Determining the effects of marketing through social media On the perceived value of customers in Turkish luxury clothing brands
Subject Areas :
heydar mortezapoor
1
,
akbar golmahammadpur
2
,
mihan hossennazhd gargari
3
*
,
jabrail marzi alamdari
4
1 - Ares Islamic Azad University
2 - Islamic Azad University, Jolfa Branch, Iran
3 -
4 - Management, Islamic Azad University of Jolfa Branch
Keywords: Marketing through social media, customers' perceived value, luxury brands, Turkish clothing,
Abstract :
The purpose of this research is to determine the effects of marketing through social media on the perceived value of customers in Turkish luxury clothing brands. The research is descriptive in terms of method, field-type in terms of data collection method, and applied studies in terms of purpose.
The statistical population of this research includes all customers of luxury clothing brands in Turkey who bought from stores located in Aras Free Zone and at the same time are members of Instagram, Twitter, Facebook and Telegram social networks and search for their purchases through social networks.
A simple random sampling method was used for sampling. And to determine the sample size due to the unlimited statistical population of the research, the statistical sample number of 384 people was obtained using Morgan's table. In order to collect data for analysis, standard questionnaires were used. which have the necessary validity and reliability.
To analyze the data, structural equation modeling method with partial least squares approach was used. The results of the hypothesis test show that marketing through social media has a positive effect on the perceived value of customers in luxury clothing brands.
اسماعیلی، محسن، احسانی محد، کوزهچیان هاشم، هنری حبیب(393). طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات بر وفاداری، رضایت مشتری، ارزش ادراک شده و رفتار آتی مشتریان در مجموعه های تفریحی ورزشی آبی. مجله مطالعات مدیریت ورزشی،شماره3، پیاپی 36، صص 58-37
تقی زاده، سعید(1392). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از خدمات بانک ملی ایران در شهرستان کازرون، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
طاهری, امیر محمد ، کایدیان، آذین (1397). تاثیر فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه برند و پاسخ مشتری، کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب و کار با رویکرد حمایت از کارآفرینان ملی، تهران، موسسه آموزش عالی نگاره
کفاش پور, آذر؛ فریبرز رحیم نیا و فاطمه فنایی خیرآباد، (1395). بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان، سومین همایش بینالمللی مدیریت رسانه، تهران، شرکت رویداد پردازش ماندگار
مهجوم، محمدصادق و موذن، داود و محمدعلی، سارا(1402). بررسی تاثیر شهرت اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی بر میزان اثربخشی تبلیغات در محصولات لوکس (مورد مطالعه اینستاگرام)،هفتمین کنفرانس ملی افق های نوین در علوم انسانی، اقتصاد، کارآفرینی،تهران
فیض جوادیان، سیدحامد و ناصری، صادق(1398). بررسی رابطه تلاش های بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی از برندهای لوکس با ارزش برند و رفتار مصرف کننده (مطالعه موردی: اینستاگرام)،دومین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها
احمدی، رضا(1404). تعیین ارتباط فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی با ارزش ویژه برند لوکس و مزایای رسانه های اجتماعی، هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه
Arslan, M. (2021). The Rise of Turkish Luxury Fashion Brands in the Global Market. Journal of Fashion Marketing and Management, 25(3), 456-470.
Balali, A. (2020). Social Media Marketing: Strategies for Engagement and Growth. Journal of Digital Marketing, 15(3), 45-60.
Fail R.E. (2011) “Utilizing child psychologists in marketing products to children: A phenomenological study of the ethical perceptions of child psychologists”, Doctor of Philosophy Dissertation, School of Business and Technology, Capella University.
Godey, B., Manthiou, A., Pederzoli, D., Rokka, J., Aiello, G., Donvito, R., & Singh, R. (2016). Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior. Journal of Business Research, 69(12), 5833-5841.
Hennigs, N., Wiedmann, K. P., & Klarmann, C. (2012). Luxury brands in the digital age–exclusivity versus ubiquity. Marketing Review St. Gallen, 29(1), 30-35.
Kapferer, J. N., & Bastien, V. (2022). Luxury Brands in the Digital Age: How Social Media Enhances Perceived Value. Journal of Luxury Marketing.
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. *Business Horizons*, 54(3), 241-251.
Kim, A. J., & Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10), 1480-1486.
Kim, A. J., & Lee, H. (2023). The Impact of Social Media Marketing on Perceived Value in Luxury Fashion Brands. Journal of Fashion Marketing and Management.
LinW.B., Wang M.K., Hwang K.P. (2010) “The combined model of influencing online consumer behavior”, Expert Systems with Applications, Vol. 37: 3236–3247.
Sheth.J.,Newman.B., Gross.B. (1991) Why we buy what we buy: A theory of consumption value”, A theory of consumption value”, Vol. 22,pp.159-170.
Smith, J., Brown, T., & Taylor, R. (2022). Social Media Influencers and Perceived Value in Luxury Brands: A Cross-Cultural Study. International Journal of Advertising.
Yılmaz, E., & Kılıç, S. (2020). Luxury Fashion in Turkey: A Study on Consumer Preferences and Brand Perception. Journal of Consumer Behaviour, 19(4), 345-358.
Zeithaml, V.A., (1998), "Consumer perceptions of price, quality and value: a means-end model and synthesis of evidence", Journal of Marketing, 52, 2-22
Zeithaml, V.A., Berry, L., Parasuraman, A(1996), "The behavioral consequences of service quality", Journal of Marketing, 60, 2, 31-46.