تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگیهای هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی(مطالعه موردی: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینمحمدرضا عباسی استمال 1 , ثریا قوسی 2
1 - استادیار، گروه حسابداری،واحدورزقان، دانشگاه آزاد اسلامی، ورزقان، ایران.
2 - کارشناسی ارشد، حسابداری، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
کلید واژه: نوآوری, مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت, ویژگ یهای هیئت مدیره,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگیهای هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 536 شرکت بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 124 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دورهی زمانی 8 ساله بین سالهای 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد که مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری تاثیر دارد. همچنین، ویژگی های هیئت مدیره بر نوآوری تاثیر دارد. ویژگی های هیئت مدیره بر ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و نوآوری تاثیر دارد. یعنی ویژگی های هیئت مدیره، ارتباط مستقیم بین مسئولیت پذیری اجتماعی و نوآوری شرکت را تشدید می کند.