بررسی سهم هزینه های ورزشی در مدیریت سبد مخارج خانوارهای دانش آموزان شهرستان دورود
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینمحمود رئوف 1 * , سعیده هاشم زاده 2
1 - عضو هیات علمی
2 - گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود
کلید واژه: سهم هزینه ورزشی, سبد مخارج خانوار, درآمد ماهیانه خانوار, دانش آموزان شهرستان دورود,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی سهم هزینههای ورزشی در مدیریت سبد مخارج خانوارهای دانشآموزان شهرستان دورود بود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و پژوهشی توصیفی – پیمایشی است. جمعیت مورد مطالعه پژوهش، کلیهی خانوارهای دانش آموزان مشغول به تحصیل در سال 1402-1403 بود که از این تعداد 200 خانوار با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 26 سؤال و5 مؤلفهی تعداد اعضا خانوار، درآمد ماهیانه خانوار، سهم هزینه های ورزشی بصورت ماهیانه، میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی و رضایتمندی خانوادهها از هزینه های ورزشی استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت و به منظور تحلیل داده های پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج تحلیل شاخص ها نشان داد که بطور متوسط درآمد هر خانوار در ماه در حدود 15 میلیون تومان بود که 7 درصد از آن سهم هزینه های ورزشی خانوار را تشکیل میداد. در سطح آمار استنباطی ابتدا آزمون کلموگروف – اسمیرنوف نرمالیتی دادهها را تأیید نمود و سپس برای بررسی فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان دادند؛ درآمد خانوار تأثیر معناداری در جهت مستقیم بر سهم هزینه های ورزشی دارد. همچنین تعداد اعضای خانوار نیز بر سهم هزینههای ورزشی هر خانوار اثر معنادار مستقیم دارد. علاوه بر این درآمد خانوار بر روی میزان مشارکت و تنوع فعالیتهای ورزشی و میزان رضایت مندی از هزینه های ورزشی اثری معنادار مستقیم دارد.
The aim of this study was to investigate the share of sports expenses in the management of the spending portfolio of students' families in Doroud city. The present study is applied in terms of its purpose and is a descriptive-survey research. The study population was all households of students studying in the year 1402-1403, from which 200 households were selected using simple random sampling. A researcher-made questionnaire consisting of 26 questions and 5 components was used to collect data: number of family members, monthly family income, share of monthly sports expenses, student participation in sports activities, and family satisfaction with sports expenses. SPSS software was used to analyze the research data at two descriptive and inferential levels. The results of the analysis of the indicators showed that the average monthly income of each family was about 150 million Rial, of which 7 percent was the share of family sports expenses. At the level of inferential statistics, the Kolmogorov-Smirnov test first confirmed the normality of the data, and then Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to examine the research hypotheses. The research findings showed that family income has a significant direct effect on the share of sports expenses. The number of family members also has a significant direct effect on the share of sports expenses of each family. In addition, family income has a significant direct effect on the level of participation and variety of sports activities and the level of satisfaction with sports expenses.
1-آندروف،ولادیمیر.فرانسوائیس،ژان. 1380"اقتصاد ورزشی"،ترجمه اله وردی جزایری،انتشارات سازمان تربیت بدنی،.
2- عسکریان فریبا.جعفری افشار(1387).بررسی اقتصادی هزینه های ورزشی خانوار ایرانی در سالهای1377 و 1380.نشریه پژوهش در علوم ورزشی.شماره18.75-86.
3- گزارشهای مرکز آمار ایران از طرحهای آمارگیری هزینه و درآمد خانوارها طی سالهای 1390 تا 1401
4- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ( 1402 )، گزارش نظارتی با عنوان» بررسی وضعیت فعالیت بدنی و ورزش در سبد فراغتی خانوارهای ایرانی «، شماره مسلسل:19463.
5-بای، ناصر و اصفهانینیا، اکرم. (1398). مدلیابی اثر حمایت اجتماعی والدین، شایستگی ادراک شده و جو مدرسه بر لذت از شرکت در فعالیتهای بدنی دانشآموزان دختر. پژوهش در ورزش تربیتی.
6-برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. (1391). شورای عالی آموزش و پرورش، 69-1.
7-تجلی، پگاه، تقیزاده، سیدهزهرا و صادقیافجه، زهره. (1400). مدلیابی اشتیاق تحصیلی بر اساس جو مدرسه و کیفیت زندگی با میانجیگری خودتنظیمی در دانشآموزان. انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش.
8-ترابمستعدی، مریم و ساعتچیان، وحید. (1397). اثربخشی فعالیتهای انجمن ورزشی مدرسه بر کیفیت زندگی و عزت نفس دانشآموزان دختر با آسیبهای بینایی. مطالعات روانشناسی ورزشی، 7(25).
9-تمنائیفر، محمدرضا، لیث، حکیمه و منصورینیک، اعظم. (1392). رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی در دانشآموزان. یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی).
10-جورکش، اعظم. (1398). بررسی رابطه کیفیت تعامل دانشآموز با کیفیت زندگی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم تربیتی.
Cambridge Econometrics. (2002) Evaluating the Regional Economic Impact of Sport -11-
.the proposed Model Framework, An Interim Report Submitted Sport England. 12-Parks, J.B., Zanger, B.R.K. and Quarterman, J. (1998), Co9«Physical Education and Sport at school in Europe»; Eurydjc network. European Commission. Education and Training.
13-Sanderson, k., Harris, F., Russel, S., & Chase, S. (2000). "The EconomicBenefits of Sport A Review").Business and Economic Research Ltd (BERL).).
14- Smith, J. A., & Jones, M. B. (2020). The Impact of Physical Activity on Health
and -Wellbeing. Journal of Public Health, 15(3), 45-60. 15- Brown, L., & Green, D. (2019). Family Budget Allocation: A Comprehensive Guide. New York: Finance Press.
16- Johnson, K. A. (2018). Sports Participation and its Effects on Academic Performance. Educational Research Review, 12(2), 112-125.
17-World Health Organization (WHO). (2021). Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva: WHO.
18- Ministry of Sports and Youth Affairs. (2022). National Survey on Sports Participation and Physical Activity. Tehran: Ministry of Sports and Youth Affairs.