تبیین تربیت منش ارسطویی با تأکید بر آرای کریستین کریستینسن
محورهای موضوعی : برنامه درسیسید رمضان عقیلی 1 , محمدرضا لورایی 2
1 - دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانش آموخته دوره ارشد رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: اخلاق, تربیت اخلاقی, منش, فضیلتگرایی, کریستین کریستینسن,
چکیده مقاله :
رویکرد فضیلت گرایی در حوزه تربیت اخلاقی در سال های اخیر احیا شده است و به طور جدی مورد توجه اندیشمندان مختلف حوزه تربیت اخلاقی قرار گرفته و بر این اساس تنوعی از دیدگاه های مختلف را از عرصه مبانی تربیت اخلاقی تا راهکارهای عملیاتی ایجاد کرده است. اما با وجود این گستردگی و تنوع، ادبیات تولید شده در کشور در حوزه تربیت اخلاقی فضیلت محور تا حد زیادی محدود به آرای دو اندیشمند یعنی توماس لیکونا و دیوید کار بوده است. در پاسخ به این وضعیت ایجاد شده و با هدف معرفی یکی دیگر از اندیشمندان برجسته این حوزه، این پژوهش بر آن است تا آرای پروفسور کریستین کریستینسن را پیرامون تربیت منش مورد بررسی قرار دهد. پروفسور کریستینسن فیلسوف، اندیشمند و مربی ایسلندی است که در حال حاضر قائم مقامی مرکز منش و فضیلت جوبیلی را در دانشگاه بیرمنگام بر عهده دارد. بررسی و تحلیل آثار تولید شده توسط این اندیشمند نشان می دهد که تغییر پاردایمی در مبنای تربیت اخلاقی از اخلاق وظیفه گرا به اخلاق فضیلت محور، ارائه خوانش روان شناختی از مراتب تحول فضیلت، ترسیم فرایند شکل گیری منش و تقدم آن بر تربیت منش، احصاء مؤلفه های تربیت منش و پرداختن به نقش بی بدیل عواطف در کنار فرایندهای عقلانی در تربیت اخلاقی از مهم ترین دغدغه های علمی پروفسور کریستینسن در حوزه تربیت منش بوده است.
The approach of virtue in the field of moral education has been revived in recent years and has been seriously considered by various thinkers in the field of moral education. There are a variety of perspectives from fundaments of moral education to operational solutions. Notwithstanding the variety and expansion, the literature produced in the country is mainly limited to notions of Thomas Likona and David Carr. As a reaction to the current status, the present study aims to introduce another prominent thinker in the field. One of the most important thinkers in this field in recent years is Professor Kristjan Kristjansson, an Icelandic philosopher, thinker, and educator who is currently the Vice President of the Jubilee Center for Character and Virtue at the University of Birmingham. In order to create the ground for the scientific community of the country to become more familiar with this thinker, in this research, an attempt has been made to examine the views of Professor Kristjansson based on his works. Analysis of the content of the works produced by this thinker shows that a paradigm shift in the basis of moral education from duty-oriented ethics to virtue-based ethics, providing a psychological reading of the stages of virtue evolution, mapping the process of character formation and its precedence over character training and enumerating the components of character education and addressing the irreplaceable role of emotions along with rational processes in moral education has been one of the most important scientific concerns of Professor Kristjanssonin the field of character education
_||_