با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع، تحقیق در حوزه سلامت و توانبخشی این قشر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای ایجاد انگیزه ی مشارکت سالمندان در فعالیت های روزمره، تلفیق بازی و ورزش از اهمیت ویژه ای برخودار است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تأثیر بازی و ورزش در توانبخشی سا چکیده کامل
با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع، تحقیق در حوزه سلامت و توانبخشی این قشر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای ایجاد انگیزه ی مشارکت سالمندان در فعالیت های روزمره، تلفیق بازی و ورزش از اهمیت ویژه ای برخودار است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تأثیر بازی و ورزش در توانبخشی سالمندان، انجام شد. این مطالعه از نوع مطالعات ثانویه و روش اجرای آن، مرور بهترین شواهد بود. منابع شــامل، مقالات و درگاه های اینترنتی معتبر بود. به منظور مطالعه دقیق، منابع در بازه زمانی سال 1393 تا 1401 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بازیهای ورزشی موجب بهبود شرایط جسمانی، ذهنی، شناختی و اجتماعی سالمندان می شود و طراحی بازی های ورزشی باید با توجه به نیاز سالمندان و با مشارکت سالمندان انجام گیرد. بازی های ورزشی ظرفیت توانبخشی سالمندان را دارند و لازم است زمینه های توسعه بازی و ورزش، برای این گروه سنی مورد تحقیق و ارزیابی قرارگیرد.
پرونده مقاله
هدف نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش میباشد.روش پژوهش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش است که طبق آ چکیده کامل
هدف نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش میباشد.روش پژوهش: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش است که طبق آخرین استعلام تعداد 95 نفر مشغول به فعالیت می باشند روش نمونهگیری به روش غیر تصادفی در دسترس بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 76 نفر انتخاب شد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه هویت اجتماعی (صفاری نیا و روشن، 1390)، پرسشنامه کارکرد رسانه اجتماعی کاروانیکه در سال (1393) ، پرسشنامه مصرف رسانه ای عدلی پور سال (1393 ) بود .برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونه ای ، ضریب همبستگی و رگرسیون و همچنین روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای آماری SPSS و PLS Smart استفادهشد. با توجه به یافته های پژوهش مشخص شد که اختلاف معنیداری بین میانگین های مشاهده شده و فرضی وضعیت متغیر هویت اجتماعی و کارکرد رسانه ای و مصرف رسانه ای دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش وجود داردهمچنین یافته های پژوهش نشان داد که، بین نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش تفاوت آماری معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشاندهنده تمامی شاخص های آزمون خوبی برازش تناسب مدل بود بنابراین مدل نقش مصرف رسانه ای و کارکرد رسانه های اجتماعی بر هویت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهرستان خاش از لحاظ شاخصهای برازش، از برازش لازم برخوردار بود.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری (موردمطالعه: مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر شیراز) پرداخته است. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی-علی بوده و جامعه آماری شامل تمامی مشتریان باشگاههای بدنسا چکیده کامل
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری (موردمطالعه: مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر شیراز) پرداخته است. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی-علی بوده و جامعه آماری شامل تمامی مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر شیراز میباشد. از نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده که 384 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه تجربه از برند، آگاهی از برند، عشق به برند و قصد خرید مشتری برگرفته از تحقیق فریدونی و کلاته سیفری (1398) میباشد. بهمنظور بررسی روابط میان متغیرهای تحقیق از آزمونهای همبستگی و برای بررسی فرضیات تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. به این منظور برای تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS 19 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Smart-PLS 3 استفاده شد. پس از تجزیهوتحلیل دادهها، نتایج نشان داد که تجربه از برند و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که مدل اثر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان با شناسایی عواملی که موجب ایجاد، افزایش تجربه، آگاهی از برند و عشق به برند میشوند و اولویتبندی این عوامل ازنظر میزان اهمیت و همچنین تقویت آنها، رفتارها و قصد خرید مشتری را در جهت مثبت تقویت کرد.
پرونده مقاله
ایجاد رضایتمندی در مشتریان و تقویت تمایل به حضور مجدد مشتریان یکی از اهداف مهم مجموعههای ورزشی است. که از طریق رویکردهای نوین بازاریابی رابطهمند قابل دستیابی میباشد. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی رابطهمند بر وفاداری با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشت چکیده کامل
ایجاد رضایتمندی در مشتریان و تقویت تمایل به حضور مجدد مشتریان یکی از اهداف مهم مجموعههای ورزشی است. که از طریق رویکردهای نوین بازاریابی رابطهمند قابل دستیابی میباشد. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی رابطهمند بر وفاداری با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتریان سلاح های ووشو می باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی به شیوه معادلات ساختاری و بر اساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش را همه مشتریان سلاح های ووشو زنان و مردان شهر تهران به تعداد نامحدود تشکیل میدهند. حجم نمونه آماری با توجه به جامعه نامشخص، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش از سه پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری اسکانلان و همکاران (1388)، بازاریابی رابطهمند فونتنت و هیمن (2004) و وفاداری بهنام (1389) استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که متغیر میانجی مدیریت ارتباط با مشتری، نقش میانجی گری معناداری در رابطه علی بازاریابی رابطهمند با وفاداری دارد. بنابراین میتوان بیان داشت که مدیران بازاریابی شرکتها با در نظر گرفتن نقش مدیریت ارتباط با مشتری میتوانند از طریق بازاریابی رابطهمند به وفاداری مشتریان سلاحهای ووشو دست پیدا کنند.
پرونده مقاله
امروزه دوپینگ و استفاده از داروهای غیر مجاز یکی از مهم ترین مسائل جامعه ورزشی بوده که معمولا به تبع آن مشکلاتی نیز هم برای ورزشکار و هم برای جامعه ورزشی ایجاد نموده است. ورود خسارات مادی و معنوی و همچنین صدمات جسمانی به ورزشکاران همواره یکی از مهم ترین عوارض استفاده از چکیده کامل
امروزه دوپینگ و استفاده از داروهای غیر مجاز یکی از مهم ترین مسائل جامعه ورزشی بوده که معمولا به تبع آن مشکلاتی نیز هم برای ورزشکار و هم برای جامعه ورزشی ایجاد نموده است. ورود خسارات مادی و معنوی و همچنین صدمات جسمانی به ورزشکاران همواره یکی از مهم ترین عوارض استفاده از داروهای غیر مجاز ورزشی بوده است که به واسطه آن عوارض جبران ناپذیری را به ورزشکار وارد نموده و حتی منجر به مرگ وی شده است. در این بین قانون گذار همواره تلاش داشته است تا مسئله استفاده از داروهای غیر مجاز را در محدوده حقوق کیفری مورد بررسی قرار دهد و در این رابطه سیاست جنایی ایران بر این مسئله تاکید داشته است. روش تحقیق در این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده و این پژوهش در نظر دارد به بررسی سیاست جنائی ایران در زمینه مصرف داروهای غیر مجاز در ورزش پرداخته و قوانین کیفری مرتبط با آن را مشخص سازد.
پرونده مقاله
هدف: هدف این مقاله، شناسایی و تحلیل مقولههای علی و زمینههای مؤثر بر موفقیت کاروان ورزشی اعزامی نظامیان ایران در مسابقات سیزم 2023 است. این موضوع میتواند به ارتقای عملکرد ورزشی این کاروان منجر شود. روش پژوهش حاضر، ترکیبی از نوع کیفی-کمی است که در مرحله کیفی با استفاده چکیده کامل
هدف: هدف این مقاله، شناسایی و تحلیل مقولههای علی و زمینههای مؤثر بر موفقیت کاروان ورزشی اعزامی نظامیان ایران در مسابقات سیزم 2023 است. این موضوع میتواند به ارتقای عملکرد ورزشی این کاروان منجر شود. روش پژوهش حاضر، ترکیبی از نوع کیفی-کمی است که در مرحله کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، عوامل مؤثر بر موفقیت سیزم شناسایی و در مرحله کمی با تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، این عوامل مورد تأیید قرار گرفتهاند. جامعه آماری این پژوهش، کلیه متخصصین ورزش قهرمان نظامیان المپیک یا سیزم هستند که شامل مدیران، مسئولان اجرایی، اساتید و صاحبنظران، افسران و ورزشکاران سیزم میشوند. اطلاعات به روش مصاحبه ژرفنگر گردآوری شده و با استفاده از روش تحلیل داده های کیفی و مدل پارادایم استراس و کوربین، روابط بین مقوله های مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد که موفقیت کاروان ورزشی نظامیان ایران در مسابقات سیزم 2023، تابع حکمرانی بهینه و راهبردهای عملیاتی است که تحت تأثیر شرایط علی، زمینهای و مداخلهگر قرار میگیرند. همچنین، بکارگیری راهبردهای مناسب، منجر به توسعه سرمایه انسانی و توسعه سرمایه اجتماعی-اقتصادی میشود. نتیجهگیری: این مقاله با استفاده از رویکرد ترکیبی کیفی-کمی، مقولههای علی و زمینههای مؤثر بر موفقیت کاروان ورزشی اعزامی نظامیان ایران در مسابقات سیزم 2023 را شناسایی و تحلیل کرده است. این مقاله میتواند به عنوان یک مدل نظری برای برنامهریزی و اجرای فعالیتهای ورزشی نظامیان در مسابقات بینالمللی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، این مقاله میتواند به عنوان یک پایه برای انجام پژوهشهای آتی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آینده، عوامل مؤثر بر موفقیت کاروان ورزشی نظامیان در مسابقات سیزم 2023 را با استفاده از روشهای کمی دیگر مانند تحلیل رگرسیون یا تحلیل مسیر بررسی کنند. همچنین، پیشنهاد میشود که از دیدگاههای دیگر متخصصین ورزشی مانند روانشناسان ورزشی، مربیان ورزشی، داوران ورزشی و غیره در این موضوع استفاده شود.
پرونده مقاله
امروزه برون سپاری به عنوان یکی از استراتژیهای مؤثر در دنیای کسب و کار شناخته شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی است.جامعه مورد پژوهش در بخش کیفی شامل 23 خبره در حوزه بازاریابی ورزشی میباشد که به روش اشباع نظری چکیده کامل
امروزه برون سپاری به عنوان یکی از استراتژیهای مؤثر در دنیای کسب و کار شناخته شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی است.جامعه مورد پژوهش در بخش کیفی شامل 23 خبره در حوزه بازاریابی ورزشی میباشد که به روش اشباع نظری انتخاب گردید. محقق با مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان مدیریت دولتی و مدیریت ورزشی، به روش تحلیل کیفی و روش دلفی به شناسایی مؤلفهها و طراحی مدل برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی پرداخت.جامعه آماری در بخش کمی آماری شامل کلیه کارکنان باشگاههای فوتبال لیگ برتر کشور (320 نفر) بوده که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی آن الگوی جامعی برای برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی طراحی شد. در بخش کمی با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS، روابط بین عناصر و مؤلفههای الگوی حاضر در معرض آزمون کمّی قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی به ترتیب اهمیت، شامل سرعت بازاریابی، کنترل مدیریت، کنترل قابلیتهای کلیدی، برنامهریزی مقدماتی، تأثیرات محیطی، تقویت بازاریابی، عملکرد باشگاه، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و تجزیه و تحلیل استراتژیک بود. نتایج پژوهش میتواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی در ارتباط با برون سپاری مورد توجه قرار گیرد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگیهای روانی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل بود. بدین منظور 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی (11 تا 13) سال از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در لیگ برتر شهرستانهای اصفهان حض.ر داشتند به عنوان ش چکیده کامل
هدف از این پژوهش طراحی و تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی و اثربخشی آن بر ویژگیهای روانی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل بود. بدین منظور 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی (11 تا 13) سال از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در لیگ برتر شهرستانهای اصفهان حض.ر داشتند به عنوان شرکتکننده در این مطالعه انتخاب شدند. این مطالعه از منظر روش، اقدامپژوهی و از منظر شیوه جمعآوری دادهها کیفی بود. برای این منظور دادهها با استفاده از دفتر خاطرات بازتابی، مشاهدات و یاداشتهای محقق، گفتگوهای غیر رسمی با مربی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با مربی و والدین جمعآوری گردید. دادههای جمع-آوری شده به دقت پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش در 7 مقوله فراگیر(سبک زندگی، هدفگزینی، آرامسازی، تصویرسازی، روتینهای قبل از اجرا و مسابقه، انسجام تیمی - همدلی و ذهن-آگاهی) قرار داده شد. نتایج نشان داد تدوین راهبردهای مدیریت دانش ذهنی براساس نیاز ورزشکاران و مدت زمان پیش فصل متفاوت میباشد. ازآنجایی که توجه به نیازهای فردی و مدت زمان پیش فصل جهت مداخله برنامههای مهارت ذهنی برای ورزشکاران حائز اهمیت میباشد؛ بنابراین ضروری است که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی عوامل محیطی و فردی را برای تدوین برنامه مهارت ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند.
پرونده مقاله
مربیان حرکات اصلاحی برای ارائه خدمات مرتبط با تمرین و سلامتی جهت طیف خیلی متنوعی از گروههای مراجعین مسئولیت دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مضامین مربیگری حرکات اصلاحی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی اجرا شده است. جامعه پژوهش متخصصان و مربیان حرکات اصلاحی بودند. شرکت چکیده کامل
مربیان حرکات اصلاحی برای ارائه خدمات مرتبط با تمرین و سلامتی جهت طیف خیلی متنوعی از گروههای مراجعین مسئولیت دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مضامین مربیگری حرکات اصلاحی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی اجرا شده است. جامعه پژوهش متخصصان و مربیان حرکات اصلاحی بودند. شرکتکنندگان به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. یازده مصاحبه انجام شد که اشباع نظری در مصاحبه نهم به دست آمد ولی دو مصاحبه دیگر هم انجام شد. دادهها به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. سه مضمون فراگیر شامل درونفردی، بینفردی و محیطی مشخص شد. مضمون درونفردی شامل ویژگیهای مربی (شخصی، روانی، اخلاقی)، دانش مربیگری (علوم ورزشی، علم تمرین و سلامتی، عملی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، کارآموزی، داشتن روحیۀ پژوهشگری) بود. مضمون بینفردی شامل روابط اجتماعی (با ورزشکاران، خانوادهها و همکاران)، مهارتهای مربیگری (فنی-آموزشی، انسانی-ارتباطاتی، ادراکی-رهبری) و مدیریت (برنامهریزی، سازماندهی و ارزیابی) بود. مضمون محیطی شامل موقعیت تمرین (افزایش قابلیتهای بدنی، بهبود وضعیت بدنی، بهبود سلامت روانی)، ایفای نقش (مدل، تخصصگرایی، مشاور) و شرایط محیطی (شاگردان، هدف ورزش، محیط ورزش) بود. مربیان حرکات اصلاحی برای این که بتوانند رسالت خود در توسعه سلامت جامعه را ایفا کنند باید علاوه بر مولفههای فردی به مولفههای بینفردی و محیطی مربیگری در این حوزه هم توجه کنند و خودشان را ارتقا دهند تا بتوانند خدمات اثربخشتری ارائه دهند.
پرونده مقاله