طراحی الگوی تدوین خط مشی اصلاح و بهبود نظام اداری (مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتجواد فدایی 1 * , مسعود پورکیانی 2
1 - ایزان، کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، دانشکده حسابداری و مدیریت، رشته مدیریت دولتی
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد ، کرملن، ایران
کلید واژه: مدل سازی معادلات ساختاری, تحلیل عاملی تائیدی, خط مشی اصلاح و بهبود نظام اداری, نظریه داده بنیاد, شرکت ملی گاز ایران,
چکیده مقاله :
زمینه: نظام اداری در سازمان های دولتی در ایران با توجه به نقش گسترده و مؤثری که در انجام امور دارند، یکی از زیرساختهای مهم توسعه محسوب میشود که بیتوجهی به آن آسیبهای جبران ناپذیری در مسیر تحقق برنامهها، رضایت مردم و ... به دنبال دارد هدف: این پژوهش با هدف ارائة الگوی اصلاح و بهبود نظام اداری در شرکت ملی گاز و با استفاده از روش آمیخته (کیفی و کمی) اجرا شده است. روشها: در بخش کیفی از مدل داده بنیاد استفاه شد. در این بخش مدل داده بنیاد تحقیق با مصاحبه با 15 نفر از خبرگان ستادی در شرکت ملی گاز با روش دلفی، کدگذاری محوری و گزینشی انجام شد. در بخش کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نر افزای لیزرل و آموس مدلپیشنهادی و فرضیات ارائه شده در مرحله کیفی را مورد بررسی قرا میدهد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل کلیه مدیران امور اداری در 31 شرکت استانی گاز به همراه ستاد مرکزی میباشد. در این بخش از جدول مورگان جهت تعیین نمونه استفاده گردید.
Purpose: The purpose of this study was to provide a model for improvement and improvement of the administrative system in the National Gas Company using the mixed method (qualitative and quantitative). Methods: In the qualitative section, the data model of the foundation was used. In this section, the data model of the research foundation was conducted by interviewing 15 staff experts in the National Gas Company with Delphi method, axial and selective coding. In the quantitative part, using the modeling of structural equations in the male environment, Liserl and Amos, examine the proposed model and the hypotheses presented in the qualitative stage. The statistical population of the research in the small part consists of all administrators in 31 provincial gas companies along with the central headquarters. In this section, Morgan table was used to determine the sample. Results: The results show that the causal factors (structural and organizational domain, productivity area, human capital area, managerial field and legal and political system) affect the policy of improving and improving the administrative system in the National Iranian Gas Company. Also, the underlying factors (social and cultural flows, economic and technological flows,
_||_
طراحی الگوی تدوین خطمشی اصلاح و بهبود نظام اداری (مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران)
چکیده:
زمینه: نظام اداري با توجه به نقش گسترده و مؤثري كه در انجام امور سازمانی دارند، يكي از زيرساختهاي مهم توسعه محسوب ميشود كه بيتوجهي به آن آسيبهاي جبرانناپذیری در مسير تحقق برنامهها، رضايت مردم و ... به دنبال دارد
هدف: اين پژوهش باهدف ارائه الگوي اصلاح و بهبود نظام اداري در شرکت ملی گاز و با استفاده از روش آمیخته (کیفی و کمی) اجراشده است.
روشها: در بخش كيفي از مدل داده بنیاد استفاده شد. در این بخش مدل داده بنیاد تحقیق با مصاحبه با 15 نفر از خبرگان ستادی در شرکت ملی گاز با روش دلفی، كدگذاري محوري و گزينشي انجام شد. در بخش كمي با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزاری لیزرل و آموس مدل پیشنهادی و فرضیات ارائهشده در مرحله کیفی را موردبررسی قرا میدهد. جامعه آماري پژوهش در بخش کمی شامل كليه مدیران امور اداری در 31 شرکت استانی گاز به همراه ستاد مرکزی میباشد. در این بخش از جدول مورگان جهت تعیین نمونه استفاده گردید.
نتایج: نتايج نشان میدهد عوامل علی (حوزه ساختاري و سازماندهی، حوزه بهرهوري، حوزه سرمایه انساني، حوزه مديريتي و حوزه نظام قانونی و سیاسی) بر خطمشی گذاری اصلاح و بهبود نظام اداری تأثیر دارد. همچنین عوامل زمینهای (جريانهاي اجتماعي و فرهنگي، جریانهای اقتصادی و فناوری و جريانهاي سازماني و اداری) و عوامل مداخلهگر (عدم تخصيص بهینه بودجه و جريانهاي سازماني و اداري) بر عوامل راهبردی تأثیر میگذارد. درنهایت عوامل راهبردی (راهبردها انطباق قابلیتها ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك سازمان ایده آل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري) بر نظام اداري نظاممند و جامع تأثیر میگذارد.
کلمات کلیدی: نظام اداری، خطمشی اصلاح و بهبود نظام اداری، شرکت ملی گاز ایران
1- مقدمه:
در دهههای اخیر تحقیقات و تحولات گستردهای در حوزهی مدیریت دولتی انجامشده است. اندیشمندان و محققان مدیریت دولتی به دنبال یافتن شیوهها و راههایی برای افزایش بهرهوری در ادارهی سازمانهای دولتی بودهاند. ظهور نهضتهایی همچون مدیریت دولتی نوین و نظریهی حکمرانی خوب در راستای اصلاح و بهبود عملکرد نظام اداری بوده است. تلاش برای دستیابی به یک دولت کارآمد و کوچک و نظام اداری کارا و مؤثر نهتنها در کشورهای درحالتوسعه بلکه در کشورهای صنعتی نیز از اولویتهای اصلی حکومتها شده است (لیبرتچ و پیتلیک ، 2015).
اصلاح و بهبود در سازمان و مدیریت به معنای کوششهای بلندمدت برای بهبود فرایندهای نوسازی و تجدید حیات و حل مسائل و مشکلات از طریق علوم رفتاری و مدیریتی است (آغاز، 1388). از دیدگاه پولیت و بوکارت اصلاح اداری به معنی تغییر آگاهانه در ساختارها و فرایندهای سازمانهای بخش عمومی باهدف هدایت آنها به عملکرد بهتر است (پولیت و بوکارت، 2010). در اینجا اصلاح و بهبود نظام اداری به معنای هرگونه تغییر و تحول در نظام اداری است که هدف آن افزایش اثربخشی و کارایی بخش دولتی باشد. درهر (2009) چهار هدف اصلی برای اصلاح و بهبود ظرفیت اداری قائل شده است.
1) ایجاد مدیریت دولتی کارآمد و ساده
2)ایجاد نوعی مدیریت دولتی که اجازهی خلاف کمتری به کارکنان دهد.
3) ایجاد مدیریت دولتی اطمینانبخش و
4) ایجاد مدیریت دولتی با کارایی بالا در خدمتدهی (درهر، 2009)
بررسی وضعت موجود نظام اداری ایران بیانگر مشکلاتی از قبیل فقدان روحیهی نوآوری، عدم تفکیک حوزهی حاکمیتی از حوزههای تصدیگری، فقدان نظام ارزیابی عملکرد جامع و نتیجه محور، بیعدالتی در نظام پرداخت، عدم استفاده جامع و فراگیر از فناوری اطلاعات، عدم توجه به حقوق مردم در مواجه با نهادهای اداری، ابهام در نظام ارتقای مدیریت، فراگیر نبودن قوانین و ... است بهطورقطع و یقین تا زمانی که نظام اداری ایران در چنبرهی این مسائل و مشکلات گرفتار باشد، حرکت جدی به سمت دستیابی به اهداف توسعه صورت نخواهد گرفت (داناییفرد، 1392؛ مرادی، 1394).
هدف کلی پژوهش طراحی مدل تدوین برنامه اصلاح و بهبود نظام اداری در شرکت ملی گاز ایران است. در این تحقیق تلاش بر این است تا پس از بازنمایی فعالیتهای اصلاحی و بهبود در ظرفیت اداری در شرکت ملی گاز ایران، عوامل مؤثر در این برنامهها شناساییشده و درنهایت مدلی برای طراحی و اجرای این برنامهها تدوین گردد، بنابراین سؤال اساسی تحقیق به این صورت بیان میشود: در هنگام تدوین و اجرای برنامههای اصلاح و بهبود نظام اداری باید به چه عواملی توجه شود تا این برنامهها موفقیتآمیز باشد؟ و ثانیا برای الگو یا مدل اصلاح و بهبود نظام اداری دارای چه مشخصاتی است و اعتبار این الگو به چه میزان است؟
2- پیشینه تحقیق
نظام اداري كشورهاي در حال توسعه كارآمد نيست و نارساييهايي دارد كه در عمل فرايند توسعه را با چالش روبهرو کردهاند (خیرگو و همکاران، 1392)
محمدي و همکاران (1395) در پژوهشـي بـا عنـوان «طراحـي و تبيـين اثربخش نظام اداري در ايران» معتقدند كه بهمنظور اثربخشي بيشتر نظام اداري ايـران، بايـد بـه سازگاري ميان ابعاد مديريتي، سياسي، قانوني و حرفهاي با ويژگيهاي فرهنگي كـه از عقلانيـت بيشتري برخوردارند، توجه شود؛ اين مهم در بلندمدت براي تسـهيل فراينـد توسعه كشـور، گـام مؤثري محسوب ميشود. نتايج پژوهش آنان نشان داد بين وضع موجود و مطلوب ابعاد مديريتي، حرفهاي و سياسي، اختلاف معناداري وجود دارد و بين وضع موجود و مطلوب بعد قانوني اختلاف معناداري مشاهده نميشود. همچنين پنج ويژگي فرهنگي شامل اقتدارگرايي، کم اعتمادی نسـبت به يكديگر، پارتيبازي و خویشاوند گرایی، ضعف در حاكميت شایستهسالار و فرهنـگ عمـومي غیر عقلایی بهعنوان اصلیترین موانع فرهنگي فـراروي اثربخشـي نظـام اداري ايـران شناسـايي شدند.
استروکی (2017)، در مطالعه خود نه عامل اساسی برای موفقیت برنامههای اصلاح نظام اداری شناسایی نمود، این عوامل عبارت بودند از: خصوصیات خط مشی اجرا شده، در اختیار بودن منابع کافی، تعدد عوامل اجرایی، طرز تلقی کارکنان اجرایی، میزان مشارکت شهروندان و ذینفعان، فرصت برای یادگیری در میان مجریان، تجارب گذشته و محیطی که برنامهها در آن اجرا میشود.
خيرگو و همکاران (1392) در پژوهشي با عنوان «چگونگي انتقال خطمشیهای تحـول در نظام اداري ايران» به اين نتيجه رسيدند كه اين خطمشیها نتیجه فرايند انتقال آنها از كشورهاي پیشرفته دنيا است كه در مواردي به همگرايي، يادگيري و در برخـي ديگـر بـه تقليـد خطمشی و درنهایت يادگيري خطمشی منجر شده است.
از دیدگاه کیتاکرو (2010) اجرای موفقیتآمیز این برنامهها نیازمند اصلاح و تجدیدنظر قانونی و تصویب قوانین مطلوب است. همچنین داشتن جدول زمانی برای اجرا، ارزیابی کلیه فعالیتها و حمایت سیاسی میتواند کمک زیادی به اجرای صحیح کند.
آغاز (1388) در پژوهشي با عنوان «طراحي الگوي ساختار بوروكراسي دولتي ايران بـا تأكيـد بر فرهنگ بومي»، ویژگیهای كنوني بوروكراسي ايران را با تمركز بـر سـنجش ابعـاد سـاختاري مطالعه كرد. بر اساس نتايج پژوهش وي، ساختار بوروكراسي ايران با الگوي عقلايي سنتي فاصله زيادي دارد و در طراحي ساختار بوروكراسي دولتي ايران بايد به ارزشهای فرهنگي و بومي توجه شود.
در جدول 1 خلاصهای از مؤلفههایی که هریک از تحقیقات پیشین در تحقیق خود در الگوی اصلاح نظام اداری استفاده نمودند، آورده شده است.
جدول 1. مؤلفههای تحقيقات پیشین جهت اصلاح نظام اداری
مؤلفه | منبع |
---|---|
برنامهريزي | ستیز (1980)؛ فرازمند (2002)؛ اندرو و همکاران (2103)، دانایی فرد و همکاران (1394) |
سازماندهی | فقیقی (1989)، اولسن (2005)، مرادی (1394) |
نظارت و ارزيابي | فدریکسن (1991)؛ نجف بیگی (1388) |
فناوري مديريتي | رانسنبلوم (1989)، محمدی و همکاران (1395) |
مديريت منابع انساني | رانسنبلوم (1989)، رانسنبلوم و رنه (2010)، آغاز (1388)، محمدی و همکاران (1395) |
پاسخگويي | پولیت و همکاران (2011)، دانایی فرد (1392) |
سلامت نظام اداري | ریوز و باستیدا (2014)، خیرگو و همکاران (1392) |
توسعة مشاركت عمومي | ریگز (1980) |
ايجاد اعتماد عمومي | لیبتریچ و پیتلیک (2015)، خیرگو و همکاران (1392)، مرادی (1394) |
حاكميت قانون | استروکی (2017)، مرادی (1394)، محمدی و همکاران (1395) |
رعايت حقوق سياسي افراد | ستیز (1980)؛ محمدی و همکاران (1395) |
صيانت از حقوق مردم | اندرو و همکاران (2103)، رنه (2010)، آغاز (1388)، دانایی فرد و همکاران (1394) |
اخلاق حرفهاي | اولسن (2005) |
توجه به مسئوليت اجتماعي | ریوز و باستیدا (2014)، دانایی فرد و همکاران (1394) |
شهروندمداري | آغاز (1388)، محمدی و همکاران (1395) |
در مقایسه پژوهش حاضر با پژوهشهای انجامشده، بايد اذعان كرد كه پـژوهش حاضـر بـر دستور كار خطمشیهای اصلاح نظام اداري تأكيـد دارد، درحالیکه بـه نظـر میرسد سـاير پژوهشها از توجه به فرايند دستور كار خطمشیهای اصلاح نظام اداري غافل ماندهاند. با توجـه به اینکه فرايند دستور كار خطمشيگذاري اصلاح نظام اداري در سازمانهای دولتی، بهطور جامع تبيين نشده، ارائه الگوي دستور کار خطمشیهای اصلاح نظام اداري در سازمانهای دولتی ايران و نظریهای در خصوص اين موضوع وجود ندارد و با توجه به خلأ تحقيقـاتي، بـه نظـر میرسد اجراي اين پژوهش ضروري است و میتواند خلأ تحقيقاتي موجود در نظام اداري را اندكي جبران كند.
3- روش تحقیق
اين پژوهش با هدف ارائه الگوي اصلاح و بهبود نظام اداري در شرکت ملی گاز و با استفاده از روش آمیخته (کیفی و کمی) اجراشده است. اين پژوهش ازلحاظ رويكرد پژوهشي از روش پژوهشي آميخته از نوع اكتشافي هست. بنابراين رويكرد اين پژوهش تركيبي از رويكردهاي كيفي و كمي(آمیخته) است كه در آن از روشهاي كيفي مقتضي ازجمله روش داده بنیاد جهت استخراج مؤلفهها و همچنين سنجههاي پژوهش استفادهشده و از روشهای كمي براي تأييد مدلهاي اندازهگيري و آزمون مدل مفهومي استفادهشده است. مراحل انجام تحقیق به شرح شکل 1 است:
شکل 1. مراحل انجام تحقیق
الف) روش تحقیق مرحله کیفی:
در مرحله از تحقیق جامعه آماري در بخش كيفي شامل كليه صاحبنظران و خبرگان امور اداری در شرکت ملی گاز ميباشد که در اینجا با روش نمونهگيري نظري انتخاب هدفمند اطلاعرسانان كليدي بر اساس اطلاعات خاصي كه از موضوع پژوهش دارند خواهد بود. از ویژگی لازم برای انتخاب اعضای پنل، آشنایی کامل به مفاهیم امور اداری میباشد. با توجه به پنل تخصصی به تعداد 15 نفر نمونه انتخاب میگردد. این 15 نفر شامل 8 نفر مدیران عالی در شرکت ملی گاز واحد ستاد، 4 نفر عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی، 3 نفر از مؤسسة عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامهريزي انتخاب گردید. در این مرحله با استفاده از نظریه داده بنیاد (روش دلفی جهت شناسایی مقولهها و مفاهیم و كدگذاري محوري و كدگذاري انتخابي جهت طبقهبندی و ارتباط بین مقولهها و مفاهیم) استفادهشده است. مجموع مقولههاي مستخرج از دادههاي خام، در قالب شرايط علي (علل ايجاد پديده اصلي)، راهبرد (كنش يا کنشهای متقابل كه براي كنترل، اداره، برخورد و پاسخ به پديده اصلي انجام ميشود)، زمينه (شرايط بسترساز مؤثر در راهبرد)، شرايط مداخلهگر (شرايط عام مؤثر در راهبردها) و پيامدها (نتايج بهکارگیری راهبردها) بهصورت نظري از طريق الگوي پارادايمي شکل 2 به هم مرتبط ميشوند. بنا بر نظر استراس و كوربين در صورتي كه از اين الگو استفاده نشود، نظريه مبنايي فاقد دقت و پيچيدگيهاي لازم خواهد بود.
شکل 2. داده بنیاد (منبع: کوربین و استراوس، 2007)
ب) روش تحقیق مرحله کمی:
در این مرحله جامعه آماري در بخش كمي شامل كليه مدیران ستادی در شرکت ملی گاز میباشد. این جامعه شامل 31 شرکت استانی گاز به همراه ستاد مرکزی میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفادهشده است. تعداد کل جامعه 480 نفر میباشد. براساس فرمول كوكران و جامعه آماري تحقيق (480 نفر) نمونه آماري تحقيق شامل 214 نفر از مدیران ستادی شرکت ملی گاز ایران میباشد. در این مرحله از یک پرسشنامه که دارای 14 مقوله و 71 مفهوم استفاده میشود. در این مرحله جهت تائید مدل پیشنهادی تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی مرتبه اول استفاده میگردد.
4- تجزیهوتحلیل دادهها
الف) نتایج بخش کیفی:
در مرحله كيفي طراحي مدل اصلاح نظام اداری در شرکت ملی گاز ایران از روش تحليل محتواي كيفي و كدگذاري نظري استفادهشده است. در این بخش روش دلفی طی 3 راند مقولههاي اصلي يا تمها با عوامل زیرمجموعه شکل گرفتند که به شرح زیر میباشد.
· راند اول: براي استخراج شاخصهاي تحقیق در راند اول از پرسشنامه بهصورت بدون ساختار یا باز استفاده شد که بهعنوان استراتژي زایش ایدهها عمل نموده و هدف آن آشکارسازي کلیه موضوعات مرتبط با عنوان تحت مطالعه است. از هر یک از متخصصین درخواست میشود تا شخصاً طوفان مغزي برقرار کند، هر نوع ایده و نظر خود را آزادانه مطرح نماید و فهرست موضوعات موردنظر خود را بهطور مختصر و بدون نام برگرداند. پس از جمعآوري پرسشنامههاي برگشتی، پاسخها سازماندهی، نظرات مشابه ترکیب، گروهبندي و موضوعات تکراري و حاشیه حذف میشود و تا حد امکان پاسخها کوتاه میگردد. نتیجه نهایی، مشخص شدن و شناسایی عناوین است که محقق آن را تبدیل به پرسشنامه داراي ساختاري مینماید که بهعنوان ابزار راند دوم مورداستفاده قرار میگیرد. در این راند یک پرسشنامه باز برای اعضای پنل تخصصی ارسال میگردد تا بتوان با طوفان فکری اعضای پنل مقولهها و مفاهیم زیرمجموعه مقولههای مدل اصلاح نظام اداری شناسایی گردد.
· راند دوم: در این مرحله با استفاده از خروجی راند اول، پرسشنامه داراي ساختاري ایجاد گردید. در این راند پس از بررسی مبانی نظری تحقیق و همچنین نظرات خبرگان در راند اول روش دلفی، 14 مقوله و 66 مفهوم زیرمجموعه مقولهها برای مدل اصلاح نظام اداری شناسایی گردید که در این مرحله بهعنوان پرسشنامه ساختاریافته راند دوم از آن استفاده میگردد .در این مرحله این پرسشنامه ساختاریافته را به اعضای پنل ارسال میگردد تا مشخص گردد که آیا بر روی مفاهیم اجماع دارند یا خیر. در این پرسشنامه طیف لیکرت (خیلی موافقم نمره 5، موافقم نمره 4، نظری ندارم نمره 3، مخالفم نمره 2 و خیلی مخالفم نمره 1) استفاده گردیده است.
· راند سوم: در این مرحله پرسشنامه مرحله دوم دوباره بین پنل تخصصی پخش میشود همچنین با توجه به پاسخهاي راند قبل، نظر هر فرد و میزان اختلاف آنها با دیدگاه سایر خبرگان برای خبره ارائه میگردد. اگر اختلاف بین راند دوم و سوم کمتر از 2/0 بود، اجماع صورت گرفته است و اگر بیش از 2/0 بود راند بعدی انجام میگردد. با توجه به نتایج کلیه مقولهها و مؤلفهها اختلافها کمتر از 2/0 میباشد بنابراین اجماع صورت گرفته است. بنابراین بر اساس جدول 2 مقولهها و مؤلفههای زیر اجماع گردید.
جدول 2. مفاهیم و مؤلفههای شناساییشده در روش دلفی
مفاهیم | مؤلفهها (مفهومها) |
---|---|
مقوله 1: حوزه ساختاري و سازماندهی: | 1- عدم توسعه دولت الكترونيك و هوشمند سازی اداري، 2-استفاده از یک الگوی ساختاری تقلیدی و ثابت بهجای طراحی ساختارهایی متناسب با شرایط محیطی و قابلیتهای درونی هر سازمان و ایجاد انعطافپذیری در آنها 3-عدم وجود اختیارات قانونی و آزادی عمل برای مدیران جهت اجرای برنامههای اصلاح و بهبود اداری،4- روشها و فراينـدهاي طـولاني و غیر شفاف،5-نيـاز بـه سازماندهی مجدد، 6- وجود فساد اداري و عدم مقابله جـدي بـا آن، 7- عدم ايجاد فضاي رقابتي در ارائه خدمات عمومي، 8- تمركز به نسبت زياد و قدرت زياد ساختارهاي غيررسمي |
مقوله 2- حوزه بهرهوري | 1-عدم اهتمام مديريت دولتي به موضوع بهـرهوري، 2- بهـرهوري پـايين منـابع انساني و مـالي، 3- بهـرهوري پـايين فنـاوري اطلاعـات و تكنولـوژي، 4- عـدم اثربخشي برنامهها و خطمشيها |
مقوله 3- حوزه سرمایه انسانی | 1-عدم مــديريت عملكــرد کارکنان، 2-عدم نظــام پــاداش و جبــران خــدمات، 3- عدم توانمندســازي کارکنان، 4-عدم جانشينپروري و مديريت منابع انساني |
مقوله 4: حوزه مديريتي | 1-پاسخگويي اجتماعي ضعيف، 2-عدم رعايت اصول اخلاقي و حرفـهاي، 3-عـدم تفويض اختيار و تصميمگيري غیر عقلایی، 4- تمايل به گسترش حیطه تحـت سرپرستي، 5-فقدان تكريم اربابرجوع و صيانت از حقوق مردم |
مقوله 5: حوزه نظام قانونی و سیاسی | 1-عدم حاكميت قانون، 2-ارتقاي سلامت نظام اداري، 3- عدم الزامات قانوني بر رفتارهاي شغلی، 4- عدم جدایی سیاست از اداره بهجای سیاست زدگی و جانبداریهای سیاسی در بوروکراسی اداری، 5-عدم ثبات سیاسی و تغییرات مداوم و گسترده |
مقوله 6: جريانهاي اجتماعي و فرهنگي | 1-عدم رعايت حقوق شهروندي، 2-پارتیبازی و خویشاوند گرایی، 3- تنوع قومي جامعه ايران و عدم رعايت حقوق اقـوام، 4-بیثباتی نظام اجتماعي، 5-فرهنـگ تصميمگيري فردي و سخنگويي بهجاي عمـل، 6-كيفيـت زنـدگي پـايين و ضعف نظارت عمومي، 7-تـرجيح دادن وضـع موجـود، 8-اقتدارگرايي و اعطاي امتياز ويژه به افراد صاحب قدرت |
مقوله 7: جريانهاي اقتصادي و فناوري | 1-بيكاري و اشتغال كم، 2-ركود اقتصادي، 3-تورم، 4-فقر، 5-دانشـي نبـودن اقتصـاد و نداشتن فناوريهاي مناسب |
مقوله 8: جريانهاي سازماني و اداري | 1-وجود فساد اداری، 2-ناكارآمدي نهادهاي نظارتي، 3-تمركـز شديد، 4-بهرهوري پايين، 5-ناكارآمدي نظـام پاسـخگويي و توجـه نكـردن بـه مسئوليت اجتماعي |
مقوله 9: عدم تخصيص بهینه بودجه | 1-ضعف نظام بودجهريزي، 2-عدم تخصيص اعتبار بهنگام، 3-در دسترس نبودن منابع مالی و تخصیص هدفمند این منابع به برنامههای اصلاح |
مقوله 10: بیانگیزگی و تعهد نا مستمر مديران و کارگزاران | 1-نبود انگيزه و تعهد نا مستمر، 2-عدم تمایل کارکنان برای اجرای برنامههای اصلاح نظام اداری، 3-عدم درک مسئولیت حرفهای، تعهد سازمانی و باارزش دانستن فعالیت در بخش سازمانی توسط کارکنان، |
مقوله 11: انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك سازمان ایده آل و مطلوب | 1-عدم تمركززدايي، 2-عدم توسعه دولـت الكترونيك و هوشمند سازی اداري سازمان، 3-عدم خـدمات عمـومي در فضـاي رقــابتي، 4-سـلامت اداري، 5-صـيانت از حقـوق مـردم و تكريم، -6-عدم نظارت و ارزيابي و افزايش بهرهوري، 7-عدم مــديريت سرمایه انســاني و افزایش تقويــت مــديريت و تــوان كارشناسـي سازمان |
مقوله 12: فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري | 1-عدم توسعه فرهنگسازمانی و الزامات تحول نظام اداري، 2-عدم ترویج فرهنگ مشارکتی بهجای رواج فرهنگی غیر مشارکتی که منجر به تصمیمگیری فردی میشود.، 3-وجود انگیزهی کمال طلبی و موفقیت گرایی بهجای انفعال ناشی از روحیه تقدیرگرایی و جبرگرایی |
مقوله 13: نظام اداري نظاممند و جامع | 1-تعيين چشـمانـداز مشـخص و برنامـهريـزي جـامع و هدفمنـد، 2-برنامهريزي جامع منابع انساني و اصلاح ساختار تشكيلاتي سازمان، 3-افزايش كارايي سازمان و تمركز بر دادههاي نظام اداري، 4-افزايش اثربخشي نظام اداري و تمركز بر ستادههاي نظام اداري، 5-عدم وجود فساد و قانونگرايي |
مقوله 14: خطمشی گذاری اصلاح نظام اداری در شرکت ملی گاز ایران: عامل اصلی موفقیت در اصلاح نظام اداری |
در بخش كدگذاري محوري مفاهیم و مؤلفههای بهدستآمده در بخش روش دلفی موردبررسی و مطالعه قرار ميگيرد و كدهاي مرتبط و مشابه باهم در دستهها يا مقولههاي بزرگتری دستهبندي ميشوند و با كدگذاري گزينشي ايجاد رابطه بين مقولههاي تولیدشده ایجاد میشود. با انجام كدگذاري محوري و كدگذاري گزينشي مدل پارادايمي، به دست میآید.
در مدل پارادايمي، شرايط علّي بر پدیده محوري، پدیده محوري و شرايط زمينهاي و مداخلهگر بر راهبردها و راهبردها بر پيامدها اثر ميگذارند. بنابراين، مدل اصلاح نظام اداري در ايران با استفاده از نظریه داده بنیاد، مدلي است كه موارد زير را مشخص میکند:
شرايط علّي بهعنوان چالشهاي ناشي از فضاي نظام اداري، شرايط زمينهاي، شرايط مداخلهگر، راهبردهاي اجرايي و پيامدهاي اجراي دستور كار خطمشيگذاري اصلاح نظام اداري. مقولههاي اين پژوهش مطابق شکل 4-2، در شش دسته زير بیانشده است:
الف) مقولههاي علّي: اين مقولهها كه حاصل شرايط علّي يا شرايط مقدم است، به وقايع و عللي اشاره ميكنند كه به وقوع يا رشد و گسترش پديدهاي ميانجامد (كوربين و استراوس، 2008 ). در اين پژوهش، مقولههاي حوزه ساختاري و سازماندهی، حوزه بهرهوری، حوزه سرمایه انساني، حوزه مديريتي و حوزه نظام قانونی و سیاسی بهعنوان شرايط علّي تشخيص داده شدند.
ب) مقولههاي محوري: مقولهاي محوري است كه بهصورت دائم در دادهها ظاهر شود و همه مقولههاي اصلي ديگر بتوانند به آن مرتبط شوند. نام مقوله محوري ميتواند متناسب با موضوع پژوهش انتخاب شود (كوربين و استراوس، 2008 ). در اين پژوهش، دستور كار خطمشي گذاري اصلاح نظام اداري بهعنوان عامل اصلي موفقيت در اصلاح نظام اداري، مقوله محوري است.
پ) مقولههاي راهبردي: اين مقولهها براي كنترل، اداره و برخورد با پدیده محوري، راهبردهايي را ارائه ميدهند (كوربين و استراوس، 2008 ). در پژوهش حاضر، دو مقوله راهبردي شامل انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ایده آل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري شناسايي شد.
ت) مقولههاي زمينهاي: اين مقولهها كه به مقولههاي محيطي هم معروفاند، نشاندهنده شرايط خاصي هستند كه راهبرد را تحت تأثير قرار ميدهد (كوربين و استراوس، 2008 ). مقولههاي زمينهاي در پژوهش حاضر عبارتاند از: جريانهاي اجتماعي فرهنگي، جريانهاي اقتصادي فناوري و جريانهاي سازماني اداري.
ث) مقولههاي مداخلهگر: اين مقولهها كه به مقولههاي واسطهاي يا ميانجي نيز معروفاند، سلسله شرايط خاصي را نشان ميدهند كه راهبرد را تحت تأثير قرار ميدهد (كوربين و استراوس ، 2008). در پژوهش حاضر عدم تخصيص بهینه بودجه و بیانگیزگی و تعهد نا مستمر مديران و كارگزاران بهعنوان عوامل مداخلهگر شناسايي شدند.
ج) مقولههاي پيامدي: مقولههاي پيامدي، نتيجه و حاصل راهبردها در مقابله با پديده يا براي اداره و كنترل پدیدهاند (كوربين و استراوس، 2008 ). در پژوهش حاضر، نظام اداري نظاممند و جامع، كارا بهعنوان مقولههاي پيامدي در نظر گرفته شد. و درنهایت مدل مفهومی تحقیق به شرح شکل 3 میباشد:
شکل 3. کدگذاری محوری بر اساس الگوی پاردایم مدل اصلاح نظام اداری در شرکت گاز
مطابق با مدل مفهومی شکل 3 پژوهش فرضیههای پژوهش عبارتاند از:
1. فرضیه اصلی 1: مقولههای حوزه ساختاري و سازماندهی، حوزه بهرهوری، حوزه سرمایه انساني، حوزه مديريتي و حوزه نظام قانونی و سیاسی بهعنوان شرايط علّي بر خطمشی گذاری اصلاح نظام اداری در شرکت ملی گاز ایران تأثیر دارد.
2. فرضیه اصلی 2: جريانهاي اجتماعي فرهنگي، جريانهاي اقتصادي فناوري و جريانهاي سازماني اداري بهعنوان مقولههاي زمينهاي بر مقولههای راهبردي شامل انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايد هآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري تأثیر دارد.
3. فرضیه اصلی 3: عدم تخصيص بهینه بودجه و بیانگیزگی و تعهد نا مستمر مديران و كارگزاران بهعنوان عوامل مداخلهگر بر مقولههای راهبردي شامل انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايدهآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري تأثیر دارد.
4. فرضیه اصلی 5: انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايد هآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري بهعنوان مقوله راهبردی بر سازمان ايدهآل و مطلوب بر نظام اداري نظاممند و جامع بهعنوان پیامد تأثیر میگذارد .
ب) نتایج بخش کمی:
در این مرحله در ابتدا میبایست روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات موردبررسی قرار گیرد. در این تحقیق جهت ارزیابی روایی ابزار از روایی محتوای و روایی ساخت سازه و همچنین برای پایایی ارزیابی از آلفای کرونباخ استفادهشده است. قبل از بررسی روایی و پایایی تحقیق وضعيت نرمال بودن دادهها اطلاع حاصل شود. تا بر اساس نرمال بودن يا نبودن آنها، آزمونها استفاده شود. جهت آزمون نرمال بودن از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیرهای تحقیق استفاده میشود. در این تحقیق کلیه متغیرهای حوزة ساختاري و سازماندهي، حوزة بهرهوري، حوزة سرماية انساني، حوزة مديريتي، حوزه نظام قانونی و سیاسی، خط مشی گذاری اصلاح نظام اداری ، جريانهاي اجتماعي و فرهنگي، جريانهاي اقتصادي و فناوري، جريانهاي سازماني و اداري، عدم تخصيص بهينة بودجه
بي انگيزگي و تعهد نامستمر مديران و کارگزاران، انطباق قابليتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك سازمان ايدهآل و مطلوب، فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري و نظام اداري نظاممند و جامع نرمال میباشند.
روایی محتوایی: براي تعيين روايي محتوايي يک آزمون از قضاوت متخصصان دراینباره كه سؤالهای آزمون تا چه ميزان معرف محتوا و هدفهاي برنامه يا حوزه محتوايي هستند استفاده میشود (خاکی، 1394). در اين پژوهش براي بررسي روايي محتوايي، پرسشنامه به چند نفر از اساتيد متخصص در زمینه پژوهش ارائه ميشود تا پرسشنامه را ازنظر روايي محتوايي بررسي كنند که مورد تائید قرار گرفت.
روایی سازه: روايي سازهای اين موضوع را بررسي ميكند كه آيا اجزاي مقياس موردنظر توانايي تشكيل مقياس را دارند يا برخي از آنها نامرتبطاند. اين نوع روايي اغلب روايي عاملي نيز ناميده ميشود و دليل آن نيز نحوهي ارزيابي اين نوع روايي با روشهاي تحليل عاملي است. سازهی نامناسب سازهای است كه توافق نظري در محتواي آن وجود ندارد (سکاران، 1385). براي بررسي روايي سازه از تحليل عاملي تأييدي استفاده شد. نتايج تحلیل عاملی (بار عاملی و ضرایب تی) در شکل 4، 5، 6 و 7 به ترتیب برای شرایط علی، شرایط زمینهای، راهبردها و عوامل مداخلهگر ارائه میگردد. بهمنظور تعيين اعتبار مؤلفههای هرکدام از شرایط علی، شرایط زمینهای، راهبردها و عوامل مداخلهگر از روش تحليل عاملي تأييدي استفاده شد. در شكل 4، 5، 6 و 7 بارهاي عاملي و ضرايب تي گزارششده است. اعداد روي مسيرها در سمت راست شکلها بارهاي عاملي در شکل هستند تمام بارهاي عاملي بالاتر از 3/0 هستند که نشاندهنده آن است که کلیه مؤلفهها مورد تائید میباشد و نیاز به حذف هیچکدام از مؤلفهها نمیباشد. همچنین مقدار تی در شکل در سمت چپ شكل 4، 5، 6 و 7 نشان دادهشده است که بالاتر از 96/1 هستند که نشاندهنده تائید مدلهای ارائهشده میباشد. همچنین در جدول 3 شاخصهای برازش برای هرکدام از مدلها ارائه میگردد.
شکل 4. خروجی لیزرل بار عاملی و ضریب تی برای عوامل علی
شکل 5. خروجی لیزرل بار عاملی و ضریب تی برای شرایط زمینهای
شکل 6. خروجی لیزرل بار عاملی و ضریب تی برای راهبردها
شکل 7. خروجی لیزرل بار عاملی و ضریب تی برای عوامل مداخلهگر
جدول 3. شاخصهای برازش برای متغیرها
شاخص | ملاک | برآورد عوامل علی | برآورد شرایط زمینه ای | برآورد راهبردها | برآورد عوامل مداخلهگر |
نسبت مجذور خي به درجه آزادي () |
| 95/1 | 70/1 | 68/2 | 00/2 |
جذر برآورد واريانس خطاي تقريب (RMSEA) | RMSEA<0/08 | 02/0 | 06/0 | 04/0 | 05/0 |
شاخص نكويي برازش (GFI) | GFI >0/9 | 95/0 | 91/0 | 94/0 | 91/0 |
شاخص تعدیلشدهی نكويي برازش (AGFI) | AGFI >0/9 | 92/0 | 90/0 | 84/0 | 95/0 |
شاخص برازندگي تطبيقي (CFI) | CFI >0/9 | 99/0 | 97/0 | 95/0 | 90/0 |
شاخص نرم شده برازندگي (NFI) | NFI>0/9 | 95/0 | 93/0 | 95/0 | 95/0 |
آزمون فرضیات: در ادامه جهت رد یا تائید فرضیات از الگو یابی معادلات ساختاری برای فرضیات با کمک نرمافزار AMOS صورت میگیرد. (شکل 8)
شکل 8. خروجی نرمافزار AMOS برای فرضیات اصلی
با توجه شکل 8 نتایج فرضیات تحقیق به شرح جدول 4 است. در این جدول آماره P-value کمتر از 05/0 باشد فرضیه با اطمینان 95 درصد تائید میشود در غیر این صورت فرضیه رد میشود.
فرضیه | ضریب مسیر استانداردشده | P-Value <0/05 | وضعیت فرضیه |
---|---|---|---|
فرضیه اصلی 1: مقولههای حوزه ساختاري و سازماندهی، حوزه بهرهوری، حوزه سرمایه انساني، حوزه مديريتي و حوزه نظام قانونی و سیاسی بهعنوان شرايط علّي بر خطمشی گذاری اصلاح نظام اداری در شرکت ملی گاز ایران تأثیر دارد. | 37/0 | 000/0 | تائید |
فرضیه اصلی 2: جريانهاي اجتماعي فرهنگي، جريانهاي اقتصادي فناوري و جريانهاي سازماني اداري بهعنوان مقولههاي زمينهاي بر مقولههای راهبردي شامل انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايد هآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري تأثیر دارد. | 99/0 | 000/0 | تائید |
فرضیه اصلی 3: عدم تخصيص بهینه بودجه و بیانگیزگی و تعهد نا مستمر مديران و كارگزاران بهعنوان عوامل مداخلهگر بر مقولههای راهبردي شامل انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايد هآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري تأثیر دارد. | 88/0 | 000/0 | تائید |
فرضیه اصلی 4: خطمشی گذاری اصلاح نظام اداری در شرکت ملی گاز ایران بهعنوان مقوله محوری بر مقولة های راهبردي شامل انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايد هآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري تأثیر دارد. | 84/0 | 000/0 | تائید |
فرضیه اصلی 5: انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمنديهاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايد هآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري به عنوان مقوله راهبردی بر سازمان ايدهآل و مطلوب بر نظام اداري نظاممند و جامع به عنوان پیامد تاثیر می گذارد . | 68/0 | 000/0 | تائید |
5- بحث و نتیجه گیری
هدف این تحقیق هدف تحقیق شما ارائه مدل خط مشی گذاری اصلاح نظام اداری در شرکت ملی گاز ایران میباشد. جهت دستيابي به هدف تحقيق از روش آميخته استفاده شد كه شامل دو بخش كيفي و كمي است. در ابتدا با استفاده از روش داده بنیاد مدل ابتدایی اصلاح و بهبود نظام اداری ارائه گردید و سپس در بخش کمی این مورد آزمون قرار گرفت.
هرگونه تغيير در نظام اداري سازمانهاي دولتي ايران، به ديدگاه نظام سياسي كشور و اينكه چگونه به اين امور پرداخته ميشود، مرتبط است. بهبیاندیگر، اقدامات و عمليات اداري، به تفكر به دانش، تجربه و مهارت نياز است. مطالعات منظم، بررسيهاي آماري مربوط، برنامهریزی و انجام اقدامات لازم براي عملي كردن تغييرات بر اساس نظام ارتباطات اثربخش، برخي از قسمتهاي اصلي اين تغييرات هستند. بررسیهای آماري در كشور ما ضعيف هستند و برنامهریزی سازماني و پرسنلي معمولاً متداول نيست و متأسفانه اين ديدگاه دهها سال است كه در سازمانهای دولتي اداري ايران رواج دارد. در زمينة بهبود در نظام و ساختار سازمانهای دولتی، هر از گاهي تغييراتي رخ ميدهد (كه معمولاً برنامهریزیشده نيست). بديهي است كه هرگونه تمايلي براي اصلاح سيستم اداري در سازمانها نهتنها به برنامهريزي استراتژيك و دستور كار مناسب نياز دارد، بلكه بايد ديدگاه روشني نسبت به تغيير داشته باشد.(نجف بيگي، 1388).
عدم تدوين مطلوب و اجراي كارا و اثربخش خطمشیهای اصلاح نظام اداري موجب ناكارآمدي سیاستهای سازمانی شده است. تحول اداري پديدهاي وسيع و گسترده است كه معلول يك سري شرايط اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي است و محدود كردن آن در حيطه و حوزهای خاص، برخورد مؤثر با آن را خدشهدار ميكند. بهرهگيري از مدلي جامع براي دستور كار خطمشيگذاري در اصلاح نظام اداري اين امكان را براي سازمان فراهم ميكند تا با آگاهي از کلیه ابزارهاي مربوط به كنترل موانع تحول اداري به تعيين و اجراي كامل اولويتها و راهبردها پرداخته شود. مزيت پژوهش حاضر در مقايسه با ساير پژوهشهاي تحول اداري در اين است كه مدل ارائهشده، مدلي جامع و مبتني بر عمل است كه همزمان كوشيده است به اكثر مؤلفههاي مؤثر در فرايند دستور كار خطمشيگذاري اصلاح نظام اداري توجه كند و ازاینرو توانسته در پيوند نظريه و عمل فرايند دستور كار خطمشيگذاري اصلاح نظام اداري، گامي هر چند كوچك بردارد. وجه تمايز مدل ارائه شده در اين پژوهش نسبت به چارچوب هاي موجود در زمينة فرايند تحول اداري، اين است كه در چارچوبهاي موجود به طور عمده فقط به فرايند تحول توجه شده، در حالي كه در پژوهش حاضر، علاوه بر توجه به راهبردها و پيامدها ، به عوامل تأثيرگذار بر دستور كار خطمشيگذاري اصلاح نظام اداري، شامل عوامل علّي، زمينه اي و مداخلهگر نيز تأكيد شده است. اين مدل با مدلهاي ارائه شدة پيترز جي مي (1991)، كينگدان (1984 )، آنتوني كينگ (1976)، سايمون و هافبرت (1974) سازگاري دارد.
نتايج پژوهش نشان ميدهد كه شرايط علّي اثرگذار بر دستور كار خطمشيهاي اصلاح نظام اداري شامل حوزههاي ساختاري و سازماندهی، بهرهوري، سرمایه انساني، مديريتي، قانونی و سیاسی است. عوامل مداخلهگر عبارت اند از : عدم تخصيص بهینه بودجه و فقدان انگيزه و تعهد مستمر مديران و كارگزاران كه با توجه به عوامل زمينهاي شامل جريان هاي اجتماعي فرهنگي، اقتصادي-فناوري و سازماني-اداري بر دستوركار خط مشيهاي اصلاح نظام اداري تأثير گذار هستند. همچنين راهبردهاي ارائه شده شامل انطباق قابلیتها، ظرفيتها و توانمندي هاي نظام اداري با نقش و وظايف يك دولت ايدهآل و مطلوب و فرهنگسازي براي ايجاد تحول و اصلاح در نظام اداري به پيامدهاي مثبت اصلاح نظام اداري منجر ميشوند كه شامل نظام اداري نظاممند و جامع میشود.
با توجه به نتایج بدست آمده تحقیق پیشنهاد میگردد تا شرکت ملی گاز ایران این اقدامات را صورت دهد:
· ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان
· واگذاری واحدهای عملیاتی وخدمات دستگاه های اجرایی به شبکه های حرفه ای، بخش خصوصی
· کاهش سطوح مدیریت ستادی از قبیل مدیرکل، معاون مدیرکل، رئیس اداره و همترازان
· کاهش سقف پست های سازمانی
· تدوین ضوابط و اصلاح ساختار سازمانی
· توانمندسازی بخش غیر دولتی برای دریافت فعالیتها
· تهیه، تصویب و اجرای مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری و تکریم ارباب رجوع
· تهیه و استقرار نظام جامع ارتقای سلامت و پیشگیری و کنترل فساد اداری
· افزایش اثربخشی نظام رسیدگی به تخلفات اداری
· استقرار مدیریت عملکرد
· تدوین دستور العمل برنامه ریزی و ساماندهی نیروی انسانی
· متناسب سازی تعداد نیروی انسانی
· اجرای نظام پرداخت و جبران خدمات کارکنان بخش دولتی منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری با اولویت مشاغل کلیدی و ویژه
· طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش در دستگاه های دولتی
· اصلاح قانون برنامه و بودجه
· تغییر رویکرد بودجه ای به نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد
· شناخت مؤلفه های فرهنگ سازمانی و ارزیابی وضعیت موجود
· ترسیم فرهنگ مطلوب و تهیه و اجرای برنامه ارتقای فرهنگ سازمانی
در خصوص مدل دادهبنياد و يافتههاي آن نيز پيشنهاد ميشود با توجه به تأكيد بر اصلاح نظام اداري از، موضوع دستور كار خطمشيهاي اصلاح نظام اداري به طور جدي در ستادها و شوراهاي تحول دستگاههاي اجرايي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي، مطرح شود و در برنامههاي بعدي نيز بر حفظ و تقويت آنها تأكيد شود و ضمن ارائة راهكارهاي لازم از سوي اين نهادها، در راستاي دسترسي سريعتر و سهل تر به اهداف خط مشي، براي مجريان بستر مناسبي مهيا شود تا در آيندهاي نزديك شاهد نظام اداري كارا و اثربخش باشيم. به دولتمردان پيشنهاد ميشود كه پتانسيلهاي موجود در حوزههاي اجتماعي فرهنگي و سازماني اداري سازمانها را شناسايي كنند و در راستاي تحول و اصلاح نظام اداري از آنها مدد گيرند.
همچنين به كارگزاران پيشنهاد ميشود سازوكارهاي نرم و سخت را در شناسايي مسائل نظام اداري، تقويت كنند تا امكان رصد پيشهنگام مسئله امكانپذير شده و براي آنها راه حل هاي عالمانه ارائه شود.
6- منابع
1. ابوالحسنی رنجبر، احمد؛ دانش فرد، کرمالله؛ فقیهی، ابولحسن. (1396). ارائۀ الگوی دستور کار خطمشیهای اصلاح نظام اداری در ایران، نشریه مدیریت دولتی، دوره 9، شماره 4، زمستان 1396
2. آغاز، عسل. (1388). الگوی ساختار بوروکراسی دولتی ایران با تأکید بر فرهنگ بومشناسانه. رسالة دکتری رشتة مدیریت دولتی، تهران: دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
3. خاکی، غلامرضا. (1394). روش تحقیق در مدیریت. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی. چاپ دوم
4. خیرگو، منصور.؛ داناییفرد، حسن.؛ آذر، عادل. (1392). چگونگی انتقال خطمشیهای تحول در نظام اداری به ایران: پژوهشی اکتشافی مبتنی بر روششناسی ترکیبی. فصلنامۀ علمی پژوهشی مدیریت نظامی، (49)، 78- 43.
5. دانایی فرد، حسن. (1392). چالشهای مدیریت دولتی در ایران. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
6. داناییفرد، حسن.؛ حسینی، یعقوب.؛ فانی، علی اصغر. (1392). ظرفیت خطمشیگذاری عمومی: کلید توسعهیافتگی ملی. تهران: انتشارات صفار.
7. داناییفرد، حسن.؛ خیرگو، منصور.؛ آذر، عادل.؛ فانی، علی اصغر. (1391). فهم انتقال خطمشی اصلاحات اداری در ایران: پژوهشی بر مبنای راهبرد دادهبنیاد. نشریۀ مدیریت فرهنگ سازمانی، 10 (26)، 28-5.
8. سکاران، اوما (1385). روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمة محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مؤسسة عالی آموزش و پژوهش
9. فقیهی، ابولحسن.؛ داناییفرد، حسن. (1385). بوروکراسی و توسعه در ایران. تهران: نشر رسا.
10. فقیهی، ابولحسن؛ دانایی فر، حسن. (1390). بروکراسی و توسعه در ایران، نگاهی تاریخی – تطبیقی، چاپ اول انتشارات دانشگاه امام صادق
11. محمدي، حمید؛ الواني، سید مهدی؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ حميدي، ناصر. (1395). طراحي و تبيين الگوي اثربخش نظام اداري ايران. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دولتی، دوره 8، شماره 4
12. مرادی، محمد. (1394). ارائه یک مدل سازمان حکمت محور در ادارات دولتی. فصلنامۀ مدیریت دولتی، 7 (1)، 209-185.
13. نجفبیگی، رضا. (1388). مدیریت تغییر: نگاهی به نظام اداری ایران. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
14. Andrews, r.,Downe,J & Guarneros-Meza, V (2013). Public Sector Reform in the UK, Country Report as Part of the COCOPS Research Project
15. Dreher, A., Lamla, M.J., Lein, S.M., Somogyi, F (2009). The impact of political leaders' profession and education on reforms. J. Comp. Econ. 37(1), 169–193
16. Faghihi, A (1986). Bureaucracy and Politics Under the Shah: A Study of the Bureaucracy in the Context of Iran’s Politics 1940-1978, Phd. Desertation, Graduate School of Public Affairs, State University of New York at Albany
17. Farazmand, A. (2002). Administrative Reform in Developing Nations,Prager Publishers.
18. Frederickson, G (1991). Toward a Theory of the Public for Public Administration. Administration and Society, 22 (4), 12-20.
19. Kitakiro. P. K (2010). Best Practices in Civil Service Reform for Sustainable Development, Asian Review of Public Administration , 11(1),117-124
20. Leibrecht, M., Pitlik, H (2015). Social trust, institutional and political constraints on the executive and deregulation of markets. Eur. J. Polit. Econ. 39(1), 249–268.
21. Olsen, J.P (2005). Maybe It Is Time to rediscover bureaucracy. Journal of Public Administration Research and Theory, 16 (1), 1-24.
22. Pollitt, C. & Bouckart, G (2011). Public Administration Reform: A Comparative Analysis, Public Management Review,9(4),529-543
23. Pollitt, C., Bouckaert, G (2011). Public Management Reform: A Comparative Analysis. third ed. Oxford University Press, Oxford/UK
24. Riggs, R. (1980). The Ecology and Context of Public Administration: A Comparative Perspective. Public Administration Review, 40 (2), 107-115.
25. Rios, A-M. & Bastida, F (2014). Budget Transparency and Legislative Budgetary Oversight:An International Approach, The American Review of Public Administration, Published online before print, December 29
26. Rosenbloom, D. & Rene, H. (2010). Foundations of Public Administration: Administrative Law. Public Administration Review (PAR), 1-5
27. Rosenbloom, D (1989). Public Administration: Understanding Management Politics and Law in the public sector, Random House
28. Seitz, J.L (1980). The Failure of U.S. Technical Assistance in Public Administration:The Iranian Case, In Comparative Public Administration: Essential Readings, JAI Press
29. Strokey, F (2001). Public administration: A comparative perspective. Marcel Dekker, Inc, New York, Basel
Design Policy Template for Reforming and Improving the Administrative System (Case Study: National Iranian Gas Company)
Javad Fadaei3, Masoud PourKiani4
Abstract:
Background: The administrative system in governmental organizations in Iran, considering the wide and effective role they play in affairs, is considered as one of the important infrastructures of development, which ignores that is looking for the irreparable damage to the way of realization of programs, people's satisfaction and ...
Purpose: The purpose of this study was to provide a model for reformation and improvement of the administrative system in the National Gas Company. This model using the mixed method (qualitative and quantitative).
Methods: In the qualitative section, the Grand Theory was used. In this section, the data model of the research foundation was conducted by interviewing 15 staff experts in the National Gas Company with Delphi method, axial and selective coding. In the quantitative section, using the modeling of structural equations in the male environment, Lisrel and Amos consider the proposed model and the assumptions presented in the qualitative stage. The statistical population of the research in the small part consists of all administrators in 31 provincial gas companies with the central headquarters. In this section, Morgan table was used to determine the sample.
Results: The results show that the causal factors (structural and organizational domain, productivity area, human capital, and management area, legal and political system) affect the policy of reforming and improving the administrative system. Also, the underlying factors (social and cultural flows, economic and technological flows, and organizational and administrative flows) and interventional factors (lack of optimal allocation of budget and organizational and administrative flows) affect the strategic factors. Ultimately, the strategic factors (adaptation strategies of capabilities, capabilities and capabilities of the administrative system with the role and duties of an ideal and desirable organization and culturalization for the creation of change in the administrative system) affect the systematic and comprehensive administrative system.
Key Words: The policy of reforming and improving the administrative system, Grand Theory, Confirmatory Factor Analysis, Structural Equation Modeling, National Iranian Gas Company
[1] - دانش آموخته دکتراي مديريت دولتي، گروه مديريت دولتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمان، کرمان، ايران (مسئول مکاتبات: ab.fadaei1990@gmail.com)
[2] - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرمان، گروه مديريت دولتي، کرمان، ايران.
[3] - Ph.D. Azad University, Kerman Branch (Corresponding Author). E-mail: Ab.fadaei1990@dmail.com
[4] - Assistant Professor, Azad University, Kerman Branch