الویت بندی استراتژی های تولید با ترکیب مدل SWOT و فرآیند تحلیل شبکه ای فازی در صنعت قطعه سازی خودرو (مطالعه موردی شرکت قطعه سازان شایان)
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
محمد کاشانی
1
*
,
محسن امینی خوزانی
2
,
سید فرزاد هاشمی
3
1 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت مالی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مهندسی مالی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - معاون برنامه ریزی واقتصاد دانش ینیان رودهن
کلید واژه: استراتژی تولید, ماتریس SWOT, تحلیل شبکه ای فازی, قطعه سازی خودرو,
چکیده مقاله :
در اين پژوهش الویت بندی استراتژی های تولید با ترکیب مدل SWOT و فرآیند تحلیل شبکه ای فازی در صنعت قطعه سازی خودرو در شرکت قطعه سازان شایان انجام و به بررسی، تعیین و الویت بندی استرا تژی بـا اسـتفاده از ماتریس SWOT پرداخته شد و به جهت اولويت بندي استراتژي ها، ميان زيرفاكتورهاي ,S ,W ,O T و براي ايجاد انعطـاف پـذيري و وارد كردن داده هايي نظير دانش، تجربه و قضاوت انساني و دريافت پاسخ هاي كاملاً كاربردي و دقيق، از روش فرايند تحليل شبكه اي گروهي فازي استفاده شده و محاسبه نرخ ناسازگاری پرسشنامه ها از روش گوس و بوچر استفاده گردید. این مدل از چهار سطح: هدف (بهترین استراتژی) در سطح اول، عوامل SWOT (چهار معیار اصلی)، زیر معیارهای SWOT (شانزده معیار فرعی) و در سطح آخر چهار استراتژی ممکن تشکیل شده و وزن معیارها براساس روش توسعه چانگ محاسبه شده است که بهترین استراتژي: تولید قطعات پرسی دیسک و صفحه و پس از آن، حذف محصولاتی که توجیه اقتصادی ندارند، تولید قطعات پرسی بدنه و دیسک و صفحه و در آخر تولید قطعات پرسی بدنه الویت بندی گردید.تحلیل و ترکیب ماتریس SWOT با به كارگيري فرايند تحليل شبكه اي، موجب گردید كه فرض وابستگي ميان عوامل، زيرعوامـل و گزينـه هـا در سـاختار سلسله مراتبي در نظر گرفته شود و استفاده از منطق تئوري فازي منجر به رفع نقـص اسـتفاده از نظرهـاي نـادقيق تصـميم گيرنـدگان گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استراتژِی تهاجمی بهترین استراتژِی و بعد از آن استراتژِی تنوع،بازنگری و ضعیف ترین استراتژِی، استراتژِی اجتناب می باشد.
In this research, prioritization of production strategies was carried out by combining the SWOT model and the fuzzy network analysis process in the automotive parts manufacturing industry at Shayan Parts Manufacturing Company. The strategy was examined, determined, and prioritized using the SWOT matrix. In order to prioritize strategies among the subfactors of S, W, and O T, and to create flexibility and input data such as knowledge, experience, and human judgment, and to receive completely practical and accurate answers, the fuzzy group network analysis process method was used, and the Gauss and Boucher method was used to calculate the inconsistency rate of the questionnaires. This model consists of four levels: the goal (best strategy) at the first level, SWOT factors (four main criteria), SWOT sub-criteria (sixteen sub-criteria), and at the last level, four possible strategies. The weight of the criteria was calculated based on the Chang development method, and the best strategy: production of pressed disc and plate parts, and then, elimination of products that do not have economic justification, production of pressed body and disc and plate parts, and finally production of pressed body parts were prioritized. Analysis and combination of the SWOT matrix using the network analysis process resulted in the assumption of dependence between factors, sub-factors, and options in a hierarchical structure, and the use of fuzzy theory logic led to the elimination of the defect of using inaccurate views of decision makers. The results of this study showed that the aggressive strategy is the best strategy, followed by the diversification and revision strategies, and the weakest strategy is the avoidance strategy.
1) عالمی نيسي، مسعود. (1393). نقدی بر شیوه بهرهگیری از ماتریس SWOT در تحقیقات راهبردی توسعه در ایران. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی, 3(10)، 52-40.
2) مؤمنی، منصور. صفری، محمد.ملکی، محمد حسن. حسان، مصطفی. (1388). تدوین استراتژیهای سازمانی با به کارگیری مدلهای ANP و SWOT. در چهارمین کنفرانس مدیریت استراتژیک (تهران، گروه ناب، گروه پرتوبینا).
3) قویدل، صالح. صوفی مجیدپور، مسعود.شعبانی، انوش. (1395). تاثیر واردات خودرو بر اشتغال در صنعت خودرو ایران و سایر بخشهای اقتصادی. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان, 4(13)، 134-116.
4) پهلوانیان، حسین. (1385). تجربهای موفق از کاربرد مدیریت راهبردی. یزد: انتشارات نیکو روش.
5) غفاریان، وفا.کیانی، غلامرضا. (1380). استراتژی اثر بخش. تهران: نشر فردا.
6) الفت، لعیا. قاضی نوری، سید سروش.قاسمی، مهدی. (1398). ارتباط تصمیمات استراتژیک تولید با اولویتهای رقابتی و تأثیرآن برعملکرد شرکتها در صنعت قطعهسازی خودرو در ایران. مدیریت تولیدوعملیات, 10(2)،17-35.
7) عالم تبریزی، اکبر. باقرزاده آذر، محمد. (1388). تلفیق ANP فازی و TOPSIS تعدیل شده برای گزینش تأمینکننده راهبردی. پژوهشهای مدیریت, 2(3)، 149-181.
8) غضنفری، مهدی.رضایی، محمود. (1389). مقدمهای بر نظریه مجموعههای فازی. (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
9)
Hassanpour, M. (2019). Evaluation of Iranian Automotive Industries. International Journal of Research in Industrial Engineering. 10)
Porter, M. (1985). The competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: Free Press. 11)
Saghaei, A., & Khalilo, A. (2012). Application of Network Analysis Process and Fuzzy Theory in SWOT Analysis. Management Quarterly, 9(26), 1-14. (in Persian) 12) Zavadskas, E., Turskis, Z., & Tamosaitiene, J. (2011). Selection of construction enterprises management strategy based on SWOT and multi-criteria analysis. Archives of Civil and Mechanical Engineering, 11(4), 1063-1082.
13) Vahdati, H., Saedi, A., & Shariatnejad, A. (2017). The survey of the effect of strategic intelligence on human capital, structural capital, and relational capital in the insurance industry. Journal of Organizational
Culture Management, 15(3), 667-686. 14)
Dincer, O. (2004). Strategy management and organization policy. Istanbul: Beta Publication. 15)
Jharkharia, S., & Shankar, R. (2007). Selection of logistics service provider: An analytic network process (ANP) approach. Omega, 35, 274–289. 16)
Hill, T., & Westbrook, R. (1997). SWOT analysis: It’s time for a product recall. Long Range Planning, 30, 46–52. 17)
Houben, G., Lenie, K., & Vanhoof, K. (1999). A knowledge-based SWOT analysis system as an instrument for strategic planning in small and medium-sized enterprises. Decision Support Systems, 26, 125–135. 18)
Yuksel, E., & Dagdeviren, M. (2007). Using the analytic network process in a SWOT analysis: A case study for a textile firm. Information Science, 177, 3364-3382