بررسی رابطه مدیریت چند فرهنگی با ورزش در مدارس
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشعاطفه خدابخشی 1 , زین العابدین فلاح 2 , امیر منتظری 3 , طاهر بهلکه 4
1 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 - 3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران
4 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
کلید واژه: مدیریت چندفرهنگی, مدیریت منابع انسانی, معلمان تربیتبدنی, ورزش مدارس.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت چند فرهنگی با ورزش در مدارس بود، که به روش آمیخته انجام شده است. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری در این پژوهش با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر در نظر گرفته شد که نمونهگیری با استفاده از روش خوشهای تصادفی انجام پذیرفت. دادههای موردنیاز برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل مدل اندازهگیری با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. براي محاسبه پايايی ابزار از روش آلفاي كرونباخ (91/0=α) و براي تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهاي تحلیل عاملی اكتشافی، تأيیدي و معادلات ساختاري استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس و نرمافزار لیزرل انجام پذیرفت. بررسی و آزمون معادله ساختاری پژوهش نشان داد، متغیر پیشایند مدیریت چندفرهنگی اثر مثبت و معنیداری بر متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی دارد. همچنین، متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی، اثر مثبت و معنیداری بر متغیر نتایج مدیریت چندفرهنگی دارد. بهعلاوه، اثر غیرمستقیم متغیر پیشایند مدیریت چندفرهنگی بر متغیر نتایج مدیریت چندفرهنگی معنیدار بود و در این میان، متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی نقش میانجی را ایفا میکرد. بنابراین پیشنهاد می شود متصدیان و مدیران فوقانی و تصمیم گیر وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به مدارس چندفرهنگی داشته باشند و با تقویت و تجهیز این مدارس به صورت عادلانه باعث ایجاد همدلی در کشور و جلوگیری از شائبه های تبعیض قومیتی شوند.
Abstract: The purpose of the current research was to investigate the relationship between the multicultural management model and sports in schools, which was done in a quantitative and mixed method. The statistical population of the quantitative part of the study included all the physical education teachers of the country (N=34000). The statistical sample in this study was considered to be 380 people according to the Karjesi and Morgan table, and the sampling was done using the random cluster method. The data needed to identify the components and analyze the measurement model were collected using a researcher-made questionnaire, after obtaining validity (face, content and structure) and validation. Cronbach's alpha method (α=0.91) was used to calculate the reliability of the instrument, and exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and structural equations were used to analyze the data. Data analysis was done using SPSS and Lisrel software. Examining and testing the structural equation model of the research showed that the general indicators of fit are in a suitable and favorable condition. So, the antecedent variable of multicultural management has a positive and significant effect on the variable of multicultural management process. Also, the multicultural management process variable has a positive and significant effect on the multicultural management results variable. In addition, the indirect effect of the antecedent variable of multicultural management on the outcome variable of multicultural management was significant, and in the meantime, the variable of multicultural management process played a mediating role. Therefore, the administrators and senior managers and decision-makers of the Ministry of Education should have a special look at multicultural schools and by strengthening and equipping these schools in a fair manner, they should create empathy in the country and prevent suspicions of ethnic discrimination.
1. افضلی, سعیده, صادقی, علی رضا, موسی پور, نعمت الله, قادری, مصطفی. (1401). ارزیابی ابعاد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 11(1), 427-448.
2. پورموسوی، احمد؛ عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عباسیان، حسین (1399). ارائه مدل مناسب مدیریت چند فرهنگی در مدارس ابتدایی ایران، مجلهی علوم تربيتی دانشگاه شهيد چمران اهواز، شمارهی 9، صص: 24-1.
3. حمیدی زاده، کتایون، فتحی واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه، مهران، گلنار. (1398). آموزش چندفرهنگی در مدارس ؛ تأملی در تجربۀ ایدهآل معلمان موفق. مدیریت مدرسه، 7(1), 163-181.
4. خاکباز، عظیمه سادات. (1399). جایگاه آموزش چندفرهنگی در برنامۀ درسی ریاضی دورۀ اول ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی، 15 (1): 33-58.doi: 10.22108/nea.2020.110870.1224.
5. شیرکوه, م., سید علی نقی کمال, خ., محمد کاظمی, ف., & جواد پور, ک. (1395). مدیریت آموزش چند فرهنگی در مدارس ایران: فراتحلیلی کیفی. مدیریت مدرسه, سال چهارم, 87-80.
6. مقبولی(1391). رابطه بین ورزش و حفظ هویت فرهنگی دانشجویان ورزشکار شرکت کننده در مسابقات ورزشی دانشگاههای منطقه غرب ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.
7. Banks and Banks. (2013). Define multicultural Education, at: http://www.ncrel.org.
8. Banks, J. A. (2008). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Educational Researcher, 37 (3): 129- 139.
9. Gutmann, A. (2004). Unity and diversity in democratic multicultural education: Creative and destructive tensions. Diversity and citizenship education: Global perspectives (pp.71-98). San Francisco: Jossey-Bass.
10. Liu, X. (2022). Comparing multicultural education in China and Finland: From policy to practice. Asian Ethnicity, 23(1), 165-185.
11. Saxena, A. (2011). The sociology of sport and physical education. Pinnacle Technology.
12. Sleeter, C. E. (2014). An analysis of multicultural education in the United States. In Multiculturalism in Education and Teaching (pp. 57-82). Routledge.
13. Venäläinen, S. (2010). Interaction in the multicultural classroom: Towards culturally sensitive home economics education. PhD Dissertation at University of Helsinki.