تعیین تاثیرات بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی بر ارزش ادراکی مشتریان در برندهای لوکس پوشاک ترکیه
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
حیدر مرتضی پور هلق
1
,
اکبر گل محمدپور
2
,
میهن حسین نژاد گرگری
3
*
,
جبرئیل مرزی علمداری
4
1 - دانشگاه ازاد اسلامی ارس
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارس، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارس، ایران
4 - مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارس
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر تعیین تاثیرات بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی بر ارزش ادراکی مشتریان در برندهای لوکس پوشاک ترکیه میباشد. تحقیق از لحاظ روش از نوع توصیفی، از لحاظ روش جمعآوری داده از نوع میدانی، از لحاظ هدف، از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان برندهای لوکس پوشاک کشور ترکیه که از فروشگاههای مستقر در منطقه آزاد ارس خرید کرده و در عین حال کاربران عضو شبکههای اجتماعی اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و تلگرام بوده و خریدهای خود را از طریق شبکههای اجتماعی جستجو میکنند، میباشند. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری تصادفی تصادفی ساده استفاده شد. و برای تعیین حجم نمونه با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تحقیق، با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری 384 نفر بدست آمد. به منظور جمعآوري دادهها براي تجزيه و تحليل از پرسشنامههای استاندارد استفاده گردید. که از روایی و پایایی لازم برخوردار می باشند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدل سازي معادلات ساختاري با رويكرد حداقل مربعات جزئي استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی بر ارزش ادراکی مشتریان در برندهای لوکس پوشاک تاثیر مثبت دارد.
The purpose of this research is to determine the effects of marketing through social media on the perceived value of customers in Turkish luxury clothing brands. The research is descriptive in terms of method, field-type in terms of data collection method, and applied studies in terms of purpose.
The statistical population of this research includes all customers of luxury clothing brands in Turkey who bought from stores located in Aras Free Zone and at the same time are members of Instagram, Twitter, Facebook and Telegram social networks and search for their purchases through social networks.
A simple random sampling method was used for sampling. And to determine the sample size due to the unlimited statistical population of the research, the statistical sample number of 384 people was obtained using Morgan's table. In order to collect data for analysis, standard questionnaires were used. which have the necessary validity and reliability.
To analyze the data, structural equation modeling method with partial least squares approach was used. The results of the hypothesis test show that marketing through social media has a positive effect on the perceived value of customers in luxury clothing brands.