیجه متعلق به پیش بینی های حاصل از مدل های شبکه ی عصبی پویای مبتنی بر داده های تجزیه شده با تکنیک موجک بوده است. لذا، استفاده از این ترکیب مدل ها را به عنوان یک ترکیب بهینه می توان به محققان، تحلیل گران و تصمیم گیران پولی کشور، پیشنهاد نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از آن برای دانشجویان کارشناسی ارشد
        حمیدرضا آراسته یاسین سعیدی
        انتخاب استاد راهنما به‌عنوان مهم‌ترین تصمیم تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از این انتخاب برای دانشجویان کارشناسی ارشد انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود چکیده کامل
        انتخاب استاد راهنما به‌عنوان مهم‌ترین تصمیم تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از این انتخاب برای دانشجویان کارشناسی ارشد انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران که در دو سال اخیر از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده بودند تشکیل داد (3092N= ) با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران 342 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصین به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب. 2/87/. نشان از سطح قابل‌قبول ابزار تحقیق بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، دانشجویان به معیارهای آکادمیک و ویژگی‌های رفتاری استادان در انتخاب آن‌ها به‌عنوان راهنما بیش از معیارهای غیر آکادمیک توجه داشتند. در رابطه با پیامدهای حاصل از انتخاب استادان راهنما نیز، دانشجویان از کمک استادان راهنما برای یافتن شغل مناسب رضایت نداشتند و متغیر به وجود آمدن انگیزه پژوهشی را به‌عنوان مهم‌ترین پیامد بعد از انتخاب استاد راهنمای مناسب برگزیدند. در خصوص عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما، توجه به‌تمامی عوامل مؤثر در این انتخاب به دانشجویان، و در خصوص پیامدهای حاصل از انتخاب، کمک به دانشجویان دریافتن شغل مناسب و به وجود آوردن انگیزه پژوهشی به استادان راهنما پیشنهاد می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه(پرورش) اسلامی ایرانی منابع انسانی در بخش دولتی با نگاه آینده‌پژوهی
        اسمعیل کمالی راد ناصر میرسپاسی رضا نجف بیگی افشار کاظمی
        از آنجایی که رشد و پیشرفت منابع انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت است در این مقاله تلاش شده است عوامل مؤثر بر پیشرفت منابع انسانی در راستای سیاست‌های کلی نظام اداری با نگاه آینده‌پژوهی مورد شناسایی قرار گیرد. جامعه آماری این پژوهش سازمانهای دولتی است؛ با توجه به تعداد زیا چکیده کامل
        از آنجایی که رشد و پیشرفت منابع انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت است در این مقاله تلاش شده است عوامل مؤثر بر پیشرفت منابع انسانی در راستای سیاست‌های کلی نظام اداری با نگاه آینده‌پژوهی مورد شناسایی قرار گیرد. جامعه آماری این پژوهش سازمانهای دولتی است؛ با توجه به تعداد زیاد اعضای هر یک از جامعه‌های آماری پژوهش، از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برای تعیین حجم نمونه استفاده شده است و تعداد نمونه مورد نیاز 174 نفر برآورد گردید. در این پژوهش برای بررسی و آزمون مدل مفهومی پژوهش از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم افزار ایموس استفاده شده است. پس از تحلیل داده‌های پژوهش این نتیجه به دست آمد که متغیر زیرساخت ها، ارزش‌های اسلامی و محیط بر پیشرفت ایرانی اسلامی منابع انسانی تأثیر مستقیم دارد؛ همچنین مشخص شد پیشرفت ایرانی اسلامی بر همسویی و همسویی بر برونداد منابع انسانی در بخش دولتی تأثیر مستقیم دارد. وبدین صورت مدل مفهومی استخراج گردید وسپس با استخراج مدل فرضیه هایی تدوین گردید ومورد آزمون قرار گرفت،سپس باکدگذاری باز از اطلاعات بدست آمده از مصاحبه کیفی با نمونه گیری هدفمند مدل اصلی پژوهش با نگاهی سیستمی(نظام مند)به توسعه(پرورش)منابع انسانی در بخش دولتی با محوریت سیاستهای 11گانه نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه معنویت و فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
        محسن اصغرپور حاجی آبادی هادی رزقی شیرسوار شهرام هاشم نیا
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین معنویت و فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بوده است.در این پژوهش فرسودگی شغلی در سه بعد خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی تعریف می شود، معنویت در محیط کار بصورت کار با معنا در سطح فردی، احساس همبستگی چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین معنویت و فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بوده است.در این پژوهش فرسودگی شغلی در سه بعد خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی تعریف می شود، معنویت در محیط کار بصورت کار با معنا در سطح فردی، احساس همبستگی در سطح گروهی و همسویی با ارزشهای سازمانی در سطح سازمانی مفهوم سازی شده است.جامعه آماری این مطالعه همبستگی را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل داده است که بالغ بر 780 نفر بودند. از بین این تعداد با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان و کرجسی تعداد 242 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اظلاعات از دو پرسشنامه ی فرسودگی شغلی ماسلش (1981)، شامل 22 گویه و پرسشنامه معنویت میلیمن و همکاران (2003)، شامل 21 گویه استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظرات خبرگان و اجرای آزمایشی تایید و ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ که برای معنویت در محیط کار 93% و برای فرسودگی شغلی 87% تعیین شد که ضریب قابل قبولی می باشد. یافته های تحقیق نشان داد بین معنویت در محیط کار با فرسودگی شغلی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد و با بالا رفتن معنویت در محیط کار، فرسودگی شغلی کاهش می یابد. همچنین میان برخی از متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن و سابقه کار با فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد و افزایش سن و همچنین سابقه کار منجر به افزایش فرسودگی شغلی می شود. اما میان معنویت در محیط کار و متغیرهای جمعیت شناختی رابطه ای دیده نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه بین اخلاق سازمانی با نهادینه سازی رفتارشهروندی سازمانی
        محمد قنبری فریبا باقری باغان ولی تیمورزاده
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق سازمانی با نهادینه سازی رفتارشهروندی سازمانی دربین معلمان متوسطه آموزش وپرورش بجنورد می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بجنورد تشکیل داده اند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان، 147 نفر برآورد گر چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق سازمانی با نهادینه سازی رفتارشهروندی سازمانی دربین معلمان متوسطه آموزش وپرورش بجنورد می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بجنورد تشکیل داده اند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان، 147 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی - طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای متغیر اخلاق سازمانی از پرسشنامه برین و همکاران(2002) و از پرسشنامه دیکنسون و همکاران (2009)، جهت سنجش رفتار شهروندی سازمانی استفاده شده که قبلاً روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از شاخص ضریب همبستگی برای بررسی روابط بین فرضیات تحقیق و آزمون اختلاف میانگین جهت بررسی نقش مولفه های اخلاق سازمانی و همچنین برای رتبه بندی این مولفه ها از آزمون فریدمن و به کمک نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری نسخه18استفاده شده است. نتایج نشان می دهد، بین اخلاق سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. و از سوی دیگر بین هریک از ابعاد رفتار اخلاقی با رفتار شهروندی سازمانی نیز رابطه مثبت و معنادار وجود داشته که نقش مولفه فرهنگ اخلاق کارایی مدار به نسبت سایر مولفه ها بیشترین و نقش مولفه فرهنگ اخلاقی ابزاری دارای کمترین رتبه می باشد.. پرونده مقاله