عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از آن برای دانشجویان کارشناسی ارشد
محورهای موضوعی : آینده پژوهیحمیدرضا آراسته 1 , یاسین سعیدی 2
1 - استاد مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی تهران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی تهران (مسئول مکاتبات)
کلید واژه: انتخاب استادان راهنما, پیامدهای حاصل از انتخاب استادا, تحصیلات تکمیلی,
چکیده مقاله :
انتخاب استاد راهنما بهعنوان مهمترین تصمیم تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از این انتخاب برای دانشجویان کارشناسی ارشد انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که در دو سال اخیر از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده بودند تشکیل داد (3092N= ) با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 342 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصین به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب. 2/87/. نشان از سطح قابلقبول ابزار تحقیق بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، دانشجویان به معیارهای آکادمیک و ویژگیهای رفتاری استادان در انتخاب آنها بهعنوان راهنما بیش از معیارهای غیر آکادمیک توجه داشتند. در رابطه با پیامدهای حاصل از انتخاب استادان راهنما نیز، دانشجویان از کمک استادان راهنما برای یافتن شغل مناسب رضایت نداشتند و متغیر به وجود آمدن انگیزه پژوهشی را بهعنوان مهمترین پیامد بعد از انتخاب استاد راهنمای مناسب برگزیدند. در خصوص عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما، توجه بهتمامی عوامل مؤثر در این انتخاب به دانشجویان، و در خصوص پیامدهای حاصل از انتخاب، کمک به دانشجویان دریافتن شغل مناسب و به وجود آوردن انگیزه پژوهشی به استادان راهنما پیشنهاد میشود.
Selecting supervisor is considered as the most important decision for higher education students (in particular postgraduate students). This study aimed to investigate the factors affecting the selection of supervisors and its consequences for postgraduate students. The method of research was of the descriptive-survey type. The population of research included all male and female PhD students in the academic years 91-92 and 92-93 in Humanities, Science, Technical and Engineering disciplines of state universities of Tehran who had defended their Master thesis within the last two years (N=3092). Using Cochran sampling formula, 342 individuals were selected. A researcher questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was established by experts and its reliability was measured by Cronbach’s alpha test and to which the coefficient of 0/87.2 was obtained which shows the acceptable level of the research tool. One sample t-test was used to analyze the data. According to the results, students paid more attention to academic criterion and behavioral traits in selecting supervisors than non-academic criterion. In relation to the consequences of the selection of supervisors also students were not satisfied with the assistance of their supervisors in finding suitable jobs and selected the research motivation variable as the major outcome after selecting the right supervisor. Regarding the factors affecting the selection of supervisors, considering all factors in this selection and regarding the consequences after the selection, assisting the students in finding suitable jobs and presenting incentives and motivations to students is recommended to supervisors.