شناسایی موانع تربیت نخبگان رسانهای در سازمان های ورزشی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت ورزش
پدرام مفرد
1
,
زین العابدین فلاح
2
*
,
طاهر بهلکه
3
,
محمدعلی نودهی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
4 - گروه مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
کلید واژه: واژه های کلیدی: نخبگان رسانه ای, سازمان های ورزشی, موانع زیرساختی, موانع آموزشی, موانع مدیریتی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی موانع تربیت نخبگان رسانه ای در سازمان های ورزشی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع کیفی و اکتشافی نظاممند با رویکرد تماتیک (بر اساس مدل گلیزر) طراحی شد. جامعه مورد مطالعه شامل اساتید رشته مدیریت ورزشی و رسانه بود که حداقل دو پژوهش مرتبط با موضوع انجام داده بودند، همچنین مدیران دانشگاهها و گروههای رسانهای دانشگاهی منتخب با سابقه مدیریت بیش از پنج سال و برخی از خبرنگاران، گزارشگران و مدیران مسئول رسانههای ورزشی با حداقل ده سال تجربه فعالیت بودند. تعداد تقریبی این افراد حدود 50 نفر برآورد شد. نمونه نهایی به شیوه هدفمند و تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب گردید که شامل 19 نفر بود. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند بودند.
یافته ها: با توجه به یافته های حاصل از مصاحبه با خبرگان و صاحبنظران، موانع تربیت نخبگان رسانهای در سازمان های ورزشی کشور، شامل موانعی همچون موانع آموزشی (محتوا، مراکز آموزشی و مدرسان)، موانع زیرساختی (فناوری، سخت افزار، نرم افزار) و موانع مدیریتی و برنامه ریزی (کوتاه مدت، بلند مدت) میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی با تدوین برنامههای استراتژیک بلندمدت، تخصیص بهینه منابع مالی و امکانات، و گنجاندن فعالیتهای رسانهای در شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد کارکنان، به توسعه این حوزه توجه ویژهای داشته باشند.
Objective: This research aimed to identify the barriers to cultivating media elites within sports organizations.
Methods: The research methodology employed was a qualitative and systematic exploratory study with a thematic approach (based on the Glaser model). The study population consisted of sports management and media faculty who had conducted at least two research studies related to the topic, as well as managers of selected universities and academic media groups with over five years of management experience, and a selection of journalists, reporters, and managing editors of sports media outlets with a minimum of ten years of professional experience. The approximate number of individuals meeting these criteria was estimated to be around 50. The final sample, consisting of 19 individuals, was selected purposefully until theoretical saturation was reached. Data collection instruments included systematic library studies and semi-structured exploratory interviews
Results: Findings revealed that team quality and communication quality significantly influenced behavioral attachment both directly and indirectly through emotional satisfaction. Additionally, perceived value moderated the relationship between communication quality and emotional satisfaction.
Conclusions: Based on the research findings, it is suggested that sports organizations pay special attention to the development of this field by formulating long-term strategic plans, optimizing the allocation of financial resources and facilities, and incorporating media activities into key performance evaluation indicators for employees.
الهی منش، سعید (1396). اخلاق رسانه ای نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل رسانه،دومین کنفرانس بین المللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی، رشت،https://civilica.com/doc/659667
احمدی، منیژه؛ عبدالملکی، سعید و خطیب زنجانی، نازیلا (1402). بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و اطلاعاتی معلمان و نگرش آنها به آموزش وب محور با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 13(49): 15-28.
حقدوست، علی اکبر؛ نوری حکمت، سمیه؛ طلایی، بهروز؛ ملکپورافشار، رضا؛ صلواتی، بهرام و بهزادی، فهیمه؛ بذرافشان، اعظم (1401). بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت نیروی انسانی در حوزه سلامت در سال ۱۴۰۱. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت، ۶ (۲): ۲۱۳-۲۰۵. URL: http://ijhp.ir/article-1-604-fa.html
خیبریان، سکینه؛ الوانی، سید مهدی؛، آذر، عادل و سید نقوی، میرعلی (1401). طراحی مدل جذب و بهکارگیری نخبگان در نظام اداری ایران در راستای تحقق سیاستهای کلی نظام اداری. سیاستهای راهبردی و کلان. 5(3). https://doi.org/10.30507/jmsp.2022.320533.2351
یوسفی، شهریار؛ اصفهانی نیا، اکرم؛ احمدی، مجتبی و نودهی، محمد علی (1403). ارائه مدل توسعه شهرت رسانهای سازمانهای ورزشی رویدادمحور با تأکید بر نظریه دریافت. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی, (), -. doi: 10.30473/jsm.2024.71646.1883
طیبی، محسن؛ کرامتی مقدم، مجید و سید عامری، میرحسن (1401). شناسایی عوامل انگیزاننده رسانه های نوین در ترغیب جوانان و نوجوانان به ورزش. فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی.10(2)؛ 32-49 https://doi.org/10.30473/jsm.2022.60899.1567
محمدامینی، میثم (1401). مطالعه تجربه استفاده از رسانه های دیداری از منظر نظریه ذهن بسط یافته. مطالعات فرهنگ – ارتباطات. 23(58)؛ 81-104. https://doi.org/10.22083/jccs.2021.250319.3183
مفرد، پدرام؛ فلاح، زین العابدین؛ نودهی، محمدعلی و بهلکه، طاهر (1403). ارائه مدل عوامل مؤثر بر تربیت نخبگان رسانهای در ورزش. ترویج علم، 15(2): 219-238.
مک کوایر، اسکات (1391 ). شهر رسانه (رسانه معماری و فضای شهری)، ترجمه ي علی بختیاري زاده، انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزي رسانه ها. چاپ اول.
Došen, A. (2019). Subversive trademarks of manga culture in the context of popcultural global village. Kultura, 163: 64-78. https://doi.org/10.5937/kultura1963064d
Abu Jafari, M., Askari, A., Nodehi, M., Fallah, Z. and Bahlekeh, T. (2025). Designing a Strategic Media Development Model to Counter-Cultural and Social Invasion in Iranian Sports. Communication Management in Sport Media, (), -. doi: 10.30473/jsm.2025.73040.1927
Barlatier, P. J., Josserand, E., Hohberger, J., & Mention, A. L. (2023). Configurations of social media‐enabled strategies for open innovation, firm performance, and their barriers to adoption. Journal of Product Innovation Management, 40(1): 30-57. https://doi.org/10.1111/jpim.12647
Cooky, C., Council, L. D., Mears, M. A., & Messner, M. A. (2021). One and done: The long eclipse of women’s televised sports, 1989–2019. Communication & Sport, 9(3): 347-371. https://doi.org/10.1177/21674795211003524
Feltrero, R., Hernando, S., & Ionescu, A. (2023). E-Learning Strategies for Media Literacy: Engagement of Interactive Digital Serious Games for Understanding Visual Online Disinformation. American Journal of Distance Education, 37(4): 276-293. https://doi.org/10.1080/08923647.2023.2231814
Garcia, C. J., & Proffitt, J. M. (2022). Recontextualizing barstool sports and misogyny in online US sports media. Communication & Sport, 10(4): 730-745. https://doi.org/10.1177/21674795211042409
Goodyear, V. A., & Armour, K. M. (2019). Young people, social media and health (p. 232). Taylor & Francis. http://library.oapen.org/handle/20.500.12657/28205
Jafri, F., & Yahya, A. H. (2021). An overview of crisis management, decision-making, and sports media concept. E-Journal of Media and Society (e-JOMS), 6: 1-12. https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46573
Kalam, A., Lee, G. C., & Ying, T. Y. (2023). Remodeling Consumer Brand Choice Behavior: The Effects of Social Media Influences and Celebrity Endorsement. In MATEC Web of Conferences (Vol.377, p. 02004). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/matecconf/202337702004
Antunovic, D., & Bartoluci, S. (2023). Sport, gender, and national interest during the Olympics: A comparative analysis of media representations in Central and Eastern Europe. International Review for the Sociology of Sport, 58(1): 167-187. https://doi.org/10.1177/10126902221095686
Bachmann, P., Eisenegger, M., & Ingenhoff, D. (2022). Defining and measuring news media quality: Comparing the content perspective and the audience perspective. The International Journal of Press/Politics, 27(1): 9-37. https://doi.org/10.1177/1940161221999666
Balkar, B., & Karadağ, N. (2024). Employee Training Policies of High Revenue Companies: Analysis of Case Examples from Turkey. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 11(1): 1-31. https://doi.org/10.13152/IJRVET.11.1.1
Mirabadi, M., Golzadeh, M., Karimi, A. (2018). Evaluation of the role and performance of the media on the development of sports tourism in East Azerbaijan province. Regional Planning, 34: 66-80. (In Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516735.1398.9.34.6.1
Mkpozi, M., & Eze, H. O. (2022). Vocational technical education in manpower development and economic stability in Nigeria. Escott journal of educational research and policy studies, 3(2), 57-63. https://journal.escetjerps.com/index.php/escjerps/issue/view/6
Ning, C., & Kim, I. J. (2021). Analysis on the Status Quo of Dalian University Students' Contact with Sports Media. Journal of Human Movement Science, 2(2): 1-5. DOI: 10.23977/jhms.2021.020201
Perreault, G., & Bell, T. R. (2022). Towards a “digital” sports journalism: Field theory, changing boundaries and evolving technologies. Communication & Sport, 10(3), 398-416. https://doi.org/10.1177/2167479520979958
Ramon, X., & Rojas-Torrijos, J. L. (2022). Public service media, sports and cultural citizenship in the age of social media: An analysis of BBC Sport agenda diversity on Twitter. International Review for the Sociology of Sport, 57(6): 918-939. https://doi.org/10.1177/10126902211043995
Ruparel, N., Bhardwaj, S., Seth, H., & Choubisa, R. (2023). Systematic literature review of professional social media platforms: Development of a behavior adoption career development framework. Journal of Business Research, 156: 113482. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113482
Suarez-Lledo, V., & Alvarez-Galvez, J. (2021). Prevalence of health misinformation on social media: systematic review. Journal of medical Internet research, 23(1): e17187. https://doi.org/10.2196/17187
Wenner, L. A. (2021). Media, sports, and society. In Research Handbook on Sports and Society (pp. 111-126), Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781789903607.00015
Khaledian, M., Mostafaei, F., Samadi, M., Kia, F. (2014). The role of mass media in the development of sports. Communication management in sports media, 2: 48-55. (In Persian) https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23455578.1392.1.2.6.4
Toan, T. T. (2023). Opportunities and challenges for quality of human resource in public sector of Vietnam’s logistics industry. International journal of public sector performance management,2(6):171-177, https://www.multiresearchjournal.com/arclist/list-2022.2.6/id-616
Vlassis, A. (2023). Platform governance and the politics of media regulation: The review of the European Audiovisual Media Services Directive. Journal of Digital Media & Policy, 14(1), 29-46. https://doi.org/10.1386/jdmp_00084_1
Kiani, M. S., & Rezvandi, A. (2021). Examining the relationship between the media and the mass communication in the prosperity of national and international sports events. Journal of Humanities Insights, 5(03): 19-24. http://dx.doi.org/10.22034/JHI.2021.294222.1029
Kim, D., Kim, A., Kim, J., & Ko, Y. J. (2022). Symbiotic relationship between sport media consumption and spectatorship: the role of flow experience and hedonic need fulfillment. Journal of Global Sport Management, 7(1): 112-134. https://doi.org/10.1080/24704067.2018.1550368
Martins, D. L., Lemos, D. L. D. S., de Oliveira, L. F. R., Siqueira, J., do Carmo, D., & Medeiros, V. N. (2023). Information organization and representation in digital cultural heritage in Brazil: Systematic mapping of information infrastructure in digital collections for data science applications. Journal of the Association for Information Science and Technology, 74(6): 707-726. https://doi.org/10.1002/asi.24650