رویکرد فعال و کاربردی به سواد فرهنگی دانشجویان، بازآفرینی ادراک فرهنگی
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگی
فاطمه محقق
1
,
فرهاد امام جمعه
2
*
,
سید مرتضی موسویان
3
,
فائزه درمان
4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - استادیارگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف پاسخگویی به این دو سوال اساسی تنظیم شده که رویکرد جدید به مفهوم سواد فرهنگی چیست و چه تکنیک هایی برای آموزش سواد فرهنگی به دانشجویان قابل استفاده است. روش مورد استفاده، کیفی و از نوع تحلیلی ـ اسنادی است. این تحقیق از منظر هدف، توسعهای ـ کاربردی، و از نظر ماهیت، مطالعهای توصیفی است و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهشی از استنتاج مبتنی بر توصیف و تحلیل مفاهیم استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد رویکرد جدید و فعال به مفهوم سواد فرهنگی، توان خواندن و درک فرهنگ و مصنوعات فرهنگی است. در مقام مقایسه، این توانایی مانند قدرت خواندن و درک متون است. آموزش این مهارت به دانشجویان، نیازمند به کارگیری روشهایی همچون "تجربه و تمرین کردن"، "غوطهوری در تجربیات واقعی"، "آموزش به روش ناپایدار سازی" و "آموزش در فضای باز"، است که همگی با مرحله تأمل و تحلیل، برای استخراج معنا توسط خود دانشجو همراه هستند. تجهیز دانشجویان به سواد فرهنگی با رویکرد جدید و برنامه ریزی دقیق دانشگاهها برای روبرو کردن دانشجویان با موضوعات فرهنگی که در دنیای واقعی انتظار آنها را می کشد، بازآفرینی ادراک دانشجویان و افزایش ظرفیت تغییر و اصلاح فرهنگی را موجب میشود
This article aims to answer these two basic questions: what is a new approach to the concept of cultural literacy and what techniques can be used to teach cultural literacy to students. The method used is qualitative and analytical-documentary. This research is descriptive in terms of purpose, development-application, and descriptive in nature, and inference based on description and analysis of concepts has been used to answer research questions. The results showed that a new and active approach to the concept of cultural literacy is "the ability to read and understand culture and cultural artifacts." In comparison, this ability is like the ability to read and understand texts. Teaching this skill to students requires the use of methods such as "experience and practice", "immersion in real experiences", "instability training" and "outdoor training", all of which, through reflection and analysis, The extraction of meaning is accompanied by the student himself. Equipping students with cultural literacy with a new approach and careful planning of universities to confront students with cultural issues that await them in the real world, will re-create students' perceptions and increase the capacity for cultural change and reform.