مقدمه و هدف پژوهش: امروزه یکی از ظرفیتهای توسعه کشورهای دنیا، گسترش و تبادل ارتباطات میان فرهنگها و تمدنهاست و تحولات دهههای اخیر در حوزه روابط بینالملل است که حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در دستیابی به اهداف و بهبود روابط میان دولتها است از این رو کسب وجهه و اعتبار چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه یکی از ظرفیتهای توسعه کشورهای دنیا، گسترش و تبادل ارتباطات میان فرهنگها و تمدنهاست و تحولات دهههای اخیر در حوزه روابط بینالملل است که حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در دستیابی به اهداف و بهبود روابط میان دولتها است از این رو کسب وجهه و اعتبار بینالمللی و نفوذ در افکار عمومی از جمله اهداف مهم دیپلماسی کشورها است. هدف اصلی این تحقیق عبارت است از طراحی الگوی توسعه روابط بین فرهنگی در عصر جهانی شدن و در راستای تحقق آن، این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ این سؤال اصلی میباشد که چگونه میتوان الگویی مناسب جهت توسعه روابط بین فرهنگی در عصر جهانی شدن طراحی کرد.
روش پژوهش: این تحقیق از حیث هدف یک تحقیق نظری و بنیادی و از حیث روش متکی به روش اسنادی و پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل صاحبنظران و مجریان امور فرهنگی در وزارت امور خارجه میباشد.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحقیقات اسنادی حاکی از آن است که فرهنگ میتواند ارتباطات عمیقی بین ملتها ایجاد کند و یک مقوله پایدار، ادغام گر، فرامرزی، اکتسابی، اشتراکی، وحدتبخش و سازگار آفرین است و میتواند نتایج پایداری در روابط بینالملل ایجاد کند، درحالیکه یافتههای پژوهش حاکی از آن است که علیرغم تلاش دستگاه سیاست خارجی در راستای تأمین منافع ملی به عنوان متولی توسعه روابط در کشور، این مهم به نحو مطلوبی صورت نگرفته و از تمامی مؤلفه و ظرفیتهای فرهنگی کشور در عرصه جهانی استفاده نشده است.
نتیجهگیری: از ترکیب نتایج به دست آمده در تحقیقات اسنادی و میدانی و ترکیب آنها الگویی عملیاتی بومی بر مبنای عامل فرهنگ که حاوی راهکارهایی در سه سطح داخلی، منطقهای و بینالمللی میباشد جهت افزایش کارایی مؤلفههای فرهنگی و توسعه روابط تدوین گردید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش سعی شده تا با دیدگاهی دگرگونه، عوامل و مولفةهای کلیدی در موفقیت مدیریت دانایی را شناسایی و بر اساس نقشه دانشی ساختاری با انجام مصاحبه با کارکنان و بررسی تجربیات و سوابق کاری و آموزشی آنها در میان هر یک از حوزههای دانشی نسبت به ارائه ال چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش سعی شده تا با دیدگاهی دگرگونه، عوامل و مولفةهای کلیدی در موفقیت مدیریت دانایی را شناسایی و بر اساس نقشه دانشی ساختاری با انجام مصاحبه با کارکنان و بررسی تجربیات و سوابق کاری و آموزشی آنها در میان هر یک از حوزههای دانشی نسبت به ارائه الگوی نقشه دانشی برای سازمانهای فرهنگی اقدام گردید. این پژوهش از لحاظ روش کار بر روی ساختارهای کیفی میباشد و از حیث روش تحقیق یک مدلسازی ریاضی و کمی را مطرح میسازد و از حیث هدف کاربردی است.
روش پژوهش: از این رو بادیهای برنجی ادبیات موجود و صورت گرفته در بین صاحبنظران و خبرگان در این حوزه ابتدا 16 عامل به عنوان عوامل مهم در موفقیت مدیریت دانایی در سازمانها شناسایی شده و سپس نسبت به تعیین اهمیت و رتبهبندی و میزان تأثیرگذاری آنها در ارائه یک نقشه دانشی اقدام شد. در این رابطه ابتدا پرسشنامهای برای استفاده از نظرات خبرگان و صاحبنظران در رشته مدیریت و مدیران ارشد بین سازمان تهیه گردید که پس از جمعبندی نتایج بدست آمده
یبریبیشبریبشرآمده پرسشنامهای با 21 سؤال بر اساس عوامل طبقهبندی شده با اولویت بالا از بین 16 عامل فوق در اختیار معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت. همچنین اولویتبندی و وزن دهی هر یک از این عوامل با استفاده از نرمافزارهای اکسل[i] و مطلب[ii] و روش آماری محاسبه میانگین هندسی و حسابی الگوی مذبور طراحی و پیشنهاد گردید.
یافتهها و نتیجهگیری: در این بین عوامل فرهنگ ارزشی و ساختاری نسبت به بقیه عوامل از اولویت و اهمیت بالاتری در الگوی دانشی سازمان نقش داشتند. در این بین بعد فرهنگ ارزشی سازمانی از عوامل ساختاری همچنین بعد اعتماد از عوامل فرهنگی، دارای بیشترین اهمیت در بین ابعاد دیگر بودند. در انتها هم با توجه به وزن دهی مولفةها و شاخصهای کلیدی در موفقیت مدیریت دانایی در معاونت مورد مطالعه نسبت به ارائه یک الگوی نقشه دانشی در بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدام شده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این تحقیق، طراحی و ارائه یک الگوی شناخت، تعیین و ارزیابی نقش عوامل فرهنگ بر اساس مدل هافستد در فرایند تدوین استانداردهای حسابداری می باشد.
روش پژوهش: روش پژوهش از آن نظر که به صورت عملیاتی به شناخت و تعیین شاخصهای فرهنگی در حسابداری میپردا چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این تحقیق، طراحی و ارائه یک الگوی شناخت، تعیین و ارزیابی نقش عوامل فرهنگ بر اساس مدل هافستد در فرایند تدوین استانداردهای حسابداری می باشد.
روش پژوهش: روش پژوهش از آن نظر که به صورت عملیاتی به شناخت و تعیین شاخصهای فرهنگی در حسابداری میپردازد و آنها را معرفی مینماید و از این جنبه که به توسعه دانش در این زمینه منجر شده است، میتواند از نوع پژوهشهای توسعه ای - کاربردی باشد. جامعه آماری پژوهش متخصصین حوزه مشترک فرهنگ و حسابداری می باشد که بر این اساس از 20 نفر خبره در سطح دنیا که آشنایی کامل با فرهنگ و فرایند تدوین استانداردهای حسابداری امریکا و بین المللی را دارند انتخاب شده اند. روش انجام پژوهش که برای ارزیابی اعتبار عوامل فرهنگی شناسایی و تعیین شده در فرایند تدوین استانداردهای حسابداری بکار رفته است مبتنی بر سیستم استنتاج فازی و روش دلفی می باشد.
یافتهها و نتیجهگیری:یافته اصلی این تحقیق ارائه الگوی استاندارد ارزیابی عوامل فرهنگی در فرایند تدوین استاندارد حسابداری می باشد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعه محسوب میشود. بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب میشوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی مییابد. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه سرمایه اجتماعی در شبکه چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعه محسوب میشود. بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب میشوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی مییابد. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. با توجه به اهمیت تعاملات اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی، در این پژوهش سرمایه اجتماعی در ابعاد ساختی (اندازه و ترکیب شبکه)، تعاملی (فراوانی تماس و صمیمیت) و کارکردی (حمایتها) مورد بررسی قرار گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است و علاوه بر بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی، تأثیر برخی متغیرهای اجتماعی را بر سرمایه اجتماعی شبکه مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه شبکههای اجتماعی مجازی فارسی زبان بوده است. حجم نمونه 386 نفر است که با روش نمونهگیری غیر احتمالی گلوله برفی انتخاب شدهاند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که وضعیت سرمایه اجتماعی در ابعاد مختلف متفاوت بوده و در هر یک از ابعاد ساختی، تعاملی و کارکردی نتایجی حاصل گردید که ممکن است با وضعیت سرمایه اجتماعی در جهان واقعی تفاوتهایی داشته باشد. تأثیر برخی متغیرهای اجتماعی و زمینهای بر سرمایه اجتماعی شبکه در این تحقیق موجب تأیید فرضیات تحقیق گشته و مدل علی تحقیق را با تأثیر و تأثر متقابل تشکیل دادهاند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: تواناسازی زنان مفهومی است که در راستای پدید آوردن تغییر در نگرههای موجود ارزیابی ساختار اجتماعی و شکل دادن دوباره به نظامهایی متولد شد که مبتنی بر الگوی سنتی قدرت و مردسالاری نباشند در این پژوهش تلاش شده است تا ابتدا به صورتی مختصر این مؤلفهها و ار چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: تواناسازی زنان مفهومی است که در راستای پدید آوردن تغییر در نگرههای موجود ارزیابی ساختار اجتماعی و شکل دادن دوباره به نظامهایی متولد شد که مبتنی بر الگوی سنتی قدرت و مردسالاری نباشند در این پژوهش تلاش شده است تا ابتدا به صورتی مختصر این مؤلفهها و ارتباط آنها با یکدیگر توضیح داده شده و در نهایت شمای حاصل از برهمکنش این مؤلفهها با مفهوم تواناسازی در الگویی طراحی گردد.
روش پژوهش: روش پژوهش در مقاله فوق را میتوان روش اسنادی با کتابخانهای دانست که در ازای آن مقالهای مروری در خصوص تواناسازی که در نهایت به پیشنهاد یک مدل ختم شده است، ارائه گردیده
یافتهها: مروری بر بیش از 30 مقاله و کتاب در خصوص مفهوم تواناسازی زنان نشان میدهد که پنج مؤلفه، استقلال، آموزش، توانا شدن در دو سطح فردی و گروهی و توانا شدن به مثابه پیامد و فرایند، فصل مشترک ادبیات وسیعی باشد که حوزه تواناسازی را در مطالعات علمی در بر گرفته است که هر یک از این زیر مؤلفهها در برهمکنشی دائمی با فرایند تواناسازی هستند.
نتیجهگیری: تواناسازی به عنوان لازمه درک شده عصر حاضر امری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه و سازمانهای بشردوستانه و توسعهای قسمت عمده فعالیتهای خود را بر این هدف متمرکز ساختهاند. نگاهی به ادبیات موضوع و پنج مؤلفه مشترک آن پژوهشگر را بر آن داشت تا از کنار هم قرار دادن این عوامل تعریفی ارائه نماید که به نظر ابعاد مختلف تواناسازی را پوشش داده و بتواند درکی مفهومی نسبت به این مؤلفه ایجاد نماید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر با هدف اصلی این که آیا دورههای کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در آموزش مهارت مؤفق بوده اند یا نه صورت پذیرفت.
روش پژوهش: دانشجویان و اساتید مراکز علمی کاربردی جنوب شهر تهران به عنوان جامعه آماری مدنظر قرار گرفت که مجموعاً 194 دانشجوی ت چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر با هدف اصلی این که آیا دورههای کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در آموزش مهارت مؤفق بوده اند یا نه صورت پذیرفت.
روش پژوهش: دانشجویان و اساتید مراکز علمی کاربردی جنوب شهر تهران به عنوان جامعه آماری مدنظر قرار گرفت که مجموعاً 194 دانشجوی ترم آخر دوره کاردانی و 50 استاد به پرسشنامههای مربوطه پاسخ دادند. پرسشنامهها هر کدام شامل 30 سؤال بود که روایی آن با اتخاذ نظر و اعمال دیدگاه کارشناسان جهت تصحیح و رفع اشکالات حاصل گردیده و پایایی آن نیز از طریق آزمون پایایی روش آلفای کرونباخ به اثبات رسیده بود. شاخص آگاهیهای عمومی شغلی، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون تی صورت پذیرفته است.
یافتهها: تحقیق نشان داد که از دیدگاه دانشجویان و اساتید، دانشگاه علمی- کاربردی درارتقاء آگاهیهای عمومی شغلی، توفیقات آموزشی بالا نداشته اما ضعیف هم نبوده و در سطح متوسط عمل نموده است.
نتیجه گیری: دانشگاه جامع علمی کاربردی، با بهره برداری از تحقیقاتی از این دست و به مدد دانش مدیریت برمبنای هدف، با جدیت بیشتری به امر مهارت آموزی مبادرت ورزد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: کمیته امداد امام خمینی (ره) در اهداف فرهنگی خود به منظور زدودن فقر فرهنگی از خانوادههای تحت حمایت و کاهش آثار فرهنگی فقر در جامعه مورد حمایت سالهاست آموزش مهارتهای زندگی برای سالم سازی خانوادهها را با اجرای طرح آموزش خانواده جزء برنامههای مهم فره چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: کمیته امداد امام خمینی (ره) در اهداف فرهنگی خود به منظور زدودن فقر فرهنگی از خانوادههای تحت حمایت و کاهش آثار فرهنگی فقر در جامعه مورد حمایت سالهاست آموزش مهارتهای زندگی برای سالم سازی خانوادهها را با اجرای طرح آموزش خانواده جزء برنامههای مهم فرهنگی خود قرار داده است. پژوهش حاضر بر اساس این فرضیه اصلی که طرح آموزش خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) تأثیر بسزایی در توانمندسازی فکری، فرهنگی و معنوی خانوادهها داشته، انجام شده است. روش پژوهش: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ میزان و درجه کنترل، میدانی و از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 822 خانوارهای تحت حمایت عضو طرح نظام جامع آموزشی تربیتی خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز بود که با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب و تصادفی 120 نفر از خانوادهها به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. یافتهها: نتیجه بدست آمده از تحقیق نشان دهنده تأثیرگذاری بالای طرح نظام جامع آموزشی و تربیتی خانواده اجراشده در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز بر توانمندسازی و ارتقاء سطح آگاهیها و تواناییهای سرپرست و سایر اعضاء خانوادههای تحت حمایت است و در ترتیب تأثیرگذاری ابعاد آموزشی دینی (بالا)، رفتاری (بالا)، تحصیلی (متوسط)، اقتصادی (متوسط)، فرهنگی (متوسط) و در آخر بهداشتی (پایین)، ارزیابی گردید. نتیجه گیری: نتایج حاصله از فرضیههای فرعی تحقیق نیز نشان میدهد که آموزشهای انجام شده در بعد دینی طرح تأثیر بالایی در توانمندسازی و افزایش نگرش دینی و اعتقادی خانوادهها داشته و این بعد آموزشی جهت دهنده سایر ابعاد است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف کلی در این تحقیق، بررسی نقش تغییر نگرش معلمان در میزان عملکرد یاددهی- یادگیری آنها در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 90-1389، میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش تجربی انجام شده است که در آن، نقش تغییر نگرش معلمان در کیفیت عملکر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف کلی در این تحقیق، بررسی نقش تغییر نگرش معلمان در میزان عملکرد یاددهی- یادگیری آنها در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 90-1389، میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش تجربی انجام شده است که در آن، نقش تغییر نگرش معلمان در کیفیت عملکرد یاددهی-یادگیری آنها مورد بررسی قرارگرفته است و به همین منظور برای سنجش تأثیر متغیر مستقل (تغییر نگرش) بر روی متغیر وابسته (عملکرد یاددهی-یادگیری)، از میان جامعه آماری که بالغ بر 699 نفر معلم مرد و زن دوره ابتدایی شهرستان مراغه بود، تعداد 50 نفر به عنوان نمونه، به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و با پیش آزمون محقق ساخته، وضعیت اولیه نگرش آنان سنجیده شد و همچنین به وسیله چک لیستی محقق ساخته، کیفیت عملکرد یاددهی-یادگیری آنها مورد مشاهده قرار گرفت و سپس طی یک دوره آموزشی، جهت بهبود نگرش آنها به حرفه معلمی، آموزشهایی به آنان داده شد و در ادامه، نگرش جدید آنان از طریق پس آزمون و عملکرد یاددهی-یادگیری نهایی معلمان بعد از آموزش، در کلاس درس مشاهده و نمره گذاری شد و در نهایت بعد از دو بار آزمون و سنجش مقدماتی و نهایی، میانگینهای دو آزمون استخراج شد و معنی داری میانگینها با استفاده از آزمون (t دو نمونه ای) بررسی شد
یافتهها و نتیجه گیری: طبق نتایج تحقیق، فرضیه اصلی تحقیق و به تبع آن، فرضهای فرعی، مورد تایید قرار گرفت و نتیجه گرفته شد که با اصلاح نگرش معلمان، فعالیتهای یاددهی-یادگیری آنان بهبود مییابد.
پرونده مقاله