مدل زنجیره تامین پایدار صنعت دارو مبتنی بر بلاک چین و بر اساس رویکرد منابع انسانی
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیراحله میرفلاح 1 , آزیتا شرج شریفی 2 * , منصور صوفی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر پژوهشگر به دنبال ارائه یک مدل زنجیره تامین پایدار صنعت دارو بر اساس بلاک چین و رویکرد منابع انسانی می باشد. به عبارت دیگر این تحقیق به دنبال ترکیب پایداری و بلاک چین و رویکرد منابع انسانی در زنجیره تامین دارو می باشد که در تحقیقات پیشین کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در تحقیق حاضر از رویکرد کیفی استفاده شد که جامعه تحقیق شامل کلیه خبرگان و مدیران در زنجیره تامین دارو بودند. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی بود. ابزار جمع اوری اطلاعات در تحقیق حاضر یک مصاحبه عمیق بود که شامل 16 سوال می شد. روش تجزیه و تحلیل داده بنیاد می باشد که در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافته های تحقیق منجر به تشکیل مدلی شد که شامل دو عامل مشتری و ا ستراتژیک به عنوان عوامل علی و شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر شد که مدیریت منابع انسانی در زمره شرایط مداخله گر قرار می گیرد و در انتها پیامدها قرار می گیرد که شامل شرایط اقتصادی نظیر مدیریت ارزش، مدیریت کیفیت و مدیریت مالی می شود.
In this research, in the researcher seeks to provide a sustainable supply chain model for the pharmaceutical industry based on blockchain and human resources approach. In other words, this research seeks to combine sustainability and blockchain and the human resources approach in the drug supply chain, which has received less attention in previous research. In the current research, a qualitative approach was used, and the research community included all experts and managers in the drug supply chain. The sampling method was snowball. The data collection tool in this research was an in-depth interview that included 16 questions. The data analysis method is based on three stages of open, central and selective coding. The findings of the research led to the formation of a model that included two factors, customer and strategic, as causal factors, background conditions, and intervening conditions. Economic conditions such as value management, quality management and financial management.