بررسی رابطه بین سطح خودآگاهی معلمان با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول شهرستان چالوس
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - کارشناس ارشد و دبیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار، ایران. (نویسنده مسئول)
کلید واژه: خودآگاهی, انگیزه پیشرفت تحصیلی, معلمان مهارتهای آموزشی, دانش زمینهای,
چکیده مقاله :
معلمان، صاحبنظران و دستاندرکاران حوزه تعلیم و تربیت دریافتهاند که موفقیت دانشآموزان در زندگی نیازمند چیزی بیش از گذراندن واحدهای درسی و کسب دانش تحصیلی و ارتقای مدرک است. تعلیم و تربیت باید مهارتهای اجتماعی و هیجانی را نیز شامل شود تا به فراگیران امکان دهد به طور مؤثر با چالشهای پیش رو در زندگی روبهرو شوند. از جمله عواملی که موفقیت دانشآموزان را تا حد زیادی پیشبینی میکند تواناییها و شایستگیهای اجتماعی ـ روانی است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سطح خود اگاهی معلمان با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان چالوس می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی و به روش همبستگی می باشد .جامعه آماری کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهرستان چالوس در سال تحصیلی 1399-98 و بر اساس جدول مورگان تعداد 114 نفر انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی همبستگی استفاده شد؛ و نتایج حاکی از آن است که بین خودآگاهی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و پیشنهاد می گردد که توجه به ابعاد خودآگاهی معلمان توجه و تأکید مسئولین قرار گیرد.
Teachers, experts and practitioners in the field of education have realized that the success of students in life is more than passing course units and acquiring academic knowledge and upgrading the degree. Education should also include social and emotional skills to enable learners to effectively face the challenges ahead in life. Among the factors that predict the success of students to a large extent are socio-psychological abilities and competencies. The purpose of this research is to investigate the relationship between the level of self-awareness of teachers and the motivation for the academic progress of students of the first secondary school in Chalous in the academic year of 2018-2019. Based on Morgan's Table, 114 individuals were selected as the sample by using simple random sampling. In addition to descriptive statistics, inferential correlational statistics were used. The results showed that there is a a positive and significant correlation between teachers’ self-awareness and the academic progress of the first secondary students. Finally, it is suggested that different dimensions of teachers' self-awareness should receive the attention and emphasis of the officials.
_||_