تاثیر بازاریابی شبکهای بر وفاداری به برند تکنیک در مصرفکنندگان شهر بوشهر
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیصفورا شهنیایی 1 , سیما نجف نژاد 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: برند, وفاداری, شهر بوشهر, بازاریابی شبکهای,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش تاثیر بازاریابی شبکهای بر وفاداری به برند تکنیک در مصرفکنندگان شهر بوشهر می باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی، با توجه به نحوه گردآوری دادهها میدانی و از نوع تحقیقات توصیفی-همسبتگی میباشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه مصرفکنندگان ورزشی برند ایرانی تکنیک در شهر بوشهر به تعداد نامشخص بود. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به حجم جامعه آماری به تعداد ٣٨5 نفر انتخاب گردید. روش نمونهگیری به صورت غیرتصادفی در دسترس و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای بازاریابی شبکهای (زرافشان، 1393) و وفاداری برند راندل تیل (2005) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی، از آزمون همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون و با کمک نرم افزار آماری SPSS26 استفاده گردید.یافتهها: نتایج آزمونها نشان داد که بین متغیرهای بازاریابی شبکهای و وفاداری به برند ایرانی تکنیک در مصرفکنندگان شهر بوشهر رابطه وجود دارد و بازاریابی شبکهای و مولفههای آن در پیشبینی وفاداری به برند ایرانی تکنیک در مصرفکنندگان شهر بوشهر نقش داشته است. نتیجهگیری: برند تکنیک بعنوان تولیدکننده محصولات ورزشی مورد قبول مصرفکنندگان بوده و مولفههای بازاریابی شبکهای در معرفی این محصول عملکرد مناسبی دارند. اما میبایست در نظر داشت که برندها و سازمانهای ورزشی باید پویا باشند و همواره خود را با تغییرات جامعه و نیازهای مردم وفق دهند تا بتوانند از مزیتهای بازاریابی شبکهای بهرهمند گردند.
Network marketing, loyalty, brand, Bushehr
_||_