تاثیر هوش مصنوعی بر سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 4 شهر تهران
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینثنا مبینی کشه 1 , مجتبی معظمی 2 *
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد تهران شمال
کلید واژه: سازمان, هوش, هوش مصنوعی, سازمان یادگیرنده,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 4 شهر تهران سال تحصیلی 1404-1403 بوده است. روش تحقیق توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس دولتی دخترانه مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر تهران است، از آنجا که حجم نمونه زیر 100 مدرسه است، بنابراین تمامی جامعه آماری (به حجم 43 نفر زن) به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. برای گرداوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه هوش مصنوعی چن و همکاران (2022) و پرسشنامه ی سازمان یادگیرنده براساس دیدگاه پیتر سنگه (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روايي صوری و محتوایی، به تایید رسید، هم چنین پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد، پایایی هوش مصنوعی و سازمان یادگیرنده، به ترتیب 0/96 و 0/98 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل میانگین، انحراف استاندارد، آزمون کالموگراف اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون دوربین واتسون استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش مصنوعی بر سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 4 شهر تهران سال تحصیلی 1404-1403 تاثیر معناداری دارد. سازمان یادگیرنده و ابعاد آن بر هوش مصنوعی در سطح 0/001 تاثیر مثبت و معنی داری دارند. این ارتباط بین ابعاد هوش مصنوعی با سازمان یادگیرنده و مولفه های آن نیز تایید شد. همچنین مولفه های هوش مصنوعی توانستند سازمان یادگیرنده را پیش بینی کنند، از بین مولفه های هوش مصنوعی، تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی و زیرساخت های هوش مصنوعی به شکل معناداری توانایی پیش بینی سازمان یادگیرنده را دارند.
The general aim of the current research was to investigate the impact of artificial intelligence on the learning organization in girls' primary schools in District 4 of Tehran in the academic year of 2014-2014. Descriptive research method is correlation. The statistical population includes all principals of girls' public elementary schools in District 4 of Tehran, so the entire statistical population (43 women) was considered as a sample. To collect research data, two artificial intelligence questionnaires by Chen et al. (2022) and the learning organization questionnaire based on Peter Senge's perspective (2001) were used. The validity of the questionnaires was confirmed using face and content validity, its reliability was also calculated through Cronbach's alpha coefficient, the reliability of artificial intelligence and learning organization was estimated at 0.96 and 0.98, respectively. In order to analyze the data, including mean, standard deviation, Kalmograph Smirnov test, Pearson correlation test, regression and Durbin-Watson test were used. The results showed that artificial intelligence has a significant effect on the learner's organization. The learning organization and its dimensions have a positive and significant effect on artificial intelligence at the level of 0.001. This relationship between the dimensions of artificial intelligence with the learning organization and its components was also confirmed. Also, the components of artificial intelligence were able to predict the learning organization, among the components of artificial intelligence, decision-making based on artificial intelligence and infrastructures of artificial intelligence significantly increased the ability to predict the learning organization.
احمدی، اکرم (1397)، ویژگی¬های سازمان یادگیرنده (بررسی دیدگاه پیتر سنگه)، اولین کنفرانس بین¬المللی مطالعات بین رشته¬ای در مدیریت و مهندسی.
اسپیگلر، استفان دی، ماس، ماتئیس و سویس، تیم (1399)، «هوش مصنوعی و آینده دفاع»، فقیه و نظری زاده، تهران، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، (2017)، 185-1.
حشمدار، اکرم و کردی، مراد (1401)، بررسی اثربخشی سیستم¬های هوش مصنوعی در کارکردهای منابع انسانی، پژوهش¬های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری، 4، 12، 6-1.
سرکارانی، محمد رضا (1388)، در جستجوی مدارسی که یاد می¬گیرند، مجله رشد معلم، 220، 1، 9-8.
سنگه، پیتر (1395)، «رقص تغییر، چالش¬های تغییر پایدار در سازمان یادگیرنده»، مشایخی، اکبری و سلطانی، تهران، نشر آتنا، (2016)، 680-1.
سیف، علی¬اکبر (1395)، «روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش»، چاپ دهم، تهران، نشر دوران، 729-1.
شهرکی¬پور، حسن، ناصری، سعید و یادگاری، فردوس (1401)، تدوین و برازش مدل سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش با تاکید بر مدیریت دانش، پژوهش در نظام¬های آموزشی، 16، 56، 69-57.
صادقی نیکو، علی (1401)، هوش مصنوعی، مدیریت و سازمان¬ها، سومین کنفرانس ملی مدیریت و تجارت الکترونیک.
طاهریان، حمید (1397)، بررسی و تحلیل عوامل تاثیرگذار در مدیریت دانش (مطالعه موردی: هوش مصنوعی)، رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت،4، 1، 87-69.
عباسی، حجت و سیوندیان، مرضیه (1399). مدیریت دانش و بررسی نقش هوش مصنوعی و سیستم¬های خبره در انواع آن، پژوهش¬های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری،4، 2، 80-62.
عامری، زینب و عبدلی، محمدرضا (1399)، سازمان¬های یادگیرنده و اثر آن بر عملکرد سازمانی و نوآوری سازمانی(مورد مطالعه: اداره کل راه¬آهن شمال¬شرق شاهرود)، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5، 35، 131-119.
علاقه¬بند، علی (1396)، «مقدمات مدیریت آموزشی»، ویراست ششم، تهران، نشر روان. 232-1.
فرضی خالدی، شبنم، بهرامی، شهاب و یوسفی، بهرام (1401)، تدوین الگوی مفهومی هوشمندسازی هنرستان¬های تربیت بدنی با رویکرد مدرسه یادگیرنده و پایدار، پژوهش در ورزش تربیتی، 10، 26، 146-117.
فدائی، ندا، خورشیدی، عباس، فتحی واجارگاه، کوروش و عباسی سروک، لطف اله (1397)، ارائه الگوی سازمان¬های یادگیرنده در مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، پژوهش در نظام¬های آموزشی، 12، 40، 162-147.
قنبری، سیروس(1395)، بررسی رابطه مولفه¬های مدارس یادگیرنده با نوآوری شغلی معلمان و کیفیت فعالیت¬های آموزشی و پرورشی، مدیریت و برنامه¬ریزی در نظام¬های آموزشی، 9، 16، 30-9.
محرابی، نازیلا، خراشادی زاده، سحر و کریمیان، راحله (1402)، شناسایی مولفه¬های هوش مصنوعی در پیاده¬سازی مدیریت دانش، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9، 3، 390-351.
محمدی¬کیا، اکبر، عطایی، محمد، معمارزاده طهران، غلامرضا و درودیان، محمود (1400)، تعامل بین سازمان یادگیرنده – یاددهنده، مدیریت توسعه و تحول، 1400، 46، 61-49.
محمدی¬مقدم، یوسف، قربانی¬زاده، وجه¬اله و اسلامی، آذر (1391)، اهمیت یادگیری سازمانی در پویایی دانش¬آفرینی سازمانی، منابع انسانی ناجا، 7، 29، 140-117.
ملکی آوارسین، صادق و قلنجی تبریزی، نیر (1389)، مقایسه مولفه¬های سازمان یادگیرنده در مدارس دخترانه راهنمایی نمونه، کنفرانس بین¬المللی مدیریت، کسب و کار و حسابداری غیرانتفاعی و دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی 89-88، رهبری و مدیریت آموزشی، 4، 2، 164-147.
نامداری، اسلام (1396)، «نقش واسطه¬ای سازمان یادگیرنده در رابطه با رهبری اخلاقی و بهره¬وری مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز»، پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
نظری¬زاده، فرزاد، فارسیجانی، احسان و خزاییل، حمید (1402)، آینده هوش مصنوعی در مدیریت راهبردی سازمان، فصلنامه علمی علوم حیاتی و عرصه¬های نوپدید، 1، 1، 155-119.
یوسفی، علیرضا و ذهبیون، شهلا (1389)، سازمان یادگیرنده راهکاری برای ارتقای کیفی نظام سلامت، ویژه¬نامه توسعه آموزش، 10، 5، 1044-1033.
Andrews, B., 'Successful expert systems', Financial Times Management Report London, 1989. Business Week, 'The new rocket science', 2 November 1992, 131-40.
Bennet, A. and Bennet, D.(2014), Organizational Surviveval in the New World: The Intelligent Complex Adaptive System, Elsevier, Boston,MA. Bennet,A. and Bennet, D.(2007a), Knowledge Mobilization in the Social Sciences and Humanities: Moving from Research to Action, MQI Press, Frost,WV.
Canals, Jordi, Franz Heukamp (2020), The Future of Management in an AI World-Redefining Purpose and Strategy in the Fourth Industrial Revolution, Palgrave Macmillan.
Chen, D., Esperança, J. P., & Wang, S. (2022). The Impact of Artificial Intelligence on Firm Performance: An Application of the Resource-Based View to e-Commerce Firms. Frontiers in psychology, 13, 1-14.
Duchessi, P. and O'Keefe, RM., 'Contrasting successful and unsuccessful expert systems', European Journal of Operational Research, 61(112), 1992, 122-34.
Feigenbaum, E., McCorduck, P. and Nii, P., The Rise of the Expert Company, Times Books, New York,1988.
Francett, B., 'AI (quietly) goes mainstream', Computenvorld, 25(30), 1991, 59-60.
Hannah, S.T., Lester, P.B.:A(2010). Multilevel approach to building and leading learning organizations. In:The Leadership Quarterly, 20, p.34-48.
Hayes-Roth, F., Waterman, D. and Lenat, D., Building Expert Systems, Addison-Wesley, Reading, MA,1983.
Libai, B., Bart, Y., Gensler, S., Hofacker, C.F., Kaplan, A., Kötterheinrich, K. & Kroll, E.B. (2020). Brave new world? On AI and the management of customer relationships. Journal of Interactive Marketing, 51: 44-56. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2020.04.0 Kools, M., & Stoll, L. (2016). What Makes a School a Learning Organisation? OECD Education Working Papers, No. 137. OECD Publishing.
Komel, A., 'Investing in R&D prowess', Computenvorld, Supplement, 18 August 1990, 28-9.
Murphy, D. and Brown, c., 'The uses of advanced information technology in audit planning', International Journal of Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management, 1(3), 1992, 187-94.
O'Leary, D. and Turban, E., 'The organizational impact of expert systems', Human Systems Management, 7(1), 1987, 11-19.
Peterson, S.J., Walumbwa, F.O., Avolio, B.J., & Hannah, S.T. (2012). The relationship between authentic leadership and follower job performance: The mediating role of follower positivity in extreme contexts. Leadership Quarterly, 23: 502-516.
Senge, PM. (ed.) (1990). The Fifth Discipline: the art and practice of the learning organization. New York: Doubleday.
Skerlavaj, M. Indihar Stemberger, M. Skrinjar, R. & Dimovski, V. (2010). Organizational learning culture – The missing link between business process change and organizational performance. International Journal of Production Economics, 35(3), pp. 346–367.
Woolthuis, Rosalinde K. Maureen Lankhuizen, Victor Gilsing (2014), A system failure framework for innovation policy design, Technovation, no. XX.