مقایسه تطبیقی مدیریت بحران در سازمان ها مطالعه موردی کتابهای رقص فیل ها (شرکت آی.بی.ام) و خط مقدم (شرکت کربن ایران)
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
1 -
کلید واژه: مدیریت بحران, کلیدواژه ها: بحران, ابزار مدیریت بحران,
چکیده مقاله :
هر بلا و فاجعه ای بحران است، اما همه بحران ها بلا نیستند. مهم آن است که بتوانیم با مدیریت صحیح بحران ها نه تنها بحران را بدون آسیب های جدی پشت سر بگذاریم بلکه از آنها نیز سود کسب کنیم. در این مقاله به تعریف بحران، مدیریت بحران و چگونگی مقابله شرکت های کربن ایران و IBM امریکا در مواجهه با بحران می پردازیم. اگر چه بین شرکت کربن ایران و IBM امریکا به لحاظ چایگاه اقتصادی، جهانشمولی، قدمت و... تفاوتهای اساسی وجود دارد! اما اقدامات انجام شده در شرکت کاربن نشان از یک اقدام درس آموز و کاملا بومی برای برون رفت از شرایط بحرانی در واحدهای تولیدی دارد که اگر شیوه مدیریتی شرکت کربن ایران در سالهای ابتدای پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی بدرستی تحلیل شود، حاوی نکاتی برجسته است که می تواند در بسیاری از موضوعات مرتبط مورد استفاده حل و آینده قرار گیرد. بر این اساس هدف این مقاله بررسی اقدامات انجام شده در زمان بحران های سازمانی است که به واسطه علل بیرونی و یا درونی برای سازمان به جورد آمده اند و مقایسه تطبیقی بین نوع مدیریت بحران در دو مجموعه متفاوت، اما متشابه در بحران زدگی می باشد. ابتدا در بخش مبانی نظری به تعریف روشن از بحران و مدیریت بحران و عوامل اجرایی آن اشاره شده است، سپس در ادامه راهکارهایی را که دو شرکت کربن و آی.بی.ام به عنوان دو شرکت مهم و حیاتی در زمان های مختلف برای کشور خود و حتی جهان، به کار گرفتهاند، مورد بررسی قرار گرفته است. برای مواجهه شدن با این بحران ها همکاری بین قسمت های مختلف سازمان و داشتن راهکارهای مدیریتی صحیح و سریع لازم و ضروری است. مطالعه نتایج نشان داد شرکت کربن در مقیاس و جایگاه خودش، با ارائه راهکارهای اجرایی سریع و به موقع برای تولید مواد اولیه توانست بحران توقف تولید مواد اولیه صنعت لاستیک سازی کشور در نابسامانی های ابتدای انقلاب و شروع جنگ تحمیلی را به خوبی مدیریت کرده و این دوره را با موفقیت های چشم گیری پشت سر بگذارد