بررسی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوران پساکرونا با رهیافت پدیدارشناسی
محورهای موضوعی : برنامه درسیزکیه بیکی دمنه 1 , سید محمد رضا داودی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان ،دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران.
2 - استادیار مدیریت، واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران. smrdavoodi@ut.ac.ir
کلید واژه: فضای مجازی, آموزش, پساکرونا, برنامه شاد,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه بیماری همه گیر کووید19 بحرانی بیسابقه را به جهانی وارد کرده، که در حال تحول دیجیتالی است، میلیونها نفر برای جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ تداوم خود به طور ناگهانی شروع به فعالیت خود در فضای مجازی کردند به طوری که در حال حاضر، آموزش در مدارس به صورت مجازی پیگیری می شود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوران پساکرونا صورت گرفته است. این مطالعه در چهارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدار شناسی انجام شده است. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. مشارکت کنندگان 3۰ نفر از آموزگاران مدارس هر سه مقطع تحصیلی شهرستان فریدن بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی انجام پذیرفت. یافته های پژوهش نشان داد که ادراک آموزگاران از مشکلات و چالش های آموزش در برنامه شاد، شامل 10 مضمون اصلی و 52 زیر مضمون شد. مضامین اصلی شامل: 1- مشکلات مربوط به دانشآموزان؛ 2- مشکلات مربوط به والدین؛3- مشکلات مربوط به برنامه شاد؛ 4- مشکلات مربوط به مدیران؛ 5- مشکلات مربوط به آموزگاران و دانش آموزان؛ 6- مشکلات مربوط به آموزگاران؛7- مشکلات محتوا؛ 8- مشکلات تجهیزات؛9- مشکلات سازمانی؛10- مشکلات ارزشیابی می باشد.
With the outbreak of Corona virus, unprecedented and unforeseen conditions have been imposed on the country's education system, so that education in schools was pursued virtually. The present study aimed to investigate the problems of education in cyberspace using the Shad program in the post-corona era. This study was done as a qualitative study with a phenomenological method. The data were collected using semi-structured interviews. Participants were 30 schoolteachers from all three levels of Frieden County who were selected through purposive sampling using the criterion type. The interviews continued until the theoretical saturation was reached. Data analysis was performed using Klaizi seven-step method. Findings showed that teachers' perceptions of teaching problems and challenges in the Shad program included 10 main themes and 52 sub-themes. The main topics include 1) Problems related to students; 2) Problems related to parents; 3) Problems related to the happy program; 4) Problems related to principals; 5) Problems related to teachers and students; 6) Problems related to teachers; 7) Content problems; 8) Equipment problems; 9) Organizational problems; 10) Evaluation problems.
_||_