بررسی تاثیر گسترش رهبری کوانتوم بر کارآفرینی با نقش میانجی قلمرو مربی گری
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
مهدی همتیان
1
*
,
فریده کریمی پور
2
,
ناصر خانی
3
1 -
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور اصفهان، شاهین شهر، ايران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی تاثیر گسترش رهبری کوانتوم بر کارآفرینی با نقش میانجی قلمرو مربی گری در سازمان عمران زاینده رود میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران و کارمندان سازمان عمران زاینده رود در سال 1403 است(216N=). حجم نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش کوکران 138 نفر محاسبه شد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب نمونه استفاده شد. ابزار اندازه گیری شامل سه پرسشنامه مدیریت کوانتوم برگرفته از عظیمی و رضوی (1393)، پرسشنامه مربی گری برگرفته از پارک و همکاران(2008) و پرسشنامه کارآفرینی بر گرفته از والکر و همکاران(2004) بود. مقادیر افا کرونباخ برای همه متغیرها بالای 7/0 بود که نشان از پایایی متناسب متغیرها بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 و برای مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از نرم افزار 3PLS Smart استفاده شد.
یافته ها: تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که مدیریت کوانتوم بر کار آفرینی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج تاثیر مدیریت کوانتوم بر مربی گری را نیز پشتیبانی کرد.
نتبجه گیری: مدیریت کوانتوم به عنوان یک رویکرد نوین برای کارآفرینی در سازمانها مطرح شود. این رویکرد از مبانی مکانیک کوانتومی برای بهبود فرآیندها، ایجاد نوآوری و مدیریت تغییرات بهره میبرد.
The aim of the study is to investigate the effect of developing quantum leadership on entrepreneurship with the mediating role of the coaching domain in the Zayandeh Rood Civil Engineering Organization.
Research method: This study is descriptive-correlational and its statistical population includes all managers and employees of the Zayandeh Rood Civil Engineering Organization in 1403 (N=216). The sample size of the study was calculated using the Cochran method as 138 people and simple random sampling method was used to select the sample. The measurement tools included three quantum management questionnaires taken from Azimi and Razavi (2014), a coaching questionnaire taken from Park et al. (2008) and an entrepreneurship questionnaire taken from Walker et al. (2004). Cronbach's alpha values for all variables were above 0.7, indicating the proportional reliability of the variables. SPSS26 software was used for data analysis and 3PLS Smart software was used for structural equation modeling and path analysis.
Findings: Analysis of the results showed that quantum management has a positive and significant effect on entrepreneurship. The results also supported the effect of quantum management on coaching.
Conclusion: Quantum management should be proposed as a new approach to entrepreneurship in organizations. This approach uses the principles of quantum mechanics to improve processes, create innovation, and manage change.