بررسی تأثیر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری (موردمطالعه: مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر شیراز)
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیاحمد ترک فر 1 , کامبیز ایوب زاده 2 , سعیده ذبیحی 3 , محمد رضا خلیلی 4
1 - دانشگاه
2 - دانشگاه
3 - دانشگاه
4 - دانشگاه
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری (موردمطالعه: مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر شیراز) پرداخته است. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی-علی بوده و جامعه آماری شامل تمامی مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر شیراز میباشد. از نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده که 384 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه تجربه از برند، آگاهی از برند، عشق به برند و قصد خرید مشتری برگرفته از تحقیق فریدونی و کلاته سیفری (1398) میباشد. بهمنظور بررسی روابط میان متغیرهای تحقیق از آزمونهای همبستگی و برای بررسی فرضیات تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. به این منظور برای تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS 19 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Smart-PLS 3 استفاده شد. پس از تجزیهوتحلیل دادهها، نتایج نشان داد که تجربه از برند و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که مدل اثر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد خرید مشتری از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان با شناسایی عواملی که موجب ایجاد، افزایش تجربه، آگاهی از برند و عشق به برند میشوند و اولویتبندی این عوامل ازنظر میزان اهمیت و همچنین تقویت آنها، رفتارها و قصد خرید مشتری را در جهت مثبت تقویت کرد.
This study investigates the effect of brand experience and awareness on loving the brands and consumer purchase intention (Case study: customers of Shiraz bodybuilding clubs). This research is an applied research in terms of its purpose and it is a descriptive-casualin terms of data collecting. The statistical population includes all customers of bodybuilding clubs in Shiraz. A simple random sampling method was used for sampling and 384 people were selected as the sample size accordingly. The data was gathered through a questionnaire which included the brand experience, brand awareness, brand love and customer purchase intention as proposed by Ferey doni and Kalateh Seifri (1398). The data were analyzed using SPSS and PLS software. It is shown that both the brand experience and the brand awareness have positive and significant effects on brand love and customer purchase intention. Also, the positive and significant effect of brand love on the customer's intention to buy was confirmed. The results confirmed that the model of the effect of brand experience and brand awareness on brand love and customer purchase intention had a good fit.It could be concluded that identification and prioritizing the factors that affect brand experience, brand awareness and brand love, the customer's behaviors and their purchase intention could be positively strengthened.
_||_